We wtorek 23 grudnia 2025 r. francuski producent zawarł kontrakt warty 160 mln euro z irlandzkim przewoźnikiem kolejowym. Umowa przewiduje dostawę 100 wagonów elektrycznych typu X’trapolis przeznaczonych dla sieci Dublin Area Rapid Transit (DART). To trzecie zamówienie Kolei Irlandzkich – łączna liczba zakontraktowanych wagonów wzrosła do 285, co odpowiada 57 pięcioczłonowym składom. Produkcję w całości zrealizuje zakład Alstom w Chorzowie.
3 kontrakty za blisko 670 mln euro
Najnowsza umowa stanowi element irlandzkiego programu inwestycyjnego wartego blisko 174 mln euro. Sumaryczna wartość trzech kontraktów z Alstom osiągnęła blisko 670 mln euro. Pierwsza partia 95 wagonów trafi na trasę z Dublina do Droghedy w pierwszej połowie 2027 r. Kolejnych 90 wagonów z drugiego zamówienia rozpocznie przewozy rok później z gwarancją 10-letniego świadczenia usług serwicowych. Trzeci kontrakt obejmuje 15-letnie wsparcie techniczne.
Zamówione składy zastąpią wagony klasy 8100 obsługujące od 1984 r. przybrzeżną trasę łączącą Greystones z Malahide i Howth. 5-członowe jednostki X’trapolis przy długości porównywalnej do w tej chwili eksploatowanych 4-wagonowych pociągów zaoferują większą pojemność. Szerokie przejścia między członami umożliwią pasażerom swobodne przemieszczanie się na całej długości składu. Dwie połączone jednostki utworzą 10-członowy pociąg mieszczący co najmniej 1100 pasażerów – największy obsługiwany na obecnej infrastrukturze DART.
Umowa ramowa między stronami przewiduje dostawę choćby 750 wagonów elektrycznych i akumulatorowo-elektrycznych w ciągu dekady. Spośród 185 pojazdów zakontraktowanych w dwóch pierwszych transzach aż 155 stanowią właśnie jednostki typu BEMU (ang. battery electric multiple unit). Infrastrukturę ładowania na stacji Drogheda również dostarczy Alstom.
Chorzowski zakład częścią globalnego centrum Alstom
Za realizację irlandzkiego zamówienia odpowiada w całości zakład w Chorzowie – jeden z najnowocześniejszych i największych obiektów produkcyjnych koncernu na świecie. Fabryka stanowi część globalnego centrum kompetencyjnego integrującego zaplecze wytwórcze z działalnością inżynieryjną. Powstają tu tramwaje, składy metra oraz regionalne jednostki pasażerskie eksploatowane w Holandii, Niemczech, Włoszech, Francji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Arabii Saudyjskiej. Chorzowska fabryka zrealizuje również rekordowy kontrakt na 42 piętrowe składy Coradia Max dla PKP Intercity.
Fot. Alstom
Zobacz również:

5 godzin temu






