Alstom dostarczy elektryczne lokomotywy Traxx polskiej spółce OnTrain Sp. z o.o.

3 tygodni temu
  • Alstom i OnTrain podpisały dwie umowy na dostawę wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Traxx Universal
  • Zamówione lokomotywy charakteryzują się wielosystemowością oraz wysoką wydajnością operacyjną, niezawodnością i efektywnością energetyczną
  • Nadwozia lokomotyw powstaną w zakładzie Alstom we Wrocławiu

Alstom podpisał dwie umowy ze spółką OnTrain sp. z o.o. Pierwsza, podpisana 29 listopada, dotyczy dostawy przez Alstom 35 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji z możliwością zakupu przez OnTrain dodatkowych 20 pojazdów. Objęty tą umową tabor będzie dopuszczony do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Słowenii, Chorwacji i Serbii.

W ramach drugiej umowy, podpisanej 12 grudnia, Alstom dostarczy pięć lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, dopuszczonych do eksploatacji w Korytarzu Wschodnim, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Zakup wskazanych wyżej lokomotyw przez WBW2 sp. z o.o., działającą pod marką OnTrain, realizowany będzie w ramach rozstrzygniętego w listopadzie 2024 roku zamówienia na dostawę 5 sztuk fabrycznie nowych zeroemisyjnych elektrycznych lokomotyw wielosystemowych wraz z ich utrzymaniem technicznym w okresie gwarancji w zakresie poziomów utrzymania: p1 do p3.

Łącznie Alstom dostarczy OnTrain 40 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, a przy skorzystaniu z dodatkowej opcji zakupu 20 lokomotyw, liczba ta zwiększy się do 60 lokomotyw, czyniąc OnTrain największym klientem Alstom posiadającym tego typu lokomotywy w tej części Europy. Wraz z umowami na dostawy lokomotyw Alstom i OnTrain podpisały umowy na utrzymanie prewencyjne zakupionego taboru w okresie gwarancyjnym.

Za produkcję lokomotyw odpowiadać będzie zakład Alstom w Kassel w Niemczech, natomiast nadwozia powstaną we wrocławskim zakładzie Alstom Polska. Pojazdy będą wyposażone w system sygnalizacji Onvia (wcześniej znany jako Atlas) – wiodące na rynku rozwiązanie pokładowe Alstom dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), obejmujące największą liczbę państw i podsystemów.

Bardzo cieszymy się, iż na polskim rynku pojawił się nowy gracz, który wybrał nasze lokomotywy jako fundament tworzonej floty pojazdów, które niebawem pojawią się na szlakach kolejowych w Polsce i w regionie – podkreśla Beata Rusinowicz, Dyrektor Zarządzająca Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.

Obserwujemy zwiększające się zainteresowanie wynajmem nowoczesnych lokomotyw. Polska inwestuje i będzie inwestować w nadchodzących latach ogromne środki w modernizację i budowę kolejowych korytarzy transportowych. Dodatkowo będzie to wzmacniane poprzez ciągły, dynamiczny rozwój transportu intermodalnego. Rosnąca pozycja gospodarcza Polski nie idzie jednak w parze ze statystykami wieku i efektywności użytkowanego przez przewoźników taboru. Mamy tutaj wiele do nadrobienia. Biorąc pod uwagę te okoliczności sądzimy, iż popyt na wynajem nowoczesnych lokomotyw będzie przyśpieszał, tym samym OnTrain stanie się atrakcyjnym partnerem dla przewoźników. Zakup lokomotyw wielosystemowych Traxx 3 to część naszej strategii pozwalającej zaoferować naszym klientom lokomotywy, które spełniają najwyższe oczekiwania i przyczynią się do pozytywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko. Jest to możliwe dzięki zaangażowaniu inwestorów Marguerite, Griffin Capital Partners oraz WBW Invest – dodał Piotr Ignasiak, Prezes Zarządu OnTrain.

OnTrain to nowa spółka, której większościowym udziałowcem jest Marguerite, paneuropejski inwestor infrastrukturalny, a pozostałymi Griffin Capital Partners – prywatny inwestor oraz firma zarządzająca aktywami na rynku private equity i nieruchomości w Europie Środkowo-Wschodniej, Niemczech i innych wybranych krajach UE, oraz WBW Invest, polska firma inwestycyjna działająca w sektorach: energii odnawialnej, transportu i logistyki, posiadająca duże doświadczenie w branży kolejowej, w szczególności w wynajmie taboru kolejowego. Strategia OnTrain zakłada dostarczanie przewoźnikom kolejowym nowoczesnych lokomotyw wraz z usługami utrzymania.

Wielosystemowe lokomotywy Traxx trzeciej generacji charakteryzują się wysoką wydajnością operacyjną, niezawodnością, efektywnością energetyczną oraz wydłużonymi okresami międzyprzeglądowymi. Ich konstrukcja umożliwia prowadzenie cięższych ładunków w porównaniu do innych lokomotyw tej samej klasy. Zostały zaprojektowane w oparciu o modułową platformę, stosowaną w transporcie pasażerskim i towarowym, w przewozach krajowych i transgranicznych, dostępną w różnych konfiguracjach (AC, DC, wielosystemowe).

Od 2000 roku włączono do eksploatacji ponad 5,7 tys. lokomotyw Alstom, które są wykorzystywane w wielu krajach Europy, a także w Azji, Ameryce Północnej i Afryce. Alstom jest też liderem segmentu utrzymania lokomotyw. w tej chwili zapewnia utrzymanie ponad 2 450 lokomotyw na całym świecie, w tym ponad 600 lokomotyw Traxx.

Rozwiązania Alstom od wielu lat przyczyniają się do rozwoju zrównoważonej i niskoemisyjnej Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Dzięki lokomotywom Traxx Universal przewoźnicy kolejowi i operatorzy logistyczni działający w kluczowych europejskich korytarzach mogą realizować cele strategiczne w sposób odpowiedzialny i efektywny kosztowo. Pojazdy, produkowane przez Alstom przy istotnym udziale polskiego zespołu, pokonują łącznie ponad 300 mln kilometrów rocznie w 20 krajach Europy.

Idź do oryginalnego materiału