W poniedziałek 3 marca 2025 r. jeden z czołowych globalnych producentów taboru szynowego i operator intermodalny z Grupy CLIP podpisali kontrakt na dostawę pięciu wielosystemowych lokomotyw Traxx Universal trzeciej generacji. Pojazdy będą homologowane do eksploatacji w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji oraz na Węgrzech. To już drugie zamówienie złożone przez spółkę z siedzibą w Swarzędzu, po wcześniejszym kontrakcie na 13 jednostek z początku 2024 r., co sumarycznie daje flotę 18 nowoczesnych pojazdów trakcyjnych dla tego operatora.
Zamówione lokomotywy wzmocnią pozycję CLIP Intermodal na europejskich korytarzach transportowych. Produkcja zostanie podzielona między 2 zakłady Alstom – główny montaż odbędzie się w niemieckim Kassel, a nadwozia powstaną we Wrocławiu. Wcześniejsze zamówienie z początku ub. r. obejmowało tabor z homologacją na inne kraje, w tym Belgię, Luksemburg oraz Francję, co wskazuje na systematyczne rozszerzanie zasięgu operacyjnego przewoźnika.
Zakup kolejnych 5 lokomotyw Traxx 3 MS to kolejny krok w kierunku umocnienia pozycji CLIP Intermodal na rynku europejskim. Jest to naturalna konsekwencja dynamicznego rozwoju firmy, obejmującego m.in. rozbudowę Terminalu Intermodalnego w Swarzędzu – podkreśla Agnieszka Hipś, prezes zarządu CLIP Group SA.
Zawarty kontrakt obejmuje także dwuletnie usługi serwisowe w zakresie utrzymania prewencyjnego w okresie gwarancyjnym.
Zaawansowane technologie dla efektywnego transportu intermodalnego
Lokomotywy Traxx Universal trzeciej generacji mogą osiągać prędkość do 160 km/h i, co istotne, umożliwiają prowadzenie cięższych składów w porównaniu do innych pojazdów tej samej klasy.
Kluczowym elementem wyposażenia będzie system sygnalizacji Onvia Cab, czyli rozwiązanie pokładowe Alstom dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ang. European Train Control System, ETCS). Zapewnia ono kompatybilność zarówno z nowoczesnym ETCS, jak i starszymi systemami bezpieczeństwa.
Nowoczesne rozwiązania Alstom od wielu lat wspierają efektywny i przyjazny środowisku transport intermodalny. Jesteśmy przekonani, iż lokomotywy Traxx wzmocnią pozycję CLIP Intermodal i pozwolą na jego dalszy dynamiczny rozwój w ramach niskoemisyjnych europejskich korytarzy transportowych – zaznacza Beata Rusinowicz, dyrektor zarządzająca Alstom w Polsce, Ukrainie oraz krajach bałtyckich.
Aspekt ekologiczny
Budowa interoperacyjnej floty lokomotyw, zdolnych do przekraczania granic bez zmiany pojazdu trakcyjnego, stanowi istotny element rozwoju efektywnego transportu intermodalnego. W dłuższej perspektywie takie inwestycje przyczyniają się do skutecznego przenoszenie przewozów towarowych z dróg na bardziej ekologiczną kolej.
Alstom – dostawca rozwiązań dla kolejnictwa z bogatym doświadczeniem
Od 2000 r. Alstom otrzymał zamówienia na ponad 6 tys. lokomotyw, które eksploatowane są nie tylko w Europie, ale również w Azji, Ameryce Północnej oraz Afryce. Firma zapewnia także utrzymanie niemal 2,5 tys. lokomotyw na całym świecie, w tym blisko 600 pojazdów Traxx.
Autor: Damian Malesza
Fot. Alstom
Sprawdź również: