Alstom z najlepszą ofertą na piętrowe EZT dla PKP Intercity

14 godzin temu
Zdjęcie: Wizualizacja piętrowych pociągów PKP Intercity


W przetargu na dostawę 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity najlepszą ofertę złożył Alstom Polska. Wartość kontraktu na produkcję pojazdów wynosi 4,1 mld zł, a koszty utrzymania przez 30 lat – blisko 2,8 mld zł. Pociągi będą osiągać prędkość do 200 km/h, a pierwsi pasażerowie skorzystają z nich za około 3,5 roku.

Wizualizacja piętrowych pociągów PKP Intercity

W postępowaniu przetargowym, obok Alstomu, swoją ofertę przedstawił także Stadler Polska. Przewoźnik uznał propozycję Alstomu za korzystniejszą nie tylko pod względem ceny – niższej łącznie o niemal 400 mln zł – ale również efektywności energetycznej i terminów dostaw.

Nowe pojazdy zostaną wyprodukowane w fabryce Alstomu w Chorzowie, jednej z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów koncernu na świecie. To właśnie tutaj powstają już m.in. składy dla Kolei Metropolitarnej w Dublinie, Kolei Rumuńskich czy piętrowe pociągi dla przewoźnika z Badenii-Wirtembergii.

Komfort i nowoczesność

Nowe piętrowe pociągi zapewnią ponad 500 pasażerom komfortową podróż na trasach krajowych w kategorii ekonomicznej. Zostaną skierowane m.in. na popularne relacje z Warszawy do Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Białegostoku, Olsztyna czy Terespola.

Na pokładzie przewidziano m.in. ergonomiczne, rozkładane fotele z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami i podnóżkami, WiFi, gniazdka elektryczne i USB, klimatyzację oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pociągi będą oferować zarówno miejsca w 1., jak i 2. klasie, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, miejsce na rowery i duże bagaże, a także vendingowe automaty z przekąskami. Pojazdy zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Bezpieczeństwo i interoperacyjność

Pociągi zostaną wyposażone w europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, diagnostykę pokładową, GPS oraz monitoring wewnętrzny i zewnętrzny. Zyskają także możliwość eksploatacji na sieci kolejowej w Czechach.

Dzięki tej inwestycji PKP Intercity kontynuuje realizację strategii taborowej, której celem jest zwiększenie komfortu podróży oraz rozwój nowoczesnego, krajowego zaplecza produkcyjnego i utrzymaniowego.

Idź do oryginalnego materiału