Amerykański start-up kupuje fabrykę ogniw bateryjnych Northvolt w Polsce

3 dni temu

Amerykański producent baterii Lyten ogłosił, iż kupuje polski zakład niewypłacalnego szwedzkiego producenta baterii Northvolt. Zakład o powierzchni 25 000 metrów kwadratowych w północnej Polsce, w Gdańsku, będzie produkował lekkie ogniwa baterii litowo-siarkowych firmy, ogłosił Lyten we wtorek. Cena zakupu nie została natychmiast ujawniona.

Założona w 2016 r. firma Northvolt była od dawna uważana za wielką nadzieję w staraniach Europy o dogonienie Chin w dziedzinie akumulatorów do samochodów elektrycznych. Jednak firma zgromadziła góry długów i zmagała się ze słabym popytem i opóźnieniami w produkcji.

W marcu Northvolt złożył wniosek o upadłość w Szwecji. Firma już we wrześniu zwolniła jedną czwartą swoich miejsc pracy i ogłosiła zamiar skupienia się na swoim głównym zakładzie produkcyjnym w północnej Szwecji. Fabryka Northvolt w Gdańsku miała zostać otwarta w 2023 roku. Wcześniej zajmowała się głównie produkcją magazynów energii dla systemów wiatrowych i słonecznych.

Lyten twierdzi, iż przejęcie pozwoli mu rozszerzyć swoje moce produkcyjne, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na baterie. „Planujemy natychmiast wznowić działalność w Polsce i realizować zamówienia obecnych i nowych klientów” — powiedział Dan Cook, CEO i współzałożyciel Lyten, zgodnie z oświadczeniem. Lekkie ogniwa baterii litowo-siarkowej są stosowane między innymi w dronach, ale są również wykorzystywane w innych, większych zastosowaniach.

Akumulatory litowo-siarkowe nie wymagają niklu, manganu, kobaltu i grafitu, które nie są wydobywane ani przetwarzane w dużych ilościach w Europie ani w Stanach Zjednoczonych. Lyten zwrócił uwagę na pragnienie europejskich klientów, aby systemy magazynowania energii były produkowane w oparciu o regionalne łańcuchy dostaw, wolne od ryzyka geopolitycznego.

W Niemczech Northvolt planował wybudować fabrykę baterii w Heide, Szlezwik-Holsztyn, przed ogłoszeniem niewypłacalności. Rząd niemiecki przyznał obligacje o wartości 600 milionów euro na ten cel, przy czym rząd federalny i kraj związkowy Szlezwik-Holsztyn gwarantowały połowę. Volkswagen jest jednym z głównych udziałowców Northvolt .

Idź do oryginalnego materiału