Grupa AmRest, wiodący europejski multibrandowy operator restauracji franczyzowych, kontynuowała swój wzrost, osiągając sprzedaż w pierwszym kwartale 2025 roku na poziomie 620,2 mln EUR, o 4,7 porc. więcej rok do roku. Wskaźnik sprzedaży porównywalnej w restauracjach wyniósł 100,9 przy łącznym wzroście transakcji o 2,3 proc.
Pomimo niestabilnego otoczenia makroekonomicznego i kumulującego się wpływu presji inflacyjnej w ciągu ostatnich dwóch lat, wzrost przychodów spółki utrzymał się na zdrowych poziomach. Koncentrując się na dostarczaniu wartościowych doświadczeń i jakościowych usług oraz wdrażaniu nowoczesnych technologii, AmRest nieustannie odpowiada na potrzeby klientów poszukujących atrakcyjnych cen. To podejście pozwala spółce zachować konkurencyjność oraz utrzymać profitowość. W odniesieniu do głównych trendów konsumenckich, sprzedaż za pośrednictwem kanałów cyfrowych rosła, odpowiadając za 62 proc. wszystkich zamówień.
Dekosnolidacja
Rentowność podstawowej działalności operacyjnej Grupy, mierzona skorygowaną marżą EBITDA, z wyłączeniem pozycji nadzwyczajnych, wyniosła 14,2 proc. przy wyniku 87,8 mln EUR i wzroście 6,5 proc. Na koniec kwartału AmRest Sp. z o.o. zbyła swoje 51 proc. udziałów w SCM Sp. z o.o. (‘SCM’) poprzez zawarcie umowy sprzedaży udziałów ze swoim dotychczasowym partnerem, który posiadał pozostałe 49 proc. udziałów. Głównym celem transakcji było umożliwienie AmRest samodzielnego prowadzenia wszelkich działań związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw oraz kontrolą jakości produktów, co stwarza dla spółki możliwości zidentyfikowania potencjalnych, dodatkowych synergii w dalszym rozwoju biznesu. Wartość dekonsolidacji, wykazanej jako pozostałe koszty operacyjne, wyniosła 5 mln EUR. Ostatecznie, EBITDA Grupy ukształtowała się na poziomie 81,7 mln EUR, o 0,7% proc. więcej niż porównywalnym okresie ubiegłego roku, z marżą w wysokości 13,2 proc.
Wyniki kwartalne AmRest mają charakter sezonowy, z pierwszym kwartałem wykazującym z reguły niższy poziom sprzedaży. W tym okresie, poprawa wyniku z działalności operacyjnej oraz niższe koszty finansowe zostały zrównoważone przez zanotowanie nadzwyczajnych negatywnych wyników związanych ze sprzedażą udziałów w spółce SCM i wzrostem obciążeń podatkowych. Tym samym, zysk Grupy za pierwszy kwartał wyniósł -8,7 mln EUR wobec -2,1 mln EUR w porównywalnym okresie 2024 roku.
Stabilny poziom zadłużenia i nowe otwarcia restauracji
Wskaźnik dźwigni finansowej wyniósł 2,0x, w dolnej granicy docelowego przedziału wyznaczonego dla Grupy. Dodatkowo, płynność finansowa Grupy ukształtowała się na poziomie 122,8 mln EUR. Grupa uważa, iż obecny poziom, wraz z dodatkowymi liniami kredytowymi w wysokości 219,9 mln EUR, odpowiada jej bieżącym potrzebom. Z kolei CAPEX za omawiany okres wyniósł 30,9 mln EUR.
W pierwszym kwartale 2025 roku Spółka otworzyła 15 nowych restauracji, a 43 lokale przeszły renowację. Łącznie, na koniec kwartału AmRest prowadził 2096 restauracji.
– Miniony kwartał po raz kolejny wykazał siłę i zdolność adaptacji modelu biznesowego AmRest. Koncentrując się na dostarczaniu atrakcyjnej cenowo i jakościowo oferty, byliśmy w stanie nie tylko odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów, ale również stawić czoła globalnym wyzwaniom, utrzymując przy tym solidne wyniki firmy. Inwestycje w otwarcia nowych restauracji i odnawianie dotychczas istniejących lokali odzwierciedlają nasze stałe zaangażowanie na rzecz długofalowego, zrównoważonego wzrostu firmy – powiedział Eduardo Zamarripa, Dyrektor Finansowy AmRest Holdings SE.
Wyniki w poszczególnych krajach
Europa Środkowo-Wschodnia wykazała największy wzrost ze sprzedażą na poziomie 366,5 mln EUR, o 9,3 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2024 roku. Przychody w regionie odpowiadały za 59,1 proc. sprzedaży Grupy. Z kolei EBITDA wyniosła 62,4 mln EUR, notując wzrost o 6,1 proc. z marżą na poziomie 17 proc..
W przypadku Europy Zachodniej, przychody za pierwszy kwartał 2025 roku sięgnęły 209,5 mln EUR – o 4,2 proc. mniej niż w pierwszym kwartale 2024 roku. Jednakże, EBITDA wyniosła 29,5 mln EUR notując wzrost o 6,2 proc.. Ponadto marża EBITDA urosła o 1,4 punktu procentowego rok do roku, kształtując się na poziomie 14,1 proc. Zwłaszcza w Hiszpanii, marża EBITDA wzrosła o 1,9 punktu procentowego do poziomu 21,5 proc.
W Chinach przychody za ten okres roku sięgnęły 21,9 mln EUR, o 1,4 proc. więcej rok do roku. Pomimo zanotowania pozytywnych danych sprzedażowych, klienci przez cały czas pozostawali ostrożni w kwestii wydatków. EBITDA wyniosła 4 mln EUR, zachowując praktycznie podobny poziom jak przed rokiem. To przekłada się na marżę EBITDA w wysokości 18,4 proc., spadek o 0,5 punktu procentowego.