Analiza wyników spółki Mercadolibre za 4Q’24

1 miesiąc temu

Mercadolibre (MELI) to spółka technologiczna z Ameryki Południowej działająca w e-commerce i fintech. Ten wpis nie służy opisowi biznesu, a jedynie omówieniu kwartalnych wyników dla zainteresowanych inwestorów. Szczegółową analizę biznesu spółki znajdziecie na stronie.

MercadoLibre bije oczekiwania rynku i raportuje fenomenalne wyniki

„Będziemy przez cały czas inwestować, ponieważ choć cieszymy się z osiągnięcia 100 mln unikalnych kupujących w 2024 roku, wierzymy, iż w długim terminie liczba ta może być znacznie wyższa.”

„Nawet po 25 latach wzrostu wciąż dostrzegamy ogromne możliwości przed nami.”

„W czwartym kwartale 2024 roku mieliśmy rekordowe wyniki kwartalne pod względem przychodów, dochodu operacyjnego i zysku netto.

„Filary naszej długoterminowej strategii wzrostu opierają się na stosunkowo niskiej penetracji e-commerce w naszym regionie, ogromnej możliwości oferowania lepszych produktów finansowych dla dużych segmentów populacji, które były niedostatecznie obsługiwane przez tradycyjne banki, oraz cyfryzacji gotówki dla sprzedawców i klientów.”


MercadoLibre opublikowało wyniki za czwarty kwartał 2024 roku, które przekroczyły oczekiwania Wall Street, pokazując silny wzrost przychodów i dochodu operacyjnego. Przychody wyniosły $6.1 mld, co oznacza wzrost w dolarach o 37% r/r (+96% FXN!) i przewyższyło prognozy analityków na poziomie $5.88 mld. Segment fintech wygenerował $2.92 mld przychodów, a część e-commerce przyniosła $3.14 mld.

Zysk netto osiągnął $639 mln, zmiatając z planszy oczekiwania równe $401.5 mln, co pokazuje, jak bardzo „bottom line” w MELI jest cykliczne i trudne do przewidzenia. W zasadzie rzadko kiedy zdarza się, aby konsensus Wall Street dobrze ją przewidywał. W 3 kwartale było spore rozczarowanie w związku z większymi inwestycjami, a teraz była za to wielka niespodzianka. Należy się spodziewać, iż marże będą zmienne i niestabilne z kwartału na kwartał, ale w długim terminie zmierzać powinny w górę. Zysk operacyjny również zaskoczył pozytywnie, sięgając $820 mln wobec oczekiwanych $612.2 mln, a skorygowana EBITDA wyniosła $972 mln, przewyższając estymacje na poziomie $819.6 mln. Są to naprawdę bardzo solidne beaty.

Z drugiej strony, GMV (wartość sprzedanych towarów) wzrosło o 8% r/r do $14.5 mld, co nieznacznie rozczarowało rynek (oczekiwano $14.65 mld), ale jednoczesny beat na przychodach oznacza po prostu, iż MELI dowiozło lepsze od oczekiwań take rate.

MercadoLibre wygenerowało w czwartym kwartale $680 mln skorygowanego wolnego przepływu gotówki, co potwierdza silną zdolność do generowania gotówki, choćby po $655 mln inwestycji netto w fintech (głównie rozwój biznesu kredytowego) oraz $305 mln wydatków kapitałowych (głównie logistyka). Mimo to wynik ten był niższy od oczekiwań rynku, co jest efektem większych od oczekiwań nakładów na rozwój właśnie działalności kredytowej i rozbudowę infrastruktury, które są najważniejsze dla długoterminowej strategii wzrostu fintechu oraz e-commerce.

MercadoLibre kontynuuje dynamiczny wzrost swojej bazy użytkowników, osiągając 100 mln unikalnych aktywnych kupujących, co oznacza wzrost o 18% r/r. Wzrost przyspieszył trzeci kwartał z rzędu, osiągając najwyższą dynamikę od Q1’21.

W fintechu wszystkie kohorty kart kredytowych starsze niż dwa lata są już rentowne, a nowe osiągają jeszcze lepsze wyniki, umożliwiając dalszą ekspansję bez wzrostu ryzyka. Portfel kredytowy wzrósł o 74% r/r, a w Argentynie aż czterokrotnie. Spółka odnotowała również rekordowy NPS w Brazylii i Meksyku. Miała miejsce również mocna poprawa marż kwartał do kwartału – efekt lepszej efektywności NIMAL, optymalizacji kosztów i silnej dźwigni operacyjnej. MELI napędza efekt flywheel, konsekwentnie zwiększając adopcję nowych produktów.

Segment fintech odnotował znaczny wzrost bazy użytkowników – liczba aktywnych miesięcznie użytkowników fintechu wzrosła o 34% r/r do 61.2 mln, a portfel kredytowy dla sprzedawców wzrósł o 74% r/r do $6.6 mld. Udział kart kredytowych w portfelu kredytowym zwiększył się z 32% do 40%, co pokazuje, iż Mercado Pago coraz odważniej wchodzi w ten segment, konkurując bezpośrednio w Brazylii, Meksyku i Kolumbii z Nubank.

Dalszy spis treści :

  • Źródła wzrostu marży operacyjnej
  • Zmiany przepływów pieniężnych
  • Szczegółowe omówienie wyników segmentu E-commerce
  • Reklama dalej dynamicznie rośnie i ma wspaniałe perspektywy wzrostu
  • Szczegółowe omówienie wyników segmentu Fintech
  • Rating Wynikowy

Czytaj wszystkie treści BEZ OGRANICZEŃ!


Premium

Dołącz do Strefy Premium DNA.

Już od 69 zł miesięcznie!

Sprawdź wszystkie korzyści

Kliknij tutaj i dołącz do nas.

Jesteś już subskrybentem? Zaloguj się!

Nazwa użytkownika:
Hasło:
Wykup dostęp
Zapomniałeś/aś hasła?

Do zarobienia,
Jurek Tomaszewski

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00
67
5
Idź do oryginalnego materiału