Andrzej Domański: priorytetem jest utrzymanie szybkiego wzrostu gospodarczego

lewiatan.org 2 tygodni temu

W wystąpieniu wprowadzającym podkreślał, iż największą bolączką UE jest brak wzrostu gospodarczego. – Nie będzie zielonego ładu, wspólnej polityki obronnej o ile unijne gospodarki będą pogrążone w stagnacji. Aby przyspieszyć wzrost PKB trzeba ożywić inwestycje, z którymi nie jest najlepiej. Nakłady inwestycyjne w UE są wyższe w porównaniu z 2007 roku tylko o 7 proc., podczas gdy w USA o 35 proc. Europa przegrywa też wyścig technologiczny – powiedział.

Minister finansów przekonywał, iż dotychczasowy model wzrostu naszej gospodarki wyczerpuje się. Musimy inwestować w branże gospodarki oparte na wiedzy, przyspieszyć transformację energetyczną i cyfrową, prowadzić racjonalną politykę migracyjną – dodał.

Przyszłość polskiej gospodarki był tematem panelu „Między globalną niepewnością a unijną polityką: jak zabezpieczyć interesy polskiej gospodarki”. Uczestnicy dyskusji zastanawiali się jak w trudnych czasach zmieniać gospodarkę, by obrać kurs na bezpieczeństwo i rozwój ekonomiczny. Poruszali tematy związane z utrzymaniem stabilności finansowej, czy wzrostem inwestycji.

Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wskazał, iż najważniejszym zadaniem jest w tej chwili utrzymanie w dobrym zdrowiu finansów publicznych, aby zapewnić stabilność całej gospodarce. W przeszłości duża część deficytu była ukrywana albo przenoszona do innych funduszy. Polska została objęta procedurą nadmiernego deficytu. – Nie chcemy dopuścić do dalszego powiększania deficytu i długu publicznego. Aby osiągnąć ten cel konieczny jest wysoki wzrost gospodarczy, racjonalne wydawanie środków publicznych, przejrzystość finansów i zwiększenie dochodów budżetowych – dodał.

Dariusz Marzec, prezes zarządu, PGE Polska Grupa Energetyczna, podkreślał znaczenie bezpieczeństwa energetycznego dla przyszłości kraju. Jego zdaniem priorytetem powinna być morska energetyka wiatrowa i jądrowa. Transformacja energetyczna potrzebuje inwestycji i ma sprzyjać wzrostowi gospodarczemu. Jego zdaniem wzrost gospodarczy powinien być napędzany przez inwestycje, a nie konsumpcję.

Piotr Matczuk, prezes, Polskiego Funduszu Rozwoju ubolewał nad stanem innowacji w naszym kraju. – Zajmujemy dopiero 40 miejsce pod względem innowacyjności. Daleko nam do USA i Wielkiej Brytanii, które są w pierwszej piątce. Słabością UE jest finansowanie innowacji przede wszystkim przez banki. Ten stan rzeczy trzeba zmienić. Banki nie są naturalnym źródłem finansowania biznesów innowacyjnych – powiedział.

O tym jak pobudzić innowacje mówił również Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający, Ayming Polska. – Z raportu, który przygotowaliśmy wynika, iż największymi barierami w ożywieniu innowacji są finansowanie i edukacja. 28 proc. firm podaje, iż nie korzysta ze źródeł zewnętrznych przy finansowaniu innowacji, opierając się tylko na środkach własnych. Na szczęście aż trzy czwarte przedsiębiorstw planuje w 2025 roku zwiększyć nakłady na innowacyjność.

Piotr Bieżuński, dyrektor, pionu wzrostu i wsparcia organizacji, PKO Bank Polski mówił, iż w tych niespokojnych czasach bank przywiązuje ogromną wagę do bezpieczeństwa klientów. – Ważne jest również zapewnienie komfortu, wygody partnerom biznesowym. Chcemy być blisko kilkudziesięciu tysiącom firm, z którymi współpracujemy, chcemy im towarzyszyć w ekspansji na zewnątrz. Cenimy sobie prostotę. Temu ma służyć cyfryzacja, np. procesu przyznawania kredytów hipotecznych. Naszą dewizą jest być po stronie klienta – stwierdził Piotr Bieżuński.

Panel moderowała Elżbieta Czetwertyńska, prezes zarządu, Citi Handlowy

Konfederacja Lewiatan

Europejskie Forum Nowych Idei organizowane jest od 2011 roku przez Konfederację Lewiatan przy współudziale BusinessEurope oraz miasta Sopot.
Partnerami strategicznymi EFNI 2024 są: Novartis, Orange, Orlen SA i Google. Partnerzy główni: AbbVie, Adamed, Allegro, Amazon, BAT Poland, Benefit Systems Danone, Fundacja Kronenberga City Handlowy, Miasto Gdańsk, Grupa Lux Med, Huawei, IKEA, InPost, Invest in Pomerania, Komisja Europejska, Meta, MSD, PGE Polska Grupa Energetyczna, Philip Morris International, PKO BP, Samorząd Województwa Pomorskiego oraz TikTok.
Partnerzy wspierający: ARP, Astellas, Ayming, BASF, bp Polska, Centrum Kreatywności Targowa, Deutsche Bank, Diageo, EDP Polska Energia, GSK, Grupa Ergis, Château Isolette, Kotler Impact, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, Lilly, Bank Millennium, Medicover, Partnerstwo na Rzecz Profilaktyki i Leczenia Otyłości, Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych, PFR, PharmaNET, Radisson Blu Sopot, Range Rover, Servier, Totalizator Sportowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych.
Strategicznymi partnerami merytorycznymi są: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie i Uniwersytet Łódzki, a partnerami merytorycznymi: Centrum Stosunków Międzynarodowych, Euractiv.pl, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja Nowej Wspólnoty, Instytut Finansów Publicznych, Legimi, Polityka Insight, PWN, Thinktank oraz Żywność Dla Przyszłości.
Partnerami instytucjonalnymi są: Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny Grupa Pracodawców oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, a partnerem technologicznym – Amber Expo.
Główni partnerzy medialni: BusinessInsider Polska, Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Gazeta.pl, Onet, PAP, Puls Biznesu, Radio Zet, Rzeczpospolita, RP.pl, TOK FM, TVN24 bis, TVP Info i Wyborcza.biz.
Partnerzy medialni: ams, Miesięcznik Finansowy Bank, Bankier.pl, Biznes Info, Biznes Prestiż, Dziennik Bałtycki, e-newsroom, Express Biznesu, ICAN Institute, ISB News, My Company Polska, Newseria, NewsMed, Parkiet.com, Radio Nowy Świat, Strefa Biznesu, Super Biznes, Termedia, Trójmiasto.pl, Warsaw Business Journal, Wprost oraz XYZ.

Idź do oryginalnego materiału