Ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62%). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów były niższe niż przed miesiącem. Auchan utrzymał pozycję lidera cenowego, a koszyk o najwyższej wartości odnotowano w Netto.
W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91%) i kawa (6,93%), natomiast pomidory potaniały aż o 21,88%. Najkorzystniejsze ceny przez cały czas oferowały sklepy typu Cash & Carry, najdrożej było w dark store.
Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9% a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.
Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł
Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, iż w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62% i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35%), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14%). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 240,83 zł (więcej o 4,44 zł niż w lipcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 379,17 zł (więcej o 3,82 zł niż w lipcu br.) Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w sierpniu 2025 r. wyniosła 138,36 zł i jest ona o 0,62 zł niższa niż w lipcu br.
– Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, iż inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9%, co oznacza, iż dynamika wzrostu cen zwolniła i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, iż wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, iż formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Servise & Analysis Director ASM SFA.
Auchan utrzymuje pozycję lidera, Netto z najwyższą wartością koszyka
Z sierpniowego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, iż na szczycie rankingu najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 286,56 zł. To wzrost o 2,97 zł, czyli o 1,05% więcej niż najtańszy koszyk w lipcu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 9,18 zł (Makro Cash & Carry) i 13,63 zł (E.Leclerc). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 340,95 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry – 300,07 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 353,08 zł. Natomiast najtańsze zakupy (305,74 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.
Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę
Badanie ASM SFA wykazało, iż w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91%) i kawa (6,93%). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 %).
Wśród 40 badanych produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność miały sklepy: Selgros Cash & Carry i Kaufland (92 %), Intermarché (90%). Natomiast najniższą dostępność produktów zanotowały sklepy Dino (69%). Oznacza to, iż produkty były łatwiej dostępne w większej liczbie sklepów takich jak Selgros Cash & Carry czy Kaufland, a trudniej było znaleźć je w Dino.
Koszyk zakupowy a szczególne grupy kupujących
W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA znalazła się również analiza koszyków zakupowych przeznaczonych dla konsumentów na różnych etapach ich życia. Sprawdzono jak zestaw podstawowych produktów niezbędnych do codziennego funkcjonowania różni się w przypadku konsumentów znajdujących się w trzech głównych fazach życia (młodzi bez dzieci, rodziny, puste gniazda). Dzięki badaniu udało się wytypować 5 koszyków artykułów spożywczych dla różnych grup społeczno – demograficznych (młodzi bez dzieci, młode rodziny, młode puste gniazda, starsze rodziny oraz starsze puste gniazda). Każdy z koszyków zawiera 15 produktów spożywczych istotnych dla każdej grupy kupujących. Dodatkowo wyselekcjonowano koszyk dla dzieci zawierający artykuły spożywcze, które konsumenci starają się posiadać w domu ze względu na obecność dzieci oraz koszyk chemia domowa i kosmetyki, czyli zestaw 10 podstawowych artykułów z tej kategorii, które są kupowane regularnie.
———————–
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się̨ najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.