ASM SFA: Koszyk zakupowy drożeje symbolicznie, lider bez zmian [BADANIE]

11 godzin temu

Listopad przyniósł wyhamowanie wzrostu cen codziennych produktów. Z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA wynika, iż średnia wartość koszyka zakupowego nieznacznie się zwiększyła i wyniosła 325,73 zł. Podwyżki cen odnotowano w 6 z 13 badanych sieci, podczas gdy w pozostałych ceny spadły. Podobnie jak miesiąc wcześniej, tylko Auchan utrzymał średnią cenę koszyka poniżej 300 zł, pozostając liderem najniższych cen.

Wśród tradycyjnych formatów najtańsze zakupy oferowały sklepy typu Cash & Carry, natomiast najwyższe średnie ceny odnotowano w dark store. W listopadzie najsilniej podrożały pomidory (48,85%) a największe spadki cen dotyczyły płynu do płukania (7,39 %) i płynu do mycia naczyń (2,87%).

Według GUS, w listopadzie 2025 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,5% natomiast a w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,1 %.

Nieznaczny wzrost średniej ceny koszyka zakupowego

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, iż w listopadzie br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 0,22 zł czyli 0,07% i wyniosła 325,73 zł. Wzrost cen odnotowano w sześciu sieciach, a w pozostałych siedmiu ceny badanych produktów były niższe niż w październiku br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Selgros Cash & Carry (5,60 %), natomiast największy spadek w sklepach Netto (5,43 %). Ponownie tylko
w jednej sieci (Auchan) średnia cena koszyka wyniosła poniżej 300 zł.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 248,90 zł (mniej o 0,08 zł niż w październiku br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 385,96 zł (więcej o 3,19 zł niż w październiku br.) Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w listopadzie 2025 r. wyniosła 137,06 zł i jest ona o 3,26 zł wyższa niż w październiku br.

– Listopad przyniósł wyraźne wyhamowanie presji cenowej. Wzrost wartości koszyka jest symboliczny i dobrze wpisuje się w dane inflacyjne GUS, co z punktu widzenia konsumentów oznacza chwilę oddechu po wcześniejszych podwyżkach. Z perspektywy makroekonomicznej widoczna jest stabilizacja popytu konsumenckiego oraz mniejsza presja kosztowa po stronie handlu, m.in. w obszarze energii i logistyki. Jednocześnie realna siła nabywcza gospodarstw domowych wciąż pozostaje pod presją, dlatego konsumenci przez cały czas bardzo uważnie porównują ceny i formaty zakupów. To sprzyja sieciom oferującym konsekwentną politykę niskich cen – czego najlepszym przykładem jest lider naszych zestawień. Silne wahania cen pojedynczych produktów, jak pomidory, pokazują natomiast, iż stabilizacja na poziomie koszyka nie oznacza pełnej równowagi we wszystkich kategoriach – mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Auchan liderem najniższych cen i ze spadkiem wartości koszyka

Z listopadowego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, iż na szczycie rankingu najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 287,71 zł. To spadek o 8,89 zł, czyli o 3,00% mniej niż najtańszy koszyk w październiku br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 19,98 zł (Biedronka) i 28,18 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w listopadzie 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 345,52 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry – 317,20 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 368,54 zł. Natomiast najtańsze zakupy (325,73 zł) można było zrobić w sieci tradycyjnej.

Pomidory ostro w górę, chemia gospodarcza tanieje

Wśród 40 badanych produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność miały sklepy: Selgros Cash & Carry (95%) oraz Makro Cash & Carry, Kaufland i Intermarché (90%). Natomiast najniższą dostępność produktów zanotowały sklepy Dino (68%). Oznacza to, iż produkty były łatwiej dostępne w większej liczbie sklepów takich jak Selgros Cash & Carry czy Kaufland, a trudniej było znaleźć je w Dino.

Badanie ASM SFA wykazało, iż w listopadzie br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożały pomidory (48,85%). Największe obniżki dotyczyły natomiast płynu do płukania (7,39 %) i płynu do mycia naczyń (2,87%).

Koszyk zakupowy a szczególne grupy kupujących

W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA znalazła się również analiza koszyków zakupowych przeznaczonych dla konsumentów na różnych etapach ich życia. Sprawdzono jak zestaw podstawowych produktów niezbędnych do codziennego funkcjonowania różni się w przypadku konsumentów znajdujących się w trzech głównych fazach życia (młodzi bez dzieci, rodziny, puste gniazda). Dzięki badaniu udało się wytypować 5 koszyków artykułów spożywczych dla różnych grup społeczno – demograficznych (młodzi bez dzieci, młode rodziny, młode puste gniazda, starsze rodziny oraz starsze puste gniazda). Każdy z koszyków zawiera 15 produktów spożywczych istotnych dla każdej grupy kupujących. Dodatkowo wyselekcjonowano koszyk dla dzieci zawierający artykuły spożywcze, które konsumenci starają się posiadać w domu ze względu na obecność dzieci oraz koszyk chemia domowa i kosmetyki, czyli zestaw 10 podstawowych artykułów z tej kategorii, które są kupowane regularnie.

Idź do oryginalnego materiału