Warszawa, 28.04.2025 (ISBnews) – Średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 314,83 zł i utrzymała się na poziomie z lutego br. (314,88 zł), a dwie sieci oferowały koszyki o średniej wartości poniżej 300 zł, wynika z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA. W ośmiu z analizowanych sieci ceny spadły, a w pięciu wzrosły. Auchan utrzymał się na czołowej pozycji jako lider najtańszych zakupów, podczas gdy Netto osiągnęło najwyższe ceny w marcu.
Z danych ASM SFA wynika, iż w marcu br. największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Dino (4,77%), natomiast największy wzrost w sklepach Biedronka (4,87%). Dodatkowo tylko w dwóch sieciach średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł. Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 228,28 zł (mniej o 0,12 zł niż w lutym br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 385,46 zł (mniej o 8,14 zł niż w lutym br.) Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w marcu 2025 r. wyniosła 157,18 zł i jest ona o 8,02 zł niższa niż w lutym br., podano.
“Po miesiącach dynamicznych zmian cen, marzec 2025 przyniósł długo wyczekiwaną stabilizację na rynku detalicznym. Utrzymanie średniej wartości koszyka zakupowego poniżej 315 zł jest wyraźnym sygnałem, iż sieci handlowe intensyfikują walkę o klienta – nie tylko poprzez szeroko zakrojone akcje promocyjne, ale również poprzez bardziej agresywną politykę cenową. Jednocześnie przez cały czas obserwujemy znaczną rozpiętość cenową pomiędzy najtańszymi a najdroższymi sklepami – różnica sięgająca aż 157 zł podkreśla, jak istotne są dziś świadome i racjonalne decyzje zakupowe konsumentów. W obecnych warunkach makroekonomicznych przestrzeń do wzrostu wydatków konsumpcyjnych pozostaje ograniczona. Wobec utrzymującej się inflacji i ograniczonej dynamiki realnych dochodów, konsumenci są coraz bardziej selektywni i racjonalni w podejmowaniu decyzji zakupowych. To sieci handlowe muszą dostosowywać swoją ofertę do zmieniających się oczekiwań i możliwości finansowych Polaków, kładąc nacisk na konkurencyjność cenową i atrakcyjność promocji” – powiedział Client Service & Analysis Director ASM SFA Kamil Kruk, cytowany w komunikacie.
Z marcowego badania wynika, iż na pozycji lidera najniższych cen utrzymał się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 274,11 zł. To spadek o 2,88 zł, czyli o 1,04% mniej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 24,42 zł (Makro Cash & Carry) i 34,52 zł (Carrefour). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w marcu 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 339,40 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 304,74 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 360,92 zł. Natomiast najtańsze zakupy (299,15 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.
Zgodnie z przyjętą metodologia, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline).
(ISBnews)