Auchan Retail Polska wdraża Smartway – AI przeciw marnowaniu żywności

11 miesięcy temu

Auchan wprowadza do swoich sklepów platformę Smartway – inteligentne rozwiązanie pozwalające skutecznie przeciwdziałać marnowaniu żywności, dzięki optymalizacji procesu zarządzania produktami z krótką datą przydatności do spożycia.

Oparte na technologii sztucznej inteligencji narzędzie przynosić będzie wielowymiarowe korzyści: ograniczenie marnowania żywności choćby do 80%, więcej produktów po obniżonych cenach dla klientów, optymalnie dobrane produkty na darowizny dla najbardziej potrzebujących oraz prosty i 4-krotnie krótszy czas obsługi procesu dla sklepowych załóg. Innowacyjna platforma została z powodzeniem wprowadzona w pierwszych 23 sklepach Auchan w całej Polsce. Od stycznia 2024 r. zaplanowane są sukcesywne wdrożenia 
w pozostałych sklepach sieci.

W drodze do „zero waste”

Walka z marnowaniem żywności to jedno z priorytetów strategii rozwoju Auchan, 
z założonym celem osiągnięcia statusu „zero waste” do 2032 r. Zastosowanie inteligentnych rozwiązań, które zapewnia cyfrowy systemem zarządzania odpadami (FWMS) platformy Smartway, to jedna z kluczowych inicjatyw podjętych przez firmę z myślą o realizacji tego celu. Polska jest jednym z pierwszych rynków Auchan, na którym zostaje wprowadzone 
to inteligentne rozwiązanie na szeroką skalę, po odnotowaniu imponujących rezultatów na rynku francuskim i rumuńskim, gdzie w 2022 r. rozpoczęto wprowadzanie platformy Smartway – w ciągu roku łącznie udało się w tych krajach uratować przed zmarnowaniem 70 milionów produktów, tj. 33 500 ton żywności, unikając w ten sposób emisji ok. 82 700 ton CO 2.

Działania na rzecz niemarnowania żywności z wielkim zaangażowaniem podejmujemy od lat, przekonani o ważnej roli, jaką możemy i powinniśmy w tej walce odegrać jako odpowiedzialny detalista – mówi Alexandre Saussard, dyrektor generalny w Auchan Retail Polska. Między innymi w ramach tych działań w każdym z naszych sklepów funkcjonują od 2019 r. specjalne strefy „Nie marnujemy – ratujemy!”, z których nasi klienci chętnie korzystają, kupując pełnowartościowe produkty z krótką datą przydatności do spożycia choćby z 50% rabatem. 
To właśnie do tych stref trafiać będę produkty, które ratować będziemy przed zmarnowaniem 
z wykorzystaniem platformy Smartway – przy czym będzie ich teraz znacznie więcej, a rabaty mogą być jeszcze korzystniejsze. Wprowadzone innowacje ucieszą także ekipy naszych sklepów, które już dziś dzielą się z nami nierzadko entuzjastycznymi opiniami nt. korzyści jakie przynosi zastosowanie nowych inteligentnych narzędzi. Doceniają zwłaszcza ich efektywność 
i łatwość użycia, a przy tym ogromną, bo 4-krotną oszczędność czasu, jaką zapewnia 
im platforma Smartway w ramach obsługi całego procesu.

Zastosowanie dynamicznej, inteligentnej stopy dyskontowej pozwala Auchan jeszcze skuteczniej dbać o siłę nabywczą swoich klientów – zarówno poprzez zapewnienie 
im dostępności większej liczby przecenionych produktów, jak i oferowanie ich po najniższych cenach. Dla sklepów przekłada się to na wyższy poziom sprzedaży odzyskiwanych w ten sposób produktów, a w konsekwencji ich lepszą rentowność.

Zespoły sklepowe korzystając z platformy Smartway posługują się specjalnie zaprojektowanymi mobilnymi stacjami kodów kresowych, które pozwalają zarządzać całym procesem i na bieżąco drukują etykiety dla przecenionych produktów. Klienci znajdą na nich przejrzyste informacje dot. pierwotnej i zmienionej ceny oraz wysokości zastosowanej zniżki. Nowe kody są automatycznie rozpoznawane przez system sprzedaży, co gwarantuje klientom także płynną realizację transakcji. Sklepom ułatwiają też monitorowanie niesprzedanych referencji, co z kolei pozwala optymalizować zamówienia. Wreszcie, organizacje charytatywne mają dzięki systemowi etykietowania Smartway lepszą kontrolę nad otrzymywanymi darowiznami.

Platforma Smartway z sukcesem została wprowadzona już do 23 sklepów Auchan 
w 21 miastach na terenie całej Polski, tzn. w: Białymstoku, Bydgoszczy, Częstochowie, Gdańsku, Gliwicach, Jankach, Katowicach, Kołbaskowie, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Mikołowie, Opolu, Piasecznie, Poznaniu, Radomiu, Sosnowcu, Tarnowie, Toruniu, Warszawie 
i Wrocławiu. Równocześnie prowadzone są szkolenia dla załóg wszystkich pozostałych sklepów sieci, w których platforma Smartway uruchamiana będzie sukcesywnie począwszy od stycznia 2024 r.

W 2022 roku Auchan France powierzył nam zadanie wyposażenia wszystkich swoich 349 sklepów w nasze rozwiązanie w rekordowo krótkim czasie. Dziś podejmujemy nowe wyzwanie – wspieramy 8 kolejnych państw w walce z marnowaniem żywności, w tym Polskę. Tak złożone wdrożenie – wielowymiarowe i wielopłaszczyznowe – jest doskonałą ilustracją elastyczności naszego systemu, jak również kompetencji oraz możliwości zaangażowania wszystkich naszych zespołów biznesowych – komentuje Christophe Menez, Chief Revenue Officer (CRO) oraz współtwórca Smartway.

Obecny etap wdrożenia platformy Smartway w sieci sklepów Auchan obejmuje – poza rynkiem polskim – Portugalię, Hiszpanię, Luksemburg, Węgry, Ukrainę, Senegal oraz Wybrzeże Kości Słoniowej.

Jak działą smartway

Platforma Smartway optymalizuje w Auchan w/w procesy wspierające walkę 
z marnowaniem żywności z wykorzystaniem szeregu inteligentnych narzędzi, takich jak:

  • SMARTDETECTION – proste, szybkie i w 100% skuteczne WYKRYWANIE produktów 
z krótka datą przydatności, tak by uniknąć ich przeterminowania na półce.
  • Nowy system umożliwia sprawdzenie ważności 500 produktów w mniej niż 4 minuty! Pozwala też na przestrzenną rejestrację produktów na półkach, co umożliwia ich geolokalizację w czasie rzeczywistym. Alerty z obsługiwanego przez pracownika terminala kierują go jedynie do tych produktów, które wymagają sprawdzenia (przeciętnie to tylko 
3-4% produktów, tymczasem przy tradycyjnej metodzie sprawdza się ich 100%).
  • Alerty wyzwalane są także w przypadku wyczerpywania się zapasów. Uzupełnianie zapasów to kolejny proces, który „uczący się” Smartway będzie stale optymalizować 
z wykorzystaniem algorytmów prognostycznych.
  • SMARTDECISION – inteligentne SORTOWANIE produktów według najbardziej odpowiedniego dla nich sposobu odzyskania: sprzedaży z rabatem lub darowizny na rzecz organizacji charytatywnych, z przeznaczeniem dla osób najbardziej potrzebujących.
  • SMARTDISCOUNT – w zaledwie 3 sekundy naliczany jest RABAT, w wysokości optymalnej dla wszystkich z przecenionych artykułów i charakteru grupy produktowej.
Idź do oryginalnego materiału