Po sierpniowych spadkach, ceny podstawowych produktów znów poszły w górę. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA, średnia wartość koszyka wzrosła o ponad 5 zł (1,71%) w skali miesiąca. Podwyżki odnotowano w dziesięciu z trzynastu analizowanych sieci. Auchan utrzymał pozycję lidera i jako jedyna sieć oferował koszyk zakupowy poniżej 300 zł.
Wrzesień przyniósł także zauważalne podwyżki w wybranych kategoriach chemii gospodarczej i kosmetyków – najbardziej podrożał płyn do WC (7,12%) i szampon do włosów (5,86%). Wśród kanałów sprzedaży najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach, natomiast najwyższe ceny utrzymały się w dark store.
Według GUS, we wrześniu 2025 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9% natomiast w stosunku do sierpnia nie zmieniły się. Prognozy sugerują, iż w najbliższych miesiącach inflacja pozostanie zbliżona do obecnego poziomu, a głębszy spadek będzie możliwy na początku 2026 roku.
Ceny codziennych zakupów idą w górę
Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, iż we wrześniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 5,43 zł czyli 1,71% i wyniosła 323,03 zł. Wzrost cen odnotowano w dziesięciu sieciach, a w pozostałych trzech ceny badanych produktów były niższe niż w sierpniu br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Selgros Cash & Carry (5,96%), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (1,44%). Tym razem tylko w jednej sieci (Auchan) średnia cena koszyka wyniosła poniżej 300 zł.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 248,00 zł (więcej o 7,17 zł niż w sierpniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 385,33 zł (więcej o 6,14 zł niż w sierpniu br.) Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem we wrześniu 2025 r. wyniosła 137,33 zł i jest ona o 1,03 zł niższa niż w sierpniu br.
– Wrzesień przyniósł wyraźne odbicie cen po spokojniejszym sierpniu. Widać, iż sieci zaczynają przygotowywać się na wzrost kosztów operacyjnych w czwartym kwartale oraz na sezon przedświąteczny. To z kolei przekłada się na droższe produkty codziennego użytku – mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA. – Podwyżki w chemii gospodarczej i kosmetykach – w tym choćby o 8% – mogą wynikać z rosnących kosztów surowców oraz transportu. To segment, który reaguje szybciej na zmiany kosztów produkcji niż żywność. Dla konsumentów oznacza to, iż w nadchodzących miesiącach mogą częściej szukać zamienników lub produktów marek własnych – dodaje.
W ocenie eksperta różnice między najtańszymi a najdroższymi koszykami, wciąż przekraczające 130 zł pokazują, jak duże znaczenie ma porównywanie cen i świadome planowanie zakupów.
– Różnice w poziomie cen pomiędzy sieciami handlowymi są na tyle istotne, iż w skali miesiąca mogą przełożyć się na realne oszczędności w budżetach domowych – mówi Kamil Kruk.
Auchan najtańszy
Z wrześniowego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, iż na szczycie rankingu najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 286,58 zł. To wzrost o 0,02 zł, czyli o 0,01% więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 16,30 zł (Makro Cash & Carry) i 18,67 zł (E.Leclerc). Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 354,17 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 307,78 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 362,44 zł. Natomiast najtańsze zakupy (316,65 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.
Największe podwyżki w chemii i kosmetykach
Wśród 40 badanych produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność miały sklepy: Selgros Cash & Carry i Kaufland (93 %) oraz Intermarché (92%). Natomiast najniższą dostępność produktów zanotowały sklepy Dino (66%). Oznacza to, iż produkty były łatwiej dostępne w większej liczbie sklepów takich jak Selgros Cash & Carry czy Kaufland, a trudniej było znaleźć je w Dino.
Badanie ASM SFA wykazało, iż we wrześniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał płyn do WC (7,12%), szampon do włosów (5,86%) i herbata (4,55%). Jedyna obniżka dotyczyła żelu pod prysznic (0,82 %).
Koszyk zakupowy a szczególne grupy kupujących
W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA znalazła się również analiza koszyków zakupowych przeznaczonych dla konsumentów na różnych etapach ich życia. Sprawdzono jak zestaw podstawowych produktów niezbędnych do codziennego funkcjonowania różni się w przypadku konsumentów znajdujących się w trzech głównych fazach życia (młodzi bez dzieci, rodziny, puste gniazda). Dzięki badaniu udało się wytypować 5 koszyków artykułów spożywczych dla różnych grup społeczno – demograficznych (młodzi bez dzieci, młode rodziny, młode puste gniazda, starsze rodziny oraz starsze puste gniazda). Każdy z koszyków zawiera 15 produktów spożywczych istotnych dla każdej grupy kupujących. Dodatkowo wyselekcjonowano koszyk dla dzieci zawierający artykuły spożywcze, które konsumenci starają się posiadać w domu ze względu na obecność dzieci oraz koszyk chemia domowa i kosmetyki, czyli zestaw 10 podstawowych artykułów z tej kategorii, które są kupowane regularnie.

2 tygodni temu



![[ANALIZA] PRCH: wrzesień miesiącem wzrostu obrotów oraz footfallu](https://retailnet.pl/wp-content/uploads/2025/10/centrum-handlowe.jpg)




