Auchan znów liderem cen. Najtańsza sieć handlowa według ASM SFA [RAPORT]

2 dni temu

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA w maju 2025 roku średnia cena koszyka zakupowego spadła w skali miesiąca o nieco ponad 4 zł (0,93%). Auchan umocnił się na pozycji najtańszej sieci handlowej notując jednocześnie największy spadek cen, podczas gdy najwięcej za zakupy należało zapłacić w Intermarché.

W maju mocno zdrożała pasta do zębów (9,54%) i kawa (6,41%), a pomidory zaliczyły spadek aż o 30%. Najtańsze zakupy oferowały hipermarkety natomiast najdrożej było w dark store.

Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2025 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 4% a w stosunku do poprzedniego miesiąca były niższe o 0,2%.

Tańsze zakupy w maju. Średnia cena koszyka zakupowego spadła o ponad 4 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, iż w maju br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 4,19 zł czyli 0,93% i wyniosła 316,06 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w kwietniu br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Selgros Cash & Carry (2,97%), natomiast największy spadek w sklepach Auchan (7,16%). Podobnie jak przed miesiącem tylko w dwóch sieciach średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 238,12 zł (więcej o 6,97 zł niż w kwietniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 382,44 zł (mniej o 3,20 zł niż w kwietniu br.) Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w maju 2025 r. wyniosła 144,32 zł i jest ona o 10,17 zł niższa niż w kwietniu br.

– Majowe dane z Koszyka Zakupowego ASM wskazują na lekkie wyhamowanie wzrostu cen – średni koszt koszyka zakupowego spadł o niespełna 1%, co może być odczuwalne dla konsumentów dokonujących regularnych zakupów. Mimo tej korekty różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi sieciami pozostają istotne, co potwierdza, iż świadome planowanie zakupów i porównywanie ofert stanowią najważniejsze strategie dla wielu klientów. Na tle danych makroekonomicznych trend ten nabiera dodatkowego znaczenia – według GUS inflacja w ujęciu rocznym wciąż utrzymuje się na poziomie 4%, co oznacza, iż ceny towarów i usług pozostają wyraźnie wyższe niż przed rokiem. Majowy spadek średniej wartości koszyka najprawdopodobniej wynika z czynników sezonowych – m.in. niższych cen świeżych warzyw, takich jak pomidory oraz intensyfikacji działań promocyjnych prowadzonych przez sieci handlowe. Obniżka ta nie musi jednak oznaczać początku trwałego trendu spadkowego – mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

– W kolejnych miesiącach najważniejsze będzie monitorowanie czy presja inflacyjna z rosnącymi kosztami energii, transportu oraz wynagrodzeń w sektorze handlu – ponownie zacznie wpływać na wzrost cen detalicznych. Na uwagę zasługuje rosnące rozwarstwienie cenowe pomiędzy kanałami sprzedaży – hipermarkety oferują relatywnie niższe ceny w porównaniu do dark store’ów czy e-grocery, gdzie wygoda szybkiej dostawy wciąż wiąże się z istotnie wyższymi kosztami – dodaje Kamil Kruk.

Auchan znów najtańszy i z największym spadkiem cen

Z majowego badania wynika, iż na pozycji lidera najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 262,16 zł. To spadek o 20,20 zł, czyli o 7,16% mniej niż najtańszy koszyk w kwietniu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 37,55 zł (Selgros Cash & Carry) i 47,04 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w maju 2025 r. odnotowano w sieci Intermarché, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 335,36 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 302,41 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 357,44 zł. Natomiast najtańsze zakupy (295,30 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.

Pomidory tanieją, pasta i kawa drożeją

Wśród 40 badanych produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność miały sklepy: Makro Cash & Carry (96%), Carrefour (95%), Intermarché (93%) i Selgros Cash & Carry (92%). Natomiast najniższą dostępność produktów zanotowały sklepy Dino (70%). Oznacza to, iż produkty były łatwiej dostępne w większej liczbie sklepów takich jak Carrefour czy Makro Cash & Carry, a trudniej było znaleźć je w Dino.

Badanie ASM SFA wykazało, iż w maju br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożały pasta do zębów (9,54%) i kawa (6,41%). Natomiast największe obniżki dotyczyły pomidorów (30,65%) i żelu pod prysznic (5,83%).

Koszyk zakupowy a szczególne grupy kupujących

W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA znalazła się również analiza koszyków zakupowych przeznaczonych dla konsumentów na różnych etapach ich życia. Sprawdzono jak zestaw podstawowych produktów niezbędnych do codziennego funkcjonowania różni się w przypadku konsumentów znajdujących się w trzech głównych fazach życia (młodzi bez dzieci, rodziny, puste gniazda). Dzięki badaniu udało się wytypować 5 koszyków artykułów spożywczych dla różnych grup społeczno – demograficznych (młodzi bez dzieci, młode rodziny, młode puste gniazda, starsze rodziny oraz starsze puste gniazda). Każdy z koszyków zawiera 15 produktów spożywczych istotnych dla każdej grupy kupującej. Dodatkowo wyselekcjonowano koszyk dla dzieci zawierający artykuły spożywcze, które konsumenci starają się posiadać w domu ze względu na dzieci oraz koszyk chemia domowa i kosmetyki, czyli zestaw 10 podstawowych artykułów z tej kategorii, które są kupowane regularnie.

———————–

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się̨ najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

Idź do oryginalnego materiału