Automarket.pl: samochody segmentu premium stanowią już 24% podaży

11 godzin temu

W pierwszych trzech kwartałach 2024 r. zarejestrowano prawie 400 tys. nowych samochodów osobowych (podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego). To o niemal 14% więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. We wrześniu 2024 r. przybyło ponad 41 tys. rejestracji (6% więcej niż w 09.2023 r.). Pod tym względem to najlepszy wrzesień od 19 lat.  

Polacy coraz chętniej kupują luksusowe samochody, zainteresowanie tą kategorią pojazdów przekracza kolejne granice. Wrześniowe dane pokazują, iż sprzedaż aut premium wzrosła aż o 17%, podczas gdy popularnych modeli tylko o 3%. Od początku roku ten trend się utrzymuje: luksusowe auta sprzedają się dwa razy lepiej niż te tańsze.

W TOP 15 najpopularniejszych we wrześniu marek samochodów osobowych były aż 4 wyższej klasy: Mercedes-Benz, Audi, BMW, Lexus (tuż za „15” kolejna marka – Volvo). Wzrost ich sprzedaży jest znacznie wyższy niż marek ekonomicznych. Lexus zanotował wzrost rejestracji o ponad połowę (54,2%.), a Audi o 37,7%. Żadna marka premium z czołowej „15” nie zanotowała w tym roku spadku rejestracji.

– Rokrocznie przybywa zamożnych kupujących. To koreluje m.in. z najnowszymi danymi GUS. Wskazują one, iż PKB w Polsce według parytetu siły nabywczej wynosi już 80 proc. średniej unijnej. Na rynek wchodzi też coraz więcej zamożnych kierowców wychowanych w erze technologii, którzy oczekują, iż ich pojazdy będą bogato wyposażone, pełne innowacyjnych rozwiązań – te w największym stopniu dostępne są w samochodach premium. To istotny atut – mówi Tomasz Otto, dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl, należącej do PKO Leasing.

Przykładem rozwiązań dostępnych w droższych autach są np. reflektory laserowe, możliwość tzw. półautonomicznej jazdy i automatycznego parkowania, fotele z funkcją masażu i wentylacji, sterowanie niektórymi funkcjami samochodu dzięki gestów czy wyświetlanie informacji z rozszerzoną rzeczywistością na przedniej szybie. Nie bez znaczenia jest również wykończenie szlachetnymi materiałami oraz najwyższy poziom spasowania poszczególnych elementów.

Leasing równie popularny jak wynajem  

– Podażowo średnia cena samochodu premium to na Automarket.pl 222 tys. zł netto. Co ciekawe, klienci finansują zakupu droższych pojazdów w równych proporcjach dla leasingu i wynajmu długoterminowego – po 50%. W przypadku aut popularnych blisko 60% nabywców kieruje się w stronę wynajmu długoterminowego – zaznacza Tomasz Otto.

Marki premium klienci Automarket.pl spłacają nieznacznie dłużej – dla samochodów popularnych średni okres spłaty to 35 miesięcy, dla premium – 38 miesięcy.

– Wzrost zainteresowania samochodami premium to nie tylko wynik rosnących dochodów Polaków. To także efekt pewnych zmian w naszych aspiracjach. Klienci coraz bardziej doceniają jakość, design i technologię, które oferują samochody z najwyższej półki – komentuje Tomasz Otto z Automarket.pl

Coraz więcej marek premium w czołówce najczęściej rejestrowanych – epokowa zmiana 

Obecnie w Polsce co 4. rejestrowane nowe auto należy do segmentu premium. W tym roku przybyło ich już ponad 100 tys., a kolejni producenci z tego segmentu szturmują czołowe miejsca w rankingu.

– Teraz gwałtownie rosnące zainteresowanie droższymi pojazdami widzimy także wśród naszych klientów. Na Automarket.pl już 24% podaży stanowią auta premium. Stale zwiększamy dostępność samochodów z tej grupy. Od czasu do czasu pojawiają się u nas także samochody całkowicie luksusowe, takie jak Aston Martin. W tym roku za pośrednictwem portalu sprzedaliśmy Mercedesa Maybach S580 za kwotę bliską 1 mln zł, co prawdopodobnie stanowi rekordową wartość zdalnej sprzedaży pojazdu w Polsce – mówi Tomasz Otto.

Klasa po europejsku

Warto zauważyć, iż rekordy rejestracji napędzane przez marki premium mają miejsce w czasie, kiedy kolejne chińskie firmy uruchamiają sprzedaż swoich pojazdów w Europie. Jest to przedmiotem działań Komisji Europejskiej i może doprowadzić do nałożenia ceł na import z Chin. W dalszej perspektywie może to spowodować przenoszenie produkcji z Kraju Środka do Europy. Producenci z Chin oferują coraz lepszą jakość, a w ich ofercie są też drogie samochody, które aspirują do klasy premium, jednak w tej chwili Polacy wybierają pojazdy tej klasy od europejskich producentów (oraz japońskiego Lexusa).

Interesujący może być fakt, iż polski rynek sprzedaży i rejestracji samochodów zachowuje się nieco odmiennie niż światowe. Wg informacji Reuters, BMW zanotowało w III kwartale tego roku globalny spadek sprzedaży aut o 13%, a Mercedes-Benz o 1%. Jest to jednak w dużej części konsekwencja gorszych wyników w Chinach.

– Jesteśmy przekonani, iż trend wzrostowego zainteresowania samochodami premium będzie się w Polsce utrzymywał. Dlatego stale poszerzamy naszą ofertę o nowe modele i marki, aby spełnić oczekiwania choćby najbardziej wymagających nabywców – dodaje Tomasz Otto z Automarket.pl.

Źródło: Automarket.pl

Idź do oryginalnego materiału