Centrum e-Zdrowia zapewniło, iż jego eksperci monitorują sytuację i pozostają w stałym kontakcie z zewnętrznym podmiotem odpowiedzialnym m.in. za utrzymanie systemów IKP (Internetowe Konto Pacjenta) i mojeIKP (aplikacja mobilna do Internetowego Konta Pacjenta). Podmiot ten zidentyfikował problemy mające wpływ na płynność funkcjonowania systemów.
Ogólnopolska awaria e-zdrowia. Są trudności z wystawianiem recept i skierowań
"Centrum e-Zdrowia współpracuje z zewnętrznym dostawcą oraz producentem urządzeń, w których odnotowano problemy techniczne, w celu jak najszybszego usunięcia występujących trudności" - przekazano.Reklama
Centrum dodało, iż awaria nie wpływa na bezpieczeństwo danych w systemie e-zdrowia (P1) w Polsce.
Awaria systemu e-zdrowia. Co, gdy musimy pilnie wykupić receptę?
Centrum e-zdrowia poinformowało również, iż w przypadku trudności, pilne recepty mogą być realizowane bez wykorzystania systemu P1 (czyli właśnie systemu e-zdrowia), zgodnie z procedurą wystawienia i realizacji e-recept w razie braku dostępu do systemu e-zdrowie.
Natomiast w przypadku braku konieczności realizacji recepty w poniedziałek, Centrum e-Zdrowia zachęca do jej wykupienia w kolejnych dniach.
Awaria e-zdrowia. Czy można wystawić i zrealizować receptę?
Ustawodawca przewidział sytuację, w której - wobec braku dostępu do systemu e-zdrowia z przyczyn technicznych (a więc w przypadku awarii takiej, jak 9 czerwca) - lekarz może wystawić receptę w formie papierowej lub w formie elektronicznej, ale poza systemem P1. Apteka ma obowiązek taką receptę zrealizować. Reguluje to rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 kwietnia 2018 r. w sprawie recept.
W powyższej awaryjnej sytuacji lekarz może wystawić receptę papierową lub e-receptę poza systemem P1, wpisując odpowiedni kod uprawniający do jej późniejszej realizacji. jeżeli recepta została wystawiona prawidłowo, farmaceuta ją zrealizuje. Wystarczy, iż pacjent zna swój numer PESEL.