Awaria w XTB po publikacji danych. Broker opublikował oświadczenie

3 miesięcy temu

Awaria w XTB po publikacji ważnych danych makro? To nie pierwszy raz, gdy platforma xStation odmówiła posłuszeństwa w takiej sytuacji. Wczoraj, równo o godzinie 14:30, czyli w momencie opublikowania danych o inflacji CPI w USA, których wynik zaskoczył rynek… zaskoczył również inny fakt. Nagle nastąpiło wylogowanie wszystkich klientów XTB z aplikacji, co praktycznie uniemożliwiło im podjęcie jakichkolwiek działań przez blisko 30 minut. Broker opublikował komunikat tłumaczący przyczyny tego zdarzenia.

Ważne dane i awaria serwerów

Publikacja danych CPI była mocno wyczekiwana przez rynek z uwagi, iż dane te mogły mieć istotny wpływ na dalsze decyzje FED ws. wysokości stóp procentowych. Same dane okazały się lepsze od oczekiwań (inflacja niższa niż zakładany konsensus rynkowy), co wywołało spektakularny ruch zarówno na indeksach giełdowych, surowcach jak i na walutach. Wysoka zmienność to także nagły wzrost liczby transakcji w postaci aktywacji zleceń Stop Loss, Take Profit ale także wejść Limit i Stop. To dla niektórych także moment, aby zdecydować co dalej zrobić z ich inwestycjami. O ile mają dostęp do platformy.

Równo o godzinie 14:30, czyli w momencie opublikowania wspomnianych danych, platforma xStation nagle przestała działać. Tym samym niemożliwe było zalogowanie się na nią, jak i dokonanie jakichkolwiek operacji na rachunku (również na aplikacji mobilnej). Klienci zostali bez dostępu do rachunków do godziny ok. 14:55, czyli przez blisko 0,5 godziny. Po tym czasie możliwość zalogowania wróciła i można było zareagować. Tyle, iż już wtedy zmienność praktycznie powróciła do normy, a największe ruchy stały się faktem.

XTB publikuje oświadczenie i tłumaczy przyczyny

To nie pierwszy taki przypadek na platformie XTB. Ostatnią równie dużą i poważną awarię odnotowano 14 listopada 2023 r., i co interesujące – także miało to miejsce po publikacji danych o inflacji w USA. Dlatego też nie może dziwić fakt, iż po wczorajszym wydarzeniu na brokera wylała się fala hejtu w mediach społecznościowych. Tym bardziej, iż XTB w ostatnich kwartałach pozyskało bardzo wielu nowych klientów, którzy nagle mogli zwątpić w słuszność swojego wyboru.

W związku z tym faktem, broker zdecydował się opublikować oświadczenie, w którym tłumaczy przyczyny zaistniałej sytuacji oraz przeprasza swoich klientów.

Oświadczenie XTB ws. awarii z 12 czerwca 2024 r.

W środę, 12 czerwca, w godzinach 14:31-15:00, nasza platforma była niedostępna dla klientów. Już chwilę po ogłoszeniu wyników CPI w USA, odnotowaliśmy 14 razy więcej transakcji niż zazwyczaj, co spowodowało zakłócenia w funkcjonowaniu serwera transakcyjnego. W efekcie, klienci nie mogli zalogować się na swoje konto.

Rozumiemy, iż niedostępność platformy w momencie podwyższonej zmienności jest niedopuszczalna i przepraszamy za zaistniałą sytuację. Od kilku miesięcy intensywnie pracujemy nad poprawą wydajności i stabilności serwera transakcyjnego. Jesteśmy zdeterminowani, by takie sytuacje nie powtarzały się w przyszłości.

Prosimy wszystkich użytkowników, których dotknęła ta sytuacja, o składanie reklamacji elektronicznie poprzez formularz dostępny w pokoju inwestora.

Wszystkie szczegóły oraz formularz reklamacji są dostępne na naszej stronie internetowej:

https://www.xtb.com/pl/edukacja/proces-reklamacji.

I oczywiście, jeżeli ktoś ucierpiał na tym zajściu, warto zgłosić reklamację. jeżeli będzie ona zasadna, to broker powinien bez problemu ją uznać. Po listopadowej awarii pozytywnie rozpatrzonych zostało 77% reklamacji. Warto także pamiętać, iż sporadycznie takie sytuacje mogą zdarzyć się dosłownie u każdego brokera Forex, jednak to właśnie podejście do reklamacji świadczy o tym, jakiej współpracy możemy spodziewać się w przyszłości.

Idź do oryginalnego materiału