Aż pięć firm chce zbudować S6! Powstanie kolejny tunel pod Odrą

3 tygodni temu

Kolejny duży projekt drogowy w Polsce nabiera tempa. W przetargu na realizację odcinka Police – Goleniów w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS), gdzie zaplanowano imponujący, pięciokilometrowy tunel pod Odrą, wpłynęło aż pięć ofert. Wartość proponowanych kontraktów waha się od 4,92 do 8,52 miliarda złotych. w tej chwili trwa analiza złożonych ofert. Pod uwagę brana jest nie tylko cena (60%), ale także długość gwarancji na najważniejsze elementy infrastruktury, w tym tunel, obiekty mostowe oraz konstrukcje oporowe, które razem stanowią pozostałe 40% oceny.

Powstanie kolejny tunel pod Odrą

Tunel pod Odrą, będący sercem tego odcinka drogi S6, będzie liczył aż 5 km długości i stanie się najdłuższym tego typu obiektem drogowym w Polsce. Zostanie wykonany przy użyciu nowoczesnej tarczy TBM (Tunnel Boring Machine), a każda nitka trasy będzie przebiegała oddzielnie. Imponująca średnica tunelu (blisko 15 metrów) oraz 60-centymetrowa obudowa świadczą o skali przedsięwzięcia. Jezdnia zostanie poprowadzona nawet 45 metrów pod ziemią, a konstrukcja tunelu sięgnie maksymalnie 51 metrów głębokości. Znajdzie się w nim aż 19 przejść poprzecznych, służących do ewakuacji w razie zagrożenia.

W przetargu na realizację odcinka #Police#Goleniów Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6, w ramach którego powstanie 5 kilometrowej długości tunel pod Odrą wpłynęło łącznie 5 ofert. Złożone oferty będą teraz weryfikowane i oceniane, aby wybrać najkorzystniejszą. pic.twitter.com/mgCl1sJsTa

— GDDKiA Szczecin (@GDDKiA_Szczecin) June 23, 2025

Przetarg na realizację odcinka Police – Goleniów w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) ogłoszono w grudniu zeszłego roku, ale już na etapie pytań przetargowych zainteresowanie było olbrzymie – wykonawcy zgłosili ponad 1380 zapytań. Następne kroki to dokładna ocena ofert, możliwe odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej oraz kontrola Urzędu Zamówień Publicznych. Umowę z wybranym wykonawcą planuje się podpisać w czwartym kwartale tego roku.

Dzięki decyzjom ZRID, które wydano w marcu, projekt może ruszyć niezwłocznie po finalizacji przetargu. Rozpoczęcie prac przewidziano na przyszły rok, a ich zakończenie – z uwagi na skomplikowany charakter inwestycji – planowane jest na 2033 rok.

Nowa trasa skróci dystans i odkorkuje Szczecin

Dla mieszkańców Polic nowa trasa to rewolucja – dzisiejsza, okrężna droga do węzła Goleniów Północ liczy aż 58 km. Po zakończeniu budowy ten dystans skróci się do zaledwie 23 km, a czas przejazdu zmniejszy się kilkukrotnie. To szczególnie ważne dla transportu do zakładów przemysłowych w Policach.

Nowa droga stanie się zachodnią częścią pierścienia komunikacyjnego wokół Szczecina, co nie tylko usprawni ruch, ale też poprawi dostępność całego regionu. Zachodnia Obwodnica Szczecina w znaczny sposób odciąży obecne trasy A6, S3 i S6, które latem są wyjątkowo przeciążone.

Na trasie Police – Goleniów powstanie nie tylko tunel pod Odrą. Projekt zakłada także budowę dwóch nowych węzłów drogowych, rozbudowę jednego istniejącego, aż 22 obiektów mostowych– w tym ośmiu nad rzekami – oraz dwóch dużych przejść dla zwierząt. Między węzłami Modrzewie a Goleniów Północ zaplanowano również parę nowoczesnych Miejsc Obsługi Podróżnych.

Rusza rozbudowa Zakopianki. Pod Krakowem powstanie nowy tunel

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału