BaseLinker Index w maju: sprzedaż za granicę winduje polski e-commerce

1 rok temu
Zdjęcie: commerce


  • Najnowszy odczyt BaseLinker Index na plusie – w maju br. wartość tego wskaźnika mierzącego kompleksowo kondycję polskiego e-handlu wyniosła 129 punktów (wartość wyjściowa 100 punktów bazuje na odczycie ze stycznia 2022 r., kiedy analitycy BaseLinkera rozpoczęli indeksowanie danych).
  • Sprzedaż w maju br. wzrosła zarówno rok do roku, jak i w ujęciu miesięcznym. W porównaniu do maja 2022 r. polskie e-sklepy zwiększyły poziom sprzedaży o 12 proc. Szczegółowa analiza pokazuje, iż liczba zamówień w analizowanym okresie wzrosła o 6 proc., a średnia wartość koszyka zwiększyła się o 5 proc.
  • W ujęciu miesięcznym, w maju odnotowano wzrost o 8 proc. względem kwietnia br. Przy czym na ten wynik składa się 10 proc. wzrost liczby zamówień, przy jednoczesnym 2 proc. spadku średniej wartości koszyka. Wzrost był szczególnie widoczny w takich kategoriach produktów jak „dom i ogród” oraz „artykuły dziecięce”.
  • Podobnie jak w poprzednim odczycie indeksu, istotną rolę we wzroście poziomu sprzedaży polskiego e-commerce odgrywała w maju sprzedaż za granicę. Wartość sprzedaży cross-border wzrosła r./r. aż o 22 proc. – to ponad dwukrotnie szybciej niż sprzedaż krajowa (10 proc.).

Analitycy platformy BaseLinker – systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, przeprowadzili najnowszy odczyt BaseLinker Index. W maju 2023 r. ten kompleksowy wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 129 punktów. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część polskiego e-commerce. Wartość 100 punktów – będąca punktem odniesienia dla kolejnych, comiesięcznych odczytów indeksu, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r.

To już drugi odczyt naszego indeksu. Dane za maj pokazały, iż polscy sprzedawcy wciąż zwiększają sprzedaż. Mimo iż ostatnie lata przyzwyczaiły nas do ciągłych wzrostów w e-commerce, to jednak w wielu krajach Europy wzrost sprzedaży online mocno zwolnił, a w niektórych sprzedaż ta zaczęła choćby spadać jak choćby u naszych zachodnich sąsiadów czy też w Wielkiej Brytanii. Biorąc pod uwagę większą zachowawczość konsumentów, o ile chodzi o wydatki, nasi rodzimi sprzedawcy mają powody do zadowolenia – ich sprzedaż w maju br. okazała się bardzo dobra i to pomimo rekordowo długiej majówki. – mówi Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker.

Z danych zagregowanych w BaseLinker Index wynika, iż w maju 2023 r. firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły liczbę swoich zamówień aż o 12 proc. (rok do roku), powiększając w tym okresie wartość swojej sprzedaży (GMV) o 6 proc. Przy czym średnia wartość zamówienia zwiększyła się o 5 proc. Sprzedaż w maju wzrosła względem kwietnia br. o 8 proc., ale co warte odnotowania – o ile liczba zamówień zwiększyła się o 10 proc. m\m, to średnia wartość koszyka spadła o 2 proc. – ze 199 zł w kwietniu, do 195 w maju.

Focus na zagranicę

Podobnie jak przed miesiącem, dobra kondycja polskiego e-handlu jest w dużej mierze efektem rosnącego udziału sprzedaży zagranicznej. Wartość handlu cross-border w porównaniu z majem ubiegłego roku wzrosła aż o 22 proc. Warto zaznaczyć, iż jest to ponad dwukrotnie szybszy wzrost, niż ma to miejsce w przypadku e-sprzedaży na rynku krajowym, gdzie wzrost ten wyniósł 10 proc.

Tak duża dynamika wzrostów sprzedaży cross-border, to bardzo dobra wiadomość. Polscy e-sprzedawcy coraz sprawniej poruszają się na zagranicznych rynkach, konkurując nie tylko ceną, ale także jakością obsługi, krótkimi terminami realizacji zamówień i szerokim asortymentem – komentuje Kacper Rozenbaum, Head of Strategic Partnerships w BaseLinker.

Dynamiczny rozwój polskiego e-commerce nie umyka uwadze największych globalnych graczy rynkowych. Jak zauważa Lorna Dunne, Head of EU Cross Border Trade w eBay, Polscy sprzedawcy są kluczowym elementem międzynarodowej strategii eBay. – Dostarczają konkurencyjne towary do Niemiec i innych państw europejskich, w których eBay ma dużą bazę kupujących. Szybka logistyka i unikalny asortyment, wspierają ten szybki wzrost, szczególnie w takich kategoriach produktów, jak „części i akcesoria” oraz „dom i ogród” – tłumaczy Lorna Dunne.

BaseLinker Index

Wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022 i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-boarder.

Idź do oryginalnego materiału