
Określenie precyzyjnych procedur dopuszczania do ruchu pojazdów sprowadzonych z zagranicy oraz nowe zasady sprowadzania do Polski ciągników spoza UE i zarejestrowanych bez wymaganych dokumentów homologacyjnych. To założenia projektu nowelizacji przepisów, który przygotowuje Ministerstwo Infrastruktury.
Chodzi o przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, oraz niektórych innych ustaw. Dla rolników oznacza to nic innego jak nowe zasady sprowadzania do Polski ciągników spoza UE.
Projekt ma na celu wprowadzenie jasnych zasad dopuszczania w Polsce pojazdów sprowadzonych z UE. Ponadto jego celem jest eliminacja rozbieżnych interpretacji przepisów prawa w starostwach.
Abolicja dla rolników, którzy sprowadzili ciągniki spoza UE
Projekt Ministerstwa Infrastruktury, o którym mowa umożliwia dalszą eksploatację na terytorium RP ciągników rolniczych sprowadzonych do Polski spoza UE i zarejestrowanych bez wymaganych dokumentów homologacyjnych. Rozwiązanie to dotyczy przede wszystkim rolników, którzy nabyli ciągniki w dobrej wierze. Celem nowelizacji jest nieobciążanie ich skutkami wcześniejszych, niejednoznacznych przepisów. Co ważne, przepis ten nie znosi odpowiedzialności importerów oraz dealerów tego typu pojazdów, którzy wprowadzali na rynek polski ciągniki rolnicze bez wymaganych dokumentów.
Więcej kontroli nad rynkiem motoryzacyjnym
Kolejnym rozwiązaniem, które uwzględniono w nowych przepisach, jest wzmocnienie nadzoru nad rynkiem motoryzacyjnym. Wykonuje go dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego (dalej: TDT). Projekt ustawy zakłada przyznanie Dyrektorowi TDT szereg narzędzi niezbędnych do kontroli pojazdów i części wprowadzonych do obrotu w Polsce. Dyrektor TDT będzie także sprawował nadzór spełnianiem przez hulajnogi elektryczne warunków technicznych. Ponadto wyeliminowane będą hulajnogi elektryczne, których konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h.
Zmiana przepisów ma ochronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami firm sprzedających pojazdy i części niezgodne z przepisami. Chodzi tu o ciągniki rolnicze sprzedawane bez wymaganych dokumentów homologacyjnych. Jak również o motorowery sprzedawane jako rowery elektryczne.

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje przepisy, które wprowadzają nowe zasady sprowadzania do Polski ciągników rolniczych spoza UE.
fot. Tomasz Kuźdub
Rejestracja w Polsce aut z państw trzecich
Projekt nowelizacji wprowadza ponadto obowiązek rejestracji znajdujących się na terytorium RP pojazdów z państw trzecich. Rejestracji będzie podlegał pojazd, który pozostaje na terytorium RP ponad rok od dnia przekroczenia granicy. W ciągu 30 dni trzeba będzie zarejestrować pojazd, którego właściciel (obcokrajowiec) uzyskał stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Konkretnie chodzi o przebywanie w Polsce dłużej niż 185 dni w roku. Rozwiązanie to umożliwi objęcie tych pojazdów systemem badań technicznych w Polsce i jednocześnie uniemożliwi nadużywanie prawa do poruszania się cudzoziemców pojazdami zarejestrowanymi za zagranicą w ramach ruchu międzynarodowego.
Uproszczenie i przyśpieszenie procesu rejestracji pojazdów nastąpi dzięki uregulowaniu zasad przekazywania świadectw zgodności, wystawianych dla nowych pojazdów w postaci elektronicznej. Zmiana ta ułatwi także współpracę pomiędzy poszczególnymi krajami UE.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury