Bank Gospodarstwa Krajowego udzielił Tanzanii kredytu w wysokości 76,5 mln dol. (ok. 278 mln zł). To największe w historii banku finansowanie w formule sovereign finance – kredytu udzielanego bezpośrednio rządowi innego państwa. Środki wesprą budowę zelektryfikowanej linii kolejowej o długości 430 km, łączącej centrum kraju z portem Dar es Salaam, kluczowym węzłem handlowym Afryki Wschodniej.
Tanzania dąży do zrównoważonego wzrostu. Tamtejszy rząd realizuje długoterminowy plan transformacji, który ma na celu przekształcenie kraju w gospodarkę o wysokich dochodach, konkurencyjną, zrównoważoną i samowystarczalną. Inwestycje w nowoczesną infrastrukturę z pewnością przyczynią się do osiągnięcia tego celu. Rozbudowa kolei umożliwia zwiększenie wydajności i szybkości transportu towarów między głównymi portami na wybrzeżu Oceanu Indyjskiego a interiorem. Tego typu kontrakty eksportowe stwarzają szanse na wyższą marżowość niż w przypadku bardzo konkurencyjnego rynku europejskiego. Szansę, z której mogą skorzystać polscy wykonawcy i podwykonawcy. Tanzania należy jednak do rynków podwyższonego ryzyka, dlatego z pomocą przychodzi im BGK. Daje polskim przedsiębiorcom poczucie bezpieczeństwa i wsparcie na obiecujących rynkach afrykańskich – wskazuje Piotr Kuffel, dyrektor Biura Ekspansji Zagranicznej BGK.
BGK działa w konsorcjum sześciu międzynarodowych banków, które łącznie sfinansują projekt kwotą ponad 347 mln dol. (ok. 1,26 mld zł). Udział polskiego podmiotu jest największy i w pełni pochodzi ze środków własnych, w ramach rządowego programu Finansowe Wspieranie Eksportu. Warunkiem zaangażowania BGK był udział polskich firm – dostawców i podwykonawców branży budowlanej – dzięki czemu zyskają także krajowi eksporterzy. Kredyt objęto ubezpieczeniem KUKE, co dodatkowo zabezpiecza transakcję.
Tanzania jest od kilku lat jednym z najbardziej ulubionych przez kapitał zagraniczny rynków w Afryce. Inwestycje w rozbudowę i modernizację sieci transportowej, w tym linii kolejowych, mają przyczynić się do przekształcenia kraju w hub eksportowy, a jednocześnie przysłużyć się integracji regionalnej państw Afryki Wschodniej i obniżenia kosztów transportu dla sąsiadów Tanzanii. Ubezpieczenie przez KUKE finansowania kolejowego projektu to wsparcie rozwoju lokalnych gospodarek, ale i ogromna szansa dla polskich firm, by skorzystały z naszego rozwiązania Shop in Poland i zdobyły przyczółek na jednym z najbardziej stabilnych politycznie, za to dynamicznie rozwijających się gospodarek w Afryce – informuje Piotr Maciaszek, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń i Współpracy Międzynarodowej KUKE.
Tanzańska kolej nabiera tempa i znaczenia
Nowa arteria kolejowa ma zasadnicze znaczenie dla gospodarki Tanzanii i całej Afryki Wschodniej. Ułatwi transport towarów z interioru do portu, skracając czas przewozów i zwiększając konkurencyjność regionu. Dla Tanzanii to także impuls do rozwoju krajowego systemu transportowego oraz wzrostu zatrudnienia w sektorze infrastrukturalnym.
Afryka w centrum uwagi BGK
To już trzecie finansowanie BGK dla afrykańskich rządów – po projektach w Rwandzie (2023) i Angoli (2024). Rosnące zaangażowanie banku w regionie wpisuje się w strategię wspierania polskiego eksportu i rozwijania relacji gospodarczych z kontynentem. Tematyka afrykańskich inwestycji będzie również jednym z głównych punktów międzynarodowej konferencji BGK, zaplanowanej na 29 października 2025 r. w Warszawie.
Fot. BGK – zdjęcie poglądowe
Zobacz również: