"W 2024 roku zmaterializowało się wszystko, co przewidywaliśmy" - pisze Jeronimo Martins w komunikacie, w którym podsumowuje finansowo ubiegły rok. Biedronka notowała w nim 33,46 mld euro przychodów, co daje wzrost rok do roku o 9,3 proc.
Sprzedaż w Biedronce ponownie rośnie
Choć przychody Biedronki wzrosły, to zysk netto spadł o 21,6 proc. rdr., do 606 mln euro. Na inwestycje grupa Jeronimo Martins przeznaczyła w tym czasie około 1 mld euro.
Sprzedaż LFL sieci wzrosła w czwartym kwartale 2024 roku o 1,1 proc. - poinformowało Jeronimo Martins. To pierwsze wzrosty po dwóch kwartałach spadków, bowiem w trzecim kwartale sprzedaż LFL Biedronki spadła 1,9 proc., w drugim kwartale obniżyła się o 4,6 proc., a jedynie w pierwszych trzech miesiącach roku wzrosła o 4,6 proc.Reklama
"Kombinacja czynników stworzyła wymagające środowisko dla naszych marek: deflacja po dwóch latach znacznych wzrostów cen, wysoka inflacja kosztowa, silna wrażliwość cenowa konsumentów i intensywniejsza konkurencja na rynku handlu detalicznego żywnością" - powiedział CEO Jeronimo Martins Pedro Soares Dos Santos.
Biedronka ma w tym roku przez cały czas skupiać się na konkurencyjności cenowej, a priorytetem będą wyniki sprzedaży.
Konkurencja dla Biedronki przez cały czas duża
Jeronimo Martins zapowiada, iż jej marki będą wciąż zapewniać konkurencyjność cenową, aby utrzymać klientów i wzmacniać swoją pozycję rynkową. Możemy zatem spodziewać się kontynuacji wojny cenowej i utrzymania częstości promocji w sklepach sieci Biedronka.
W ocenie portugalskiej spółki wzrost płacy minimalnej w Polsce o 9,2 proc. zwiększy siłę nabywczą konsumentów w naszym kraju. Jednak na razie konkurencja w handlu detalicznym żywnością jest intensywna, a ogólna konsumpcja żywności jest w stagnacji.
"Biedronka będzie przez cały czas liderem w konkurencyjności cenowej, a priorytetem będą wyniki sprzedaży, co jest dużym wyzwaniem, biorąc pod uwagę konsekwentne osiąganie lepszych wyników przez nasz główny brand w ostatnich latach" - napisano w komunikacie cytowanym przez PAP.
W walucie euro sprzedaż w sklepach sieci wyniosła 23,6 mld w 2024 roku, czyli o 9,6 proc. więcej niż w poprzednim. Sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 4,1 proc.
Biedronka otworzy 150 sklepów w Polsce w tym roku
Jeronimo Martins w 2025 roku zajmie się renowacją już istniejących sklepów. Chodzi o choćby 275 lokalizacji w całym kraju. Spółka planuje również dodanie nowego centrum dystrybucyjnego do istniejących 17 punktów. Czołowy w Polsce dyskont otworzy także nowe dyskonty:
"Chcemy otworzyć w 2025 roku od 130 do 150 nowych sklepów netto w Polsce" - poinformowało Jeronimo Martins w komunikacie.
Dodatkowo do końca 2026 roku pod marką Biedronka ma działać co najmniej 50 sklepów na Słowacji. Pierwsze obiekty portugalskiej spółki wystąpiły u naszych południowych sąsiadów w marcu br. To trzy sklepy i jedno centrum dystrybucyjne. Do końca 2026 roku na Słowacji ma ich działać co najmniej 50.
W ciągu 2024 roku Biedronka otworzyła w Polsce 186 nowych sklepów (161 nowych sklepów netto) i wyremontowała 280 lokalizacji.