Biedronka stawia na ekoprojektowanie i redukuje odpady

3 godzin temu

Sieć Biedronka nie ustaje w wysiłkach związanych z redukcją wytwarzanych odpadów, co przy skali jej działalności daje naprawdę wymierne efekty dla środowiska. Jednym z ostatnich działań jest optymalizacja i eliminacja ilości materiałów wykorzystywanych do produkcji szaf ekspozycyjnych (tzw. standów) stojących w salach sprzedaży, miedzy innymi we współpracy z Mars Polska. Tylko dzięki temu zaoszczędzono 1240 kg tektury. To tyle, ile waży 24 800 batonów Snickers 50g.

Pierwsze działania związane z ekoprojektowaniem standów ekspozycyjnych Biedronka rozpoczęła już w 2021 roku, kiedy wprowadziła pierwszy manual przeznaczony dla szaf ekspozycyjnych. Od tego czasu sieć nie dopuszcza do sprzedaży opakowań wykonanych lub zawierających w składzie materiał PVC, czyli polichlorek winylu, dlatego listwy cenowe na standach nie mogą być wykonane z tego materiału (PVC jest materiałem zanieczyszczającym strumień innych odpadów polimerowych).

Ekoprojektowanie standów

Z pasów transportowych zabezpieczających stand, wyeliminowano, tam gdzie to możliwe, metalowe klamry, dzięki czemu są one teraz monomateriałowe i nadają się do recyklingu. Zamieniono też podkładki pod pasy transportowe na tekturowe, zamiast plastikowych, aby ograniczyć ilość plastiku wprowadzanego do otoczenia. Standy dostarczane do sieci Biedronka muszą posiadać również certyfikaty świadczące o pochodzeniu papieru ze zrównoważonych źródeł (m.in. FSC® i PEFC).

Od momentu wydania podręcznika z wytycznymi dla standów ekspozycyjnych, sieć Biedronka intensywnie pracowała nad wdrożeniem standardów zgodnych z nowym manualem oraz poszukiwaniem jeszcze lepszych rozwiązań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Przy współpracy z Mars Polska udało się zredukować ilość tektury wprowadzanej na rynek oraz zmniejszyć emisję dwutlenku węgla – CO2, ulepszając konstrukcję standu, który jest używany przy akcjach promocyjnych w sieci sklepów Biedronka.

– W sieci Biedronka stawiamy na innowacje w ekoprojektowaniu opakowań, wierząc, iż kooperacja z dostawcami jest kluczowa. Razem tworzymy funkcjonalne i ekologiczne rozwiązania, wspierając zrównoważony rozwój i wdrażając praktykę 2xECO – ekologicznie i ekonomicznie – komentuje Ewelina Steć, specjalistka ds. opakowań w sieci Biedronka.

Odpowiedzialność biznesu

Poprzez modyfikację podpory standu, firma Mars Polska zredukowała ilość tektury o 0,07m2 w odniesieniu do każdego standu, co rocznie daje w sumie 1 240 kg zaoszczędzonej tektury. Kolejnym krokiem podjętym przez Mars Polska w standach dostarczanych do Biedronki, było szukanie optymalizacji w tacach, które są modułami standu. Poprzez klika drobnych zmian udało się zmniejszyć emisję dwutlenku węgla CO2 o 6.5 proc. względem pierwotnej konstrukcji tacy.

– W Mars Wrigley wierzymy, iż słodycze powinny nie tylko inspirować chwile codziennego szczęścia, ale też być produkowane w sposób odpowiedzialny, pomagając chronić naszą planetę i jej zasoby. W ubiegłym roku globalnie ogłosiliśmy Mapę Drogową do Neutralności Emisyjnej Mars (The Mars Net Zero Roadmap), wspieraną znaczącymi inwestycjami. Lokalnie, w naszej codziennej pracy, również stale szukamy innowacji, które na mniejszą i większą skalę mogą pomóc w budowaniu lepszej, bardziej zrównoważonej przyszłości – mówi Radosław Nowaczek, Local Retail Chains Specialist z Mars Polska odpowiedzialny za opakowania tymczasowe.

Współpraca Biedronki z globalnymi firmami FMCG w zakresie redukcji materiałów ze standów ekspozycyjnych jest kolejnym krokiem w kierunku promowania zrównoważonego rozwoju. Podejmowane działania mogą przyczynić się do szerokiej adaptacji nowych rozwiązań w całym łańcuchu dostaw, mających pozytywny wpływ na środowisko.

Idź do oryginalnego materiału