Warszawa, 10.06.2025 (ISBnews) – Liczba firm z zaległościami względem banków i kontrahentów osiągnęła rekordową liczbę 333 784 na koniec marca 2025 r., czyli o 4,5% więcej r/r i o 7,3% więcej niż przed dwoma laty, wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowej BIK. Łączna kwota zaległości różnych sektorów gospodarki z tytułu kredytowych i pozakredytowych zobowiązań, opóźnionych o 30 dni i na co najmniej 500 zł przekroczyła 44,1 mld zł (wzrost o 2,1% r/r).
Według badania “Skaner MSP” przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK, średnio na jedną firmę przypada aktualnie ponad 132 tys. zł zaległych zobowiązań względem banków i kontrahentów, podano.
“Niezmiennie do sektorów z najwyższymi wartościami zaległych zobowiązań należą: handel – 9 mld zł, przemysł – 7 mld zł, budownictwo – 5,8 mld zł, transport i magazyny – 3,2 mld zł oraz obsługa rynku nieruchomości – 2,6 mld zł. Do 2 mld zł dobiły już zaległości sektora HoReCa. W całym TOP 6 zwiększyła się zarówna kwota zaległych zobowiązań, jak i liczba niesolidnych dłużników” – czytamy w komunikacie.
Kilku sektorom udało się zmniejszyć wartość przeterminowanych zobowiązań i są wśród nich m.in. finanse i ubezpieczenia – do 1 mld zł, następnie wszelkiego rodzaju działalność usługowa – do 866,2 mln zł, górnictwo i wydobycie – do 686 mln zł, rolnictwo – do 651,4 mln zł oraz kultura, rozrywka, rekreacja – do 317,5 mln zł. Nieliczne branże mogą pochwalić się jednoczesnym spadkiem liczby dłużników w swojej branży – ale są to jedynie finanse i ubezpieczenia oraz szeroko rozumiane usługi, podano.
“Pomimo utrzymującego się średniego udziału nierzetelnych dłużników na poziomie 5% w całej gospodarce są sektory, gdzie sytuacja jest dużo gorsza i łatwiej trafić na firmę, która nie zapłaci na czas:
- Transport i gospodarka magazynowa – 8,9%
- Dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją – 7,5%
- Górnictwo i wydobycie – 7,4%
- Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi – 5,9%
- Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca – 5,4%” – czytamy dalej w materiale.
“Tak wysoki odsetek firm, które nie regulują na czas swoich zobowiązań to sygnał ostrzegawczy, by szczególnie uważnie dobierać partnerów biznesowych. Do współpracy z tymi firmami należy podchodzić ze szczególną ostrożnością, bowiem ryzyko trafienia na kontrahenta, który nie zapłaci na czas lub wcale, jest wysokie i mocno przekracza średnią dla ogółu firm w kraju – czyli wspomniane ok. 5%. Na szczęście można to ryzyko zminimalizować, a co za tym idzie – ograniczyć problemy i koszty związane z windykacją nieuregulowanych faktur. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z tej możliwości, np. dokładnie sprawdzając wiarygodność kontrahenta w rejestrze BIG InfoMonitor przed podpisaniem kontraktu” – skomentował prezes BIG InfoMonitor Paweł Szarkowski, cytowany w komunikacie.
Z badania wynika też, iż niemal 87% firm w przypadku problemu z przeterminowanymi należnościami decyduje się na wysyłkę wezwań do zapłaty. Ponad połowa przedsiębiorców robi to we własnym zakresie, a co piąty badany zleca to kancelarii prawnej. W grupie firm, które wysyłają wezwania do zapłaty za pośrednictwem biura informacji gospodarczej, 35,4% odzyskuje zaległe należności po 7 dniach. Warto zauważyć, iż poprzednio w tak krótkim czasie płatność otrzymywało 12,5% zapytanych o to firm. Wzrósł udział przedsiębiorstw otrzymujących zapłatę dopiero po 30 dniach od wysłania wezwania – z 17,8% do 24,3%.
Według BIG InfoMonitor i BIK 82% firm szuka informacji o kontrahencie przed rozpoczęciem współpracy. Najbardziej pożądane są informacje o kondycji finansowej, opinie klientów oraz ogólne informacje, jakie można znaleźć w Internecie, np. na forach czy giełdach wierzytelności. Co czwarty przedsiębiorca zainteresowany jest tym, czy potencjalny partner biznesowy posiada zaległości płatnicze i czy figuruje jako niesolidny dłużnik.
Przedsiębiorcy poszukają szerokiego zakresu informacji o potencjalnym kontrahencie – sześć różnych wariantów danych podaje ponad 20% firm, czyli sprawdzane są kondycja, opinie i dane rejestrowe, a więc prawdziwość podmiotu, ale też zaległości oraz bycie płatnikiem VAT. Większość firm stara się jednak weryfikować przynajmniej podstawowe dane świadczące o wiarygodności płatniczej potencjalnego kontrahenta, zanim podejmie współpracę, podano także.
Według BIG InfoMonitor więcej firm korzysta z rozwiązań oferowanych przez biura informacji gospodarczej. Aktualnie o współpracy z BIG-ami informuje 38,6% firm (wzrost o 9,6 pkt proc. w relacji do III kwartału 2024). Klienci BIG-ów zdecydowanie lepiej oceniają również skuteczność wpisania dłużnika do bazy. Ponad 36% użytkowników deklaruje, iż dzięki wpisowi udaje się odzyskiwać całość należności (w 2023 roku na taką skuteczność wskazywało 29,8%, a w 2022 – niespełna 9%).
Badanie zostało przeprowadzone wśród mikro-, małych i średnich firm przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych w II kw. 2025 r.
(ISBnews)