Black Friday 2025: Polacy wybierają zakupy online, a w koszykach królują ubrania i elektronika [BADANIE]

10 godzin temu

62 proc. Polaków dokonuje zakupów w czasie Black Friday – wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo. Zdecydowana większość kupujących wybiera oferty online, a najczęściej kupowane są ubrania oraz elektronika. Jedna czwarta respondentów planuje przeznaczyć na zakupy ponad 750 zł.

Black Friday, czyli pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia, na stałe wpisał się w przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Według badania PayPo 62 proc. ankietowanych robi wtedy zakupy, a jedynie 30 proc. deklaruje, iż nie korzysta w tym terminie z promocji. Chociaż możemy kojarzyć ten z dzień kolejkami i tłumami w sklepach to większość kupujących preferuje zakupy online. 69 proc. respondentów planuje polować na promocje w Internecie, a 31 proc. w sklepach stacjonarnych.

Portfele na Black Friday

Największa grupa ankietowanych (25 proc.) zadeklarowała budżet na tegoroczny Black Friday w przedziale od 251 do 500 zł. 13 proc. badanych ogranicza swój budżet do 250 zł, a nieco większa grupa (16 proc.) deklaruje kwotę wydatków w przedziale od 501 do 750 zł. Jednocześnie 27 proc. badanych zamierza przeznaczyć na okazje zakupowe ponad 750 zł w tym 12 proc. powyżej 1000 zł.

Polacy, niezależnie od budżetu, podchodzą do “czarnego piątku” z coraz większą świadomością, opracowując strategie zakupowe dostosowane do ich potrzeb. Ponad połowa kupujących sprawdza oferty na bieżąco (52 proc.), a 26 proc. ustala swój własny budżet i go nie przekracza. Podobne grupy badanych (27 proc.) planują zakupy z wyprzedzeniem, jak i czekają na koniec wyprzedaży, aby złapać najlepsze okazje, w maksymalnych zniżkach. 7 proc. respondentów deklaruje korzystanie z płatności odroczonych podczas zakupów w tym terminie, a 15 proc. nie przykłada do planowania zakupów w tym czasie większej wagi i kupuje produkty, które wpadną im w oczy podczas wyprzedaży.

I chociaż to oszczędność pieniędzy jest dla Polaków główną motywacją do zrobienia zakupów z okazji Black Friday (63 proc.), to 27 proc. z nich planuje wydać w tym roku więcej niż w latach ubiegłych. 32 proc. ankietowanych deklaruje utrzymanie zeszłorocznego budżetu, a 41 proc. nie potrafi podać odpowiedzi na to pytanie. Powody takich decyzji są praktyczne i rynkowe – 47 proc. badanych wspomniało w tym kontekście o większych potrzebach i wydatkach, a 44 proc. o wyższych cenach. 19 proc. respondentów zwróciło uwagę na mniejszą skalę promocji w sklepach niż miało to miejsce w latach ubiegłych. 27 proc. kupujących zamierza zwiększyć swój zeszłoroczny budżet o kwotę do 250 zł, 35 proc. wyda od 250 do 500 zł więcej, 15 proc. dołoży od 500 do 750 zł, a 10 proc. ankietowanych na zakupy podczas wyprzedaży wyda w tym roku od 750 do 1000 zł więcej niż przed rokiem.

Co wkłądamy do koszyka

Wśród kategorii produktów najchętniej kupowanych z okazji Black Friday pierwsze miejsce bezdyskusyjnie zajmują ubrania (75 proc.). Do najpopularniejszych segmentów należą też elektronika (53 proc.), kosmetyki (48 proc.) i akcesoria domowe (47 proc.). Atrakcyjnych okazji szukamy również w takich kategoriach jak: multimedia (27 proc.), akcesoria sportowe (23 proc.), zabawki (22 proc.) i torebki i inne dodatki (21 proc.). Najmniej popularne są produkty sezonowe, jak stroje kąpielowe czy walizki (13 proc.). Chętnie dzielimy się również informacjami o promocjach z rodziną i znajomymi – 41 proc. badanych robi to często, a 45 proc. czasami, jeżeli coś wyjątkowo się opłaca, a 13 proc. raczej nie lub nigdy.

Do zakupów w Black Friday, poza oszczędnościami, najbardziej zachęcają satysfakcja z upolowania okazji (49 proc.) oraz możliwość kupienia wymarzonego produktu (47 proc.). 24 proc. respondentów traktuje listopadowe promocje jako sposób na wcześniejsze zamknięcie listy świątecznych prezentów, a 13 proc. lubi polować na okazje wspólnie z rodziną lub znajomymi. Taki miks motywacji sprawia, iż Black Friday pozostaje jednym z najważniejszych momentów w polskim kalendarzu zakupowym.

Badanie DIY wykonane na platformie Omnisurv by IQS w dniach 30.10-02.11.2025 r. Próba ogólnopolska, Wiek: 18-64, N=500.

Idź do oryginalnego materiału