Okres Black Friday w Polsce to już nie jedynie pojedynczy dzień promocji – to moment, w którym marketerzy testują nowe mechaniki, technologie i narzędzia angażowania konsumentów – pisze Weronika Szczepanik, Client Partner, dentsu Polska.
Dzięki rozwojowi modeli generatywnych oraz zaawansowanych silników rekomendacyjnych jesteśmy w stanie łączyć dane o zachowaniach klientów (np. historia zakupów, poszukiwania, kliknięcia reklam) z kontekstem – porą dnia, lokalizacją, dostępnością stanu magazynowego, promocjami konkurencji. To powoduje, iż reklamy stają się bardziej trafne, a proces od ekspozycji do zakupu ulega uproszczeniu. W efekcie wzrost sprzedaży będzie w dużym stopniu zależał od tego, kto potrafi lepiej zastosować te mechanizmy. Z globalnych prognoz wynika, iż właśnie AI-asystenci, rekomendacje i „inteligentne” feedy odpowiadają za większość przyrostów e-commerce.
Rola mobile i modelu płatności BNPL (Buy Now Pay Later)
Coraz więcej zakupów online odbywa się na urządzeniach mobilnych – to daje wymóg szybkiej obsługi, intuicyjnego interfejsu oraz widoczności dostępności produktów i promocji. Równolegle usługi typu „kup teraz, zapłać później” (BNPL) stają się uzupełnieniem standardowych metod płatności – w Polsce aż 64 proc. konsumentów deklarowało, iż skorzystało już z opcji ratalnych lub odroczonych płatności. Oznacza to, iż jeżeli klienci widzą wygodną opcję płatności to mogą podjąć decyzję zakupową szybciej, choćby przy większym koszyku. Marki, które zintegrują BNPL i zapewnią wysoką jakość mobilnego checkoutu, mogą zyskać przewagę.
Wcześniejsze zakupy i rosnąca wrażliwość cenowa
Konsumenci w Polsce i globalnie coraz częściej rozpoczynają aktywność zakupową na długo przed oficjalnym Black Friday. Oczekują prawdziwych promocji, porównują ceny i są bardziej odporni na sztuczki marketingowe. W rezultacie marketerzy, którzy oparli strategię na agresywnej kampanii jednodniowej, mogą być mniej skuteczni niż ci, którzy rozciągną akcję promocyjną, wykorzystają wsparcie mediowe i automatyzację reguł cenowych. Kupujący oczekują też transparentności – promocja powinna być realna, a odczucie „okazji” musi być autentyczne.
Sprzedaż w okresie Black Friday w Polsce zależeć będzie przede wszystkim od jakości egzekucji i technologicznego przygotowania – nie od samego „popytu sezonowego”. Marki, które zintegrują zaawansowaną personalizację (na poziomie reklamy i rekomendacji produktowej), zapewnią sprawny i przyjazny mobile UX wraz z opcją BNPL oraz rozciągną aktywność promocyjną w czasie, zamiast stawiać na jeden dzień wyprzedaży, mają realną szansę osiągnąć znaczący wzrost. W przeciwnym razie – mimo korzystnego otoczenia rynkowego – mogą zostać wyprzedzone przez bardziej zwinnych konkurentów.

18 godzin temu








