BLIK rośnie w siłę. Ponad miliard transakcji w pół roku

3 miesięcy temu

W pierwszym półroczu 2024 r. BLIK odnotował kolejne wzrosty transakcyjne. W zaledwie sześć miesięcy użytkownicy systemu zrealizowali za jego pomocą przeszło 1,1 mld operacji, czyli o 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Od stycznia do czerwca br. największy wzrost procentowy pod względem liczby transakcji odnotowano w segmencie POS, gdzie liczba płatności BLIKIEM wzrosła o 58 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 roku.

Użytkownicy zrealizowali w tym kanale 258 mln operacji, z czego ponad 100 mln odbyło się zbliżeniowo. Mimo to największy udział w całkowitej liczbie transakcji przez cały czas przypada płatnościom online – stanowią one niemal 49 proc. wszystkich płatności BLIKIEM.

Blisko 10 mln transakcji w najlepszym dniu

Od stycznia do czerwca br. użytkownicy aktywnie korzystali z BLIKA, wykonując ponadprzeciętną liczbę transakcji. W całym pierwszym półroczu było ich ponad 1,1 mld, z czego ponad 601 mln zostało zrealizowanych w drugim kwartale 2024 r. W ciągu analizowanego okresu Polacy wykonywali średnio 6,1 mln transakcji dziennie. Oznacza to, iż między styczniem a czerwcem br. realizowali średnio 71 transakcji BLIKIEM na sekundę.

Rekordowa dzienna liczba transakcji (zrealizowana we wszystkich kanałach – e-commerce, POS, ATM oraz P2P), która wyniosła aż 9,6 mln, została odnotowana w systemie 10 czerwca 2024 r. Średnia kwota transakcji BLIKIEM w pierwszym półroczu 2024 r. wynosiła 143 zł. Natomiast wartość wszystkich operacji zrealizowanych za jego pomocą od stycznia do czerwca br. osiągnęła poziom 157,8 mld zł, czyli o 46 proc. więcej niż rok wcześniej. Warto podkreślić, iż tylko w drugim kwartale br. użytkownicy wydali dzięki BLIKA 83,9 mld zł.

BLIK bezkonkurencyjny w e-commerce

BLIK jest z dużą częstotliwością wykorzystywany przez użytkowników w e-commerce. W pierwszym półroczu 2024 r. co druga transakcja odbywała się właśnie w tym kanale. Między styczniem a czerwcem br. konsumenci zapłacili za zakupy online 544,5 mln razy – czyli o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. W omawianym półroczu wartość transakcji online osiągnęła 79,1mld zł wobec 56,6 mld rok wcześniej – co oznacza wzrost o 40 proc. względem pierwszych sześciu miesięcy poprzedniego roku. Średnia wartość pojedynczego zakupu online wyniosła 145 zł.

Pierwsza połowa 2024 r. przyniosła wyraźny wzrost popularności BLIKA w różnych kategoriach e-commerce. Wartość transakcji w usługach finansowych zwiększyła się o 79 proc., a w modzie o 43 proc. Tendencję wzrostową utrzymały niezmiennie platformy typu marketplace, odnotowując 39 proc. wzrost wartości transakcji. Średnie koszyki zakupowe w tych kategoriach wyniosły odpowiednio
268 zł, 233 zł i 125 zł.

– Patrząc na rozwój e-commerce w Polsce, trudno nie zauważyć, jak dynamicznie rośnie znaczenie płatności online. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy w internecie, co jest zrozumiałe w świecie, gdzie wygoda i oszczędność czasu stają się kluczowe. To nie jest już tylko kwestia młodszych pokoleń. Zauważamy, iż coraz więcej konsumentów, także z innych grup wiekowych, odkrywa zalety takich rozwiązań jak BLIK. w tej chwili szacujemy, iż nasz udział w rynku wynosi około 70 proc. Z tak dynamicznym wzrostem i zaufaniem użytkowników, widzimy realne szanse na osiągnięcie w najbliższych latach jeszcze większego udziału. To wyzwanie, ale też cel, który z pewnością będziemy chcieli osiągnąć – podkreśla Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Transakcje w POS zyskują na znaczeniu

Między styczniem a czerwcem br. rosnącą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W tym okresie Polacy zapłacili w ten sposób 258 mln razy, czyli o 58 proc. więcej niż analogicznym okresie rok wcześniej. Średnia dzienna liczba transakcji BLIKIEM w punktach sprzedaży wyniosła w analizowanym półroczu 1,42 mln, a średnia kwota pojedynczej transakcji to 55 zł. Co ciekawe, najwięcej transakcji BLIKIEM w terminalach płatniczych odnotowano w województwie mazowieckim. Użytkownicy chętnie korzystali z tej funkcji BLIKA również w województwach dolnośląskim, małopolskim, wielkopolskim i łódzkim.

Duży wpływ na rozwój tego kanału miały płatności zbliżeniowe BLIK, które na koniec czerwca br. stanowiły już ponad 40 proc. wszystkich operacji w POS. W ciągu pierwszego półrocza br. osoby korzystające z tej usługi, sięgnęły po nią 108,2 mln razy. To wzrost o prawie 90 proc. rok do roku. Od momentu udostępnienia płatności zbliżeniowych BLIK aktywowało je blisko 3,3 mln użytkowników i zapłacono w ten sposób w 154 krajach na całym świecie. Oprócz Polski najchętniej z BLIKA zbliżeniowego korzystano w Niemczech, Czechach, Holandii, we Włoszech oraz Hiszpanii.

– Płatności zbliżeniowe, choć są stosunkowo nową usługą BLIKA, gwałtownie wpisały się w codzienne nawyki użytkowników, zarówno w Polsce, jak i podczas zagranicznych podróży. W ramach naszej długofalowej strategii, której celem jest rozszerzanie zasięgu BLIKA w kraju i za granicą, rozpoczęliśmy prace nad wprowadzeniem tej funkcji również dla posiadaczy iPhone’ów. Otwarcie platformy iOS na zewnętrznych dostawców to istotny krok, który umożliwi nam zaoferowanie BLIKA jeszcze szerszej grupie użytkowników i wprowadzenie usług tam, gdzie do tej pory były one niedostępne. Naszym założeniem jest, aby BLIK działał na jak największej liczbie urządzeń i był oferowany przez coraz więcej banków, co pozwoli użytkownikom korzystać z jego funkcji bez żadnych ograniczeń – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Półtora miliona przelewów na telefon każdego dnia

W dalszym ciągu na znaczeniu zyskiwały także przelewy na telefon BLIK. W drugim kwartale br. użytkownicy zlecili aż 150,7 mln takich transakcji, czyli o połowę więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Warto podkreślić, iż płatności P2P stanowią w tej chwili ponad jedną czwartą wszystkich operacji BLIKIEM. Ich wartość między kwietniem a czerwcem br. osiągnęła poziom 22 mld zł (o 65 proc. więcej niż rok wcześniej), natomiast średnia wartość przelewu na telefon BLIK to 153 zł. Z kolei w ujęciu półrocznym Polacy rozliczyli się w ten sposób 282,7 mln razy. Wartość wszystkich przelewów na telefon BLIK zrealizowanych przez użytkowników na przestrzeni pierwszych sześciu miesięcy br. wyniosła 41,2 mld zł wobec 24,1 mld zł w pierwszym półroczu 2024 r.

W pierwszym półroczu br. odnotowano również stabilny wzrost w zakresie wpłat i wypłat gotówki w bankomatach, które stanowią 3 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM. Polacy skorzystali z tej funkcji 34 mln razy (wzrost o 18 proc. h/h) – z czego 30,1 mln stanowiły wypłaty, a 3,9 mln wpłaty. Co istotne, w przypadku wypłat z ATM odnotowano najwyższą średnią wartość pojedynczej transakcji – między styczniem a czerwcem br. wyniosła ona 690 zł.

Blisko 3 mln nowych użytkowników

Na koniec czerwca br. w systemie zarejestrowanych było już 30,3 mln aplikacji mobilnych, a niemal 17 mln użytkowników aktywnie korzystało z BLIKA, co oznacza wzrost odpowiednio o 10 i 20 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Idź do oryginalnego materiału