
Globalny łańcuch dostaw żywności przekształcił się w niezwykle złożoną serię etapów obejmujących rolnictwo, zbiory, przetwarzanie, pakowanie i dystrybucję, a także wiele innych etapów pomiędzy nimi. Jednak przez cały czas brakuje w nim kluczowego składnika – mianowicie zaufania.
Badania pokazują, iż istnieje wyraźny brak zaufania w łańcuchu dostaw żywności, a konsumenci nigdy nie mogą być do końca pewni, co znalazło się w ich ulubionym daniu, skąd pochodzi i czy jest dla nich naprawdę zdrowe.
Aby zwiększyć zaufanie do łańcucha dostaw żywności, potrzebne jest nowe podejście oparte na identyfikowalności, przejrzystości i decentralizacji. Jest to podejście, które można najlepiej wdrożyć dzięki przyjęciu technologii blockchain.
The blockchain jest najbardziej znana jako platforma baz danych, która stanowi podstawę kryptowalut takich jak Bitcoin i Ethereum, ale jej prawdziwa natura jest znacznie bardziej wszechstronna. Blockchain to zdecentralizowana księga składająca się z wielu uczestniczących węzłów, które muszą współpracować, aby osiągnąć konsensus. Oznacza to, iż jest niezmienny, co oznacza, iż wprowadzonych do niego danych nie można zmienić.
Oferuje unikalny sposób udostępniania informacji w procesach angażujących wiele stron – takich jak łańcuch dostaw żywności. Tworzy jednolity i godny zaufania obraz całego łańcucha dostaw, gwarantując dokładność prezentowanych informacji. Istnieją dwa główne sposoby, w jakie blockchain może ulepszyć globalny łańcuch dostaw żywności: może pomóc w ustaleniu pochodzenia produktów i może śledzić składniki użyte w każdym produkcie. Oto jak:
Ustalanie pochodzenia produktów
Jest całkiem prawdopodobne, iż nie masz pojęcia, skąd pochodzą składniki kanapki, którą jesz. Dzięki blockchainowi możemy łatwo zarejestrować pochodzenie każdego z nich. Dodając do każdego składnika kod RFID, QR lub kod kreskowy, możemy rejestrować, co się z nim dzieje na każdym etapie łańcucha dostaw. Na przykład rolnik, który jako pierwszy uprawia i zbiera produkt, może rejestrować dane na temat środowiska, w którym produkt został wyprodukowany, warunków upraw i wszelkich pestycydów zastosowanych w produkcie. Blockchain może również rejestrować informacje o tym, jak zostało wyprodukowane – na przykład, czy jaja pochodzą z fabryki lub z hodowli na wolnym wybiegu.
Produkty te można następnie aktualizować na każdym etapie, gdy przechodzą przez łańcuch logistyczny, są przetwarzane, dystrybuowane do hurtowników, stamtąd do sprzedawców detalicznych, a na koniec trafiają do naszych szafek i lodówek.
Rejestrując wszystkie te dane w łańcuchu bloków, tworzymy niezawodną ścieżkę audytu dla wszystkich rodzaju artykułu spożywczego, zapewniając konsumentom możliwość zrozumienia pochodzenia każdego produktu. Marki mogą również udowodnić zrównoważony rozwój swoich produktów. Może to być wyjątkowy punkt sprzedaży wielu przedmiotów. Wystarczy umieścić na opakowaniu kod kreskowy lub QR, a konsumenci będą mogli to sami zweryfikować.
Śledzenie składników
Oprócz śledzenia pochodzenia produktów, możemy pójść o krok dalej i śledzić poszczególne składniki, z których składa się każdy produkt spożywczy. Zapewnia to liczne korzyści dla przemysłu spożywczego. jeżeli produkt okaże się zanieczyszczony, producent ma łatwy i skuteczny sposób na zlokalizowanie, który składnik spowodował problem i których partii produktu dotyczyło to zanieczyszczenie. Może to zaoszczędzić wiele godzin czasu i miliony dolarów w pieniądzach wydanych na poszukiwanie papierowych śladów, aby mieć pewność, iż żadne zanieczyszczone produkty nie dostaną się do rąk konsumentów. Proces wycofywania staje się znacznie prostszy dzięki blockchainowi. W przypadku, gdy jakiekolwiek zanieczyszczone produkty dotrą do konsumentów, firma może wydać ostrzeżenie i zalecić konsumentom, aby w celu sprawdzenia przeskanowali wszystkie produkty, których może to dotyczyć. Konsumenci mogą zweryfikować przedmiot dzięki szybkiego skanowania.
Śledząc każdy składnik stosowany w produktach spożywczych, możemy również chronić konsumentów przed oszustwami. Co zaskakujące, oszustwa w branży spożywczej są powszechne. Są na to dwa świetne przykłady przemysł awokado i oliwy z oliwekw przypadku których oszuści mogą wykorzystać niewiedzę konsumentów generować marże zysku aż o 2000%.
Większość konsumentów nie ma pojęcia, jak odróżnić prawdziwą oliwę z oliwek od czegoś, co po prostu twierdzi, iż jest prawdziwą okazją, ale nią nie jest. Są zmuszeni polegać wyłącznie na etykietach producenta, ale wielu z nich będzie przedstawiać fałszywe twierdzenia. Inne problemy obejmują przedstawianie niektórych produktów spożywczych jako koszernych lub halal, gdy tak nie jest.
Blockchain może mocno uderzyć w oszustów spożywczych, zapewniając pełną identyfikowalność poszczególnych składników i zabezpieczanie danych za nimi stojących. o ile dostawa każdego składnika jest rejestrowana w rozproszonej księdze, przestępcom znacznie trudniej jest manipulować towarami i składać fałszywe oświadczenia na temat swoich produktów. Producenci żywności oferujący tego rodzaju przejrzystość mogą wiele zrobić, aby przywrócić zaufanie do łańcucha dostaw żywności.
Zaufanie w działaniu oparte na Blockchain
Dobra wiadomość jest taka, iż wiele marek angażuje się w budowanie tego zaufania, a dzięki partnerstwom udostępniają dane dotyczące żywności oparte na blockchainie. Popularna aplikacja z nagrodami dla konsumentów w Australii Wysyłka z którym w tej chwili współpracuje IBM Food Trust zapewnienie szczegółowej identyfikowalności i informacji o pochodzeniu wielu tysięcy różnych środków spożywczych.
Aplikacja Shping umożliwia konsumentom generowanie nagród za każdym razem, gdy skanują kod kreskowy produktu w celu sprawdzenia informacji o jego wartości odżywczej, a także zapewnia dodatkowe zachęty za każdym razem, gdy przesyłają istotny paragon na każdy zakupiony produkt. Dzięki partnerstwu z IBM Food Trust firma idzie dalej, dokumentując podróż produktu w całym łańcuchu dostaw. Zapewnia konsumentom prosty sposób upewnienia się, iż kupowana przez nich żywność i artykuły spożywcze są autentyczne, wraz ze szczegółowymi informacjami na temat pochodzenia każdego składnika, który się w nich znajduje.
IBM Food Trust opiera się na łańcuchu bloków, a każdy produkt jest śledzony dzięki kodu kreskowego GS1 Datamatrix. Współpracuje z setkami dobrze znanych światowych marek, które dbają o ten poziom przejrzystości.
Shping, który ma silną pozycję na rynku australijskim, również opiera się na blockchainie, umożliwiając nagradzanie konsumentów tokenami kryptowaluty, które można wymienić na gotówkę lub wykorzystać do zakupu przecenionych produktów. W ten sposób konsumentom opłaca się zapewnić większą przejrzystość i zaufanie.