Zeszłoroczny lider rankingu, szybkie przelewy, zanotowały spadek popularności – korzystanie z nich deklaruje 43 proc. ankietowanych (rok temu – 50 proc.)
Blue Media opublikowało raport "Finanse Polaków w czasach postpandemicznych". Można się z niego dowiedzieć, iż najczęściej wybieraną metodą płatności za zakupy w internecie jest w tej chwili Blik. Aż 46 proc. badanych deklaruje, iż właśnie w ten sposób płaci w sieci. Z danych Blue Media wynika, iż popularność systemu niezmiennie rośnie od jego debiutu – w 2019 r. korzystanie z Blika deklarowało 24 proc. respondentów, rok później 33 proc., a w 2021 r. – 39 proc.
Przeczytajcie także: Blik przejmuje Viamo
Jednocześnie Blik jest jedyną formą płatności, której popularność rok do roku urosła w badaniu Blue Media. Najlepsze w zestawieniu w ubiegłym roku szybkie płatności elektroniczne zanotowały spadek popularności z 50 proc. do 43 proc. Trzecie miejsce wśród najchętniej wybieranych metod regulowania należności za zakupy internetowe przypadło karcie płatniczej (tej odpowiedzi udzieliło 34 proc. ankietowanych w tym roku, a rok wcześniej 38 proc.).
Spada również popularność przelewów na konto sklepu (30 proc. w porównaniu do 35 proc. w 2021 r.), a także płatności za pobraniem u kuriera lub na poczcie – to metoda, która jeszcze w latach 2017-2019 cieszyła się największym zainteresowaniem (wybierało ją ok. 45 proc. badanych), ale w pandemicznym roku 2020 zanotowała gwałtowny spadek i dziś korzystanie z niej deklaruje 25 proc. ankietowanych.
Warto również zwrócić uwagę na stosunkowo nowe w rankingu płatności odroczone. Wskazało je 8 proc. zapytanych przez Blue Media (rok temu 5 proc.). To więcej niż deklarujących zakup na kredyt i spłatę w ratach (6 proc.). Listę uzupełniają: płatność gotówką w punkcie odbioru (9 proc.), Google Pay (9 proc.), karta w punkcie odbioru (7 proc.), Apple Pay (2 proc.) i SMS o podwyższonej wartości (1 proc.).
Przeczytajcie także: Blik zastrzegł logo swoich płatności odroczonych
Blik zwyciężył również w pytaniu o ulubioną metodę płatności (można było wskazać tylko jedną) – wskazało go 35 proc. respondentów, podczas gdy za szybkimi przelewami opowiedziało się 21 proc. osób, za kartą 13 proc., a za pobraniem 12 proc. Co ciekawe, z raportu Blue Media wynika także, iż dostępność wielu form płatności jest ważna dla co czwartego badanego, a z kolei co drugiemu kupującemu zdarzyło się zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym, ponieważ nie znalazł dogodnej dla siebie opcji.