Bne IntelliNews – Wejście na giełdę polskiej Grupy Żabka może sprawić, iż stanie się ona nową spółką blue chipów w Warszawie

biegowelove.pl 1 tydzień temu

Polska sieć handlowa Żabka Group ogłosiła plany pierwszej oferty publicznej i notowania na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, poinformował 23 września główny akcjonariusz spółki, fundusz inwestycyjny CVC.

Nie ujawniono szczegółów ani harmonogramu oferty, z tym iż celem będą międzynarodowi inwestorzy instytucjonalni oraz inwestorzy indywidualni w Polsce.

Oferta mogłaby być warta od 4 do 6 miliardów złotych (780–1,18 miliarda euro), co oznaczałoby, iż łączna wartość spółki wyniesie od 30 do 32 miliardów złotych. Bloomberga Informowaliśmy o tym w czerwcu.

„Nieoficjalne doniesienia wskazują jednak, iż oferta mogłaby być znacznie większa, potencjalnie sięgać kilku miliardów, co zwiększałoby szanse ZABCA na szybkie dołączenie do… [GPW’s blue-chip] Gazeta „Indeks WIG20”. Puls Biznesu Zostało to zgłoszone.

„IPO umożliwi sprzedającym akcjonariuszom realizację części inwestycji w Grupie Żabka” – stwierdziło CVC w oświadczeniu. „Ponadto zarząd uważa, iż ​​IPO zapewni lepszy dostęp do lokalnych i międzynarodowych rynków kapitałowych w przypadku: w przyszłości będą musieli pozyskać środki.” Zwłaszcza na sfinansowanie potencjalnych fuzji i przejęć.


Przychody Żabki wzrosły o 24% do 19,8 mld zł w 2023 roku, przy wzroście sprzedaży porównywalnej o 10,8%. Skorygowana EBITDA grupy wzrosła o 17% do 2,83 mld zł.

W pierwszym półroczu 2024 roku przychody wzrosły rok do roku o 21,5% do 11,1 mld zł, przy wzroście sprzedaży LFL o 10,3%. Skorygowana EBITDA wzrosła o 33,5% do 1,4 mld zł.

W trzecim kwartale Żabka spodziewa się wzrostu LFL w górnym średnio-jednocyfrowym przedziale, po części na skutek efektu wysokiej bazy i sprzyjającej pogody w trzecim kwartale 2023 roku. Przez cały rok 2024 spółka spodziewa się wysokich jednocyfrowych cyfrowy wzrost LFL o 7,5%-9%.

ZABCA dąży do poprawy skorygowanej marży EBITDA i dąży do osiągnięcia górnej granicy przedziału, która w średnim okresie waha się pomiędzy 12% a 13%. Spółka spodziewa się także przyspieszenia wzrostu marży w najbliższej perspektywie, czemu będą sprzyjać stabilne ceny energii i rosnące korzyści skali.

Żabka planuje otworzyć w 2024 roku około 1100 nowych sklepów, a średnioterminowo planuje otwierać ponad 1000 sklepów rocznie w Polsce i Rumunii.

Idź do oryginalnego materiału