Decyzja UOKiK w sprawie Booking.com
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, iż praktyki stosowane przez Booking.com naruszają zbiorowe interesy konsumentów - pisze "Puls Biznesu". UOKiK uznał, iż w przypadku rezerwacji noclegów u podmiotów, które nie posiadają statusu przedsiębiorcy, platforma nie informowała w prawidłowy sposób o tym, iż zmienia się zakres ochrony praw kupującego. W efekcie mogli oni zawierać umowy, nie zdając sobie sprawy z tego, iż nie przysługuje im ochrona wynikająca z prawa konsumenckiego. Niejasny był również podział obowiązków między platformą, a dostawcami usług w przypadku składania reklamacji. Reklama
"Kluczowe jest, by użytkownik takiej platformy, zanim podejmie decyzję zakupową, wiedział, czy zawiera umowę z przedsiębiorcą, czy z podmiotem nim niebędącym. Jako konsumenci potrzebujemy jasnych zasad i czytelnych informacji, szczególnie tam, gdzie decyzje podejmujemy w kilka sekund, kilkoma kliknięciami" - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Booking zobowiązał się do wypłaty odszkodowań i wprowadzenia zmian
W odpowiedzi na postawiona zarzuty Booking.com zobowiązał się do wprowadzenia zmian, które zwiększą przejrzystość platformy. istotną częścią zobowiązań jest przyznanie rekompensat konsumentom. Skorzystają z nich osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, wynikających z decyzji.
Poszkodowani użytkownicy otrzymają różne formy rekompensaty w zależności od poziomu w programie lojalnościowym platformy. Osoby z poziomu pierwszego i drugiego zostaną awansowane o jeden stopień, co może przełożyć się na wyższe zniżki w obiektach udzielających rabatów w ramach programu. Użytkownicy z poziomu trzeciego dostaną 40 zł do wykorzystania na Booking.com. Spółka poinformuje o zasadach przyznania rekompensaty zarówno obecnych, jak i byłych klientów.
"Spółka wprowadzi zmiany, które zwiększą przejrzystość platformy dla użytkowników. istotną częścią zobowiązań jest przyznanie rekompensat konsumentom. Skorzystają z nich osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, wynikających z decyzji" - napisano w oświadczeniu.
Sprawa Booking.com jest jedną z wielu interwencji Prezesa UOKiK dotyczących egzekwowania obowiązków informacyjnych w e-commerce po wejściu w życie dyrektywy Omnibus. Wcześniej podobne decyzje zobowiązujące wydano wobec Zalando i Travelist. "Wspólnym mianownikiem podjętych przez Prezesa UOKiK działań jest potrzeba zapewnienia jasności, kto sprzedaje usługę i jakie prawa przysługują konsumentowi" - czytamy na stronie urzędu.