Boom na karmę dla zwierząt. Polska staje się centrum produkcyjnym

1 dzień temu
Zdjęcie: INTERIA.PL


Sektor karmy dla zwierząt w Polsce rośnie szybciej niż unijna średnia, przyciągając międzynarodowych inwestorów. Globalni producenci już planują lokalne zakłady, a krajowe fabryki zwiększają moce produkcyjne. Takie tempo może dać Polsce pozycję lidera w Europie.


Polska znalazła się w centrum zainteresowania branży pet food. Z roku na rok rynek karmy dla psów i kotów w Polsce zyskuje na znaczeniu i to nie tylko pod względem sprzedaży, ale też jako element globalnych łańcuchów logistycznych i produkcyjnych. Według danych opublikowanych przez Strefę Biznesu, bazujących na raporcie European Pet Food (FEDIAF), Polska wyróżnia się na tle całej Unii Europejskiej tempem wzrostu oraz potencjałem inwestycyjnym. Coraz więcej firm z zagranicy planuje tu rozwój działalności, widząc w Polsce nie tylko rosnący rynek zbytu, ale i atrakcyjne zaplecze produkcyjne.Reklama


Rynek karmy dla zwierząt rośnie. 5 miliardów złotych i dwucyfrowe wzrosty


W 2024 roku wartość polskiego rynku karmy dla zwierząt domowych osiągnęła niemal 5 miliardów złotych, co oznacza wzrost o 10 procent w porównaniu z rokiem poprzednim - informuje Strefa Biznesu, powołując się na dane firmy badawczej You Gov. Szczególnie dynamicznie rozwija się segment przysmaków dla zwierząt, notując wzrost na poziomie 17 procent.


Produkcja również przyspiesza. Krajowi wytwórcy wytworzyli w ubiegłym roku o 21 procent więcej karmy niż rok wcześniej, znaczną część przeznaczając na eksport. To sprawia, iż Polska wyrasta na jeden z najbardziej aktywnych rynków pet food w całej Unii Europejskiej.


Kormotech: Kraków jako centrum eksportu


Wśród zagranicznych firm, które dostrzegły ten potencjał, znajduje się Kormotech Global - litewski producent karmy eksportujący do ponad 50 krajów. Jak informuje Strefa Biznesu, firma już dziś traktuje Polskę jako najważniejszy punkt logistyczny. W Krakowie działa ich europejski hub, który umożliwia utrzymanie dwumiesięcznych zapasów produktów i obsługę rynków w UE, Azji, Afryce i na Bliskim Wschodzie.
"Polska znalazła się adekwatnie na skrzyżowaniu naszych zakładów produkcyjnych w UE, dostaw surowców i dalszego eksportu gotowych produktów" - mówi Rostyslav Vovk, prezes i współzałożyciel Kormotech Global, cytowany przez Strefę Biznesu. W Polsce zarejestrowano już spółkę Kormotech Global, odpowiedzialną za całą sprzedaż międzynarodową firmy.


Nowe inwestycje za 60 milionów euro i możliwe zakłady w Polsce


Równolegle Kormotech rozwija swój potencjał produkcyjny na Litwie. Jak wynika z danych przekazanych przez firmę, w jednej z fabryk realizowane są prace nad rozbudową o cztery nowe linie produkcyjne, co ma potroić moce wytwórcze. Koszt całej inwestycji wynosi blisko 60 milionów euro. Dodatkowo trwa budowa czwartego zakładu produkcyjnego.
Choć obecne działania koncentrują się na Litwie, Polska pozostaje dla Kormotech jednym z kluczowych kierunków dalszego rozwoju. "Obserwujemy dynamiczny rozwój rynku pet food w Europie Środkowej, dlatego rozważamy możliwość otwarcia dodatkowych zakładów produkcyjnych w regionie, a Polska jest jednym z priorytetowych krajów" - potwierdza Rostyslav Vovk w rozmowie ze Strefą Biznesu.
W 2024 roku przychody Kormotech wyniosły niemal 163 miliony dolarów, a wolumen sprzedaży osiągnął 83 tysiące ton. To wzrost o 7,5 procent rok do roku. Najmocniejszym segmentem pozostaje oferta premium, z wynikiem przekraczającym 37 tysięcy ton.


Nestlé również inwestuje w polską produkcję


Potencjał polskiego rynku dostrzegają również globalni liderzy branży spożywczej. Jak podaje Strefa Biznesu, Nestlé Polska rozwija kategorię karmy dla zwierząt już od wielu lat. Fabryka w Nowej Wsi Wrocławskiej, zatrudniająca niemal 2 tysiące osób, pełni istotną rolę w strukturach koncernu.
"Dostrzegamy duży potencjał w segmentach karmy dla zwierząt, żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i suplementach. Widzimy rosnące zainteresowanie klientów dobrostanem - zarówno ludzi, jak i zwierząt - oraz zrównoważonym rozwojem" - mówi w rozmowie ze Strefą Biznesu Maria Teresa Lillo Sanz, dyrektor finansowy Nestlé Polska. Firma osiągnęła wzrost organiczny w tej kategorii, co dodatkowo umacnia pozycję Polski jako ważnego ośrodka produkcyjnego w strukturach Nestlé.


Europa patrzy na Polskę


Z danych European Pet Food Industry Federation (FEDIAF) wynika, iż w 2023 roku europejski rynek karmy dla zwierząt osiągnął wartość 29,3 miliarda euro (czyli 33,7 miliarda dolarów). W 2014 roku było to jeszcze 21,5 miliarda dolarów, co pokazuje, jak duży potencjał wciąż drzemie w tej branży. Wzrosty na poziomie około 5 procent rocznie są standardem w całej UE - na tym tle Polska, z prognozowanym tempem minimum 20 procent rocznie, prezentuje się wyjątkowo konkurencyjnie.
Dziś na świecie działa około 4 tysięcy firm produkujących karmę dla zwierząt. Coraz więcej z nich rozważa wejście do Polski - czy to poprzez budowę nowych zakładów, czy poprzez rozwój struktur logistycznych. W obliczu rosnącego popytu i ekspansji eksportowej, Polska ma realną szansę, by stać się centrum produkcji karmy dla zwierząt w tej części świata.
Agata Siwek
Idź do oryginalnego materiału