Segment motoryzacji pozostanie największym źródłem wyniku EBITDA dla Grupy Boryszew, odpowiadającym za ok. 40-41% EBITDA, przy udziale w przychodach ze sprzedaży na poziomie 24-30%, wynika ze zrewidowanej strategii grupy na lata 2025-2029.
Wynik EBITDA segmentu motoryzacja ma wynieść ponad 120 mln zł w 2025 r., wobec 292,9 mln zł dla całej Grupy Boryszew oraz wzrosnąć do blisko 230 mln zł w 2029 roku, w porównaniu do 571,5 mln zł w całej grupie.
Drugim największym segmentem pod względem generowania EBITDA mają być metale (wzrost EBITDA z 81,1 mln zł w 2025 r. do 209,9 mln zł w 2029 r.), a następnie gospodarka cyrkularna (wzrost z 66,1 mln zł w 2025 r. do 100,7 mln zł w 2029 r.).
Wśród głównych celów strategicznych dla motoryzacji Boryszew wymienia m.in. ośmiokrotny wzrost biznesu w Indiach, czterokrotny w Chinach, pięciokrotny w Brazylii, restrukturyzację zakładu w Meksyku, a także rozbudowę produkcji gumy, przy optymalizacji zakładów i konsolidacji produkcji w Europie, wskazano w prezentacji zrewidowanej strategii.
Zrewidowana strategia Boryszewa nie przewiduje już dezinwestycji w segmencie chemia, a zamiast tego zakłada wykorzystanie aktywów Oddziału Boryszew ERG (rozwój oferty i zwiększenie skali działalności), modernizację oczyszczalni ścieków w Sochaczewie (Boryszew ERG) oraz analizę opcji strategicznych Oddziału Elana. EBITDA w segmencie chemii ma pozostać stabilna, na poziomie od ok. 7 do ponad 11 mln zł.
Rentowność EBITDA najwyższa ma być w segmencie gospodarki cyrkularnej (15% w 2025 r. i 20% w 2029 r.), następnie motoryzacji (10-11%), chemii (5-7%), metalach (3-6%) oraz energii (3-4%).
Grupa Boryszew jest jedną z największych grup przemysłowych w Polsce, specjalizującą się w produkcji komponentów do samochodów, przetwórstwie metali nieżelaznych oraz chemii przemysłowej. Zatrudnia ok. 10 tys. pracowników w ponad 30 zakładach zlokalizowanych w 14 krajach, na 4 kontynentach. Boryszew jest notowany na GPW od 1996 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Skonsolidowane przychody wyniosły 5,12 mld zł w 2024 r.
Źródło: ISBnews