Transport przyszłości wymaga nowych rozwiązań technologicznych we wszystkich dziedzinach, a kolej nie jest tu wyjątkiem. Aby zmniejszyć ślad węglowy sektora transportu, należy w dalszym ciągu wzmacniać kolejowy transport pasażerski i towarowy. Z takiego samego założenia wychodzi firma Bosch Engineering, która uważa, iż przyszłością kolei jest automatyzacja ruchu pociągów.
Bosch Engineering i automatyzacja ruchu pociągów
Od ponad dziesięciu lat Bosch Engineering prowadzi badania i opracowuje systemy i funkcje do automatyzacji transportu kolejowego. Firma oferuje system ostrzegania przed kolizją w miejskim ruchu szynowym, który pomaga motorniczym w ruchu drogowym i znacznie zwiększa bezpieczeństwo ruchu. Na potrzeby szybkiej kolei Bosch Engineering pracuje nad jeszcze bardziej kompleksowymi rozwiązaniami wspierającymi automatyzację funkcji prowadzenia ruchu, w tym normalnego ruchu kolejowego, manewrowania oraz przemieszczania i zestawiania pociągów na stacjach. Bosch Engineering uważa, iż automatyzacja ruchu pociągów jest przyszłością kolei.
Kluczem do atrakcyjności kolei jest cyfryzacja i automatyzacja, prowadząca do kompresji rozkładów jazdy, łatwiejszej dostępności i większej punktualności. Dzięki temu możliwe będzie znaczne zwiększenie przepustowości istniejącej infrastruktury kolejowej bez konieczności budowy ani jednego metra nowego toru – podkreślił Heiko Mangold, szef działu techniki kolejowej w Bosch Engineering.
Długoterminowa wizja Bosch Engineering to w pełni zautomatyzowany, wzajemnie połączony i dzięki temu wydajny transport kolejowy z większą częstotliwością kursowania pociągów pasażerskich i towarowych oraz wysokim wykorzystaniem sieci. Do osiągnięcia tego celu przyczyni się możliwość wykorzystania przez grupę bogatego doświadczenia w zakresie systemów wspomagania kierowcy i automatyki z branży motoryzacyjnej. Rozwój będzie koncentrował się na systemach rozpoznawania obiektów i sygnałów oraz metodach klasyfikacji obiektów w celu interpretacji otoczenia pociągu i pomocy w zapobieganiu wypadkom w ruchu.
Kolejnym krokiem jest zautomatyzowanie obsługi pociągu tak, aby maszynista musiał jedynie nadzorować jego pracę i interweniować tylko w sytuacjach awaryjnych, a następnie pełna automatyzacja – wyjaśnia Heiko Mangold.
Projekt Sensors4Rail
Pierwsze udane koncepcje, zrealizowane w ramach projektu Sensors4Rail programu Digitale Schiene Deutschland wraz z Deutsche Bahn i konsorcjum francuskich kolei państwowych SNCF Train Autonome – Service Voyageurs, pokazują potencjał automatyzacji systemu i sprzętu Bosch Engineering. w tej chwili realizowane są prace nad opracowaniem gotowych produktów opartych na wynikach badań i rozwoju. W celu zatwierdzenia i optymalizacji uzyskanych danych należy przeprowadzić dalsze symulacje i testy na różnych profilach tras z udziałem kilku typów pociągów i lokomotyw. Innowacyjny system unikania kolizji w tramwajach powstaje przy współpracy inżynierów Bosch Engineering i specjalistów z Centrum Rozwoju Bosch Budapeszt.
Technologia unikania kolizji dla tramwajów została już sprawdzona w rzeczywistych warunkach drogowych w Debreczynie, a w tym roku rozpoczęliśmy jej testy w Budapeszcie. Kamera i czujnik radarowy, które stanowią podstawę systemu, są produkowane na Węgrzech w zakładzie Grupy Bosch w Hatvan – powiedział István Szászi, szef Grupy Bosch na Węgrzech i w regionie Adriatyku.