Boty kontra firmy – Artur Cyganek z BotGuard o realnych kosztach złych botów dla przedsiębiorstw

1 tydzień temu
Zdjęcie: Artur Cyganek. BotGuard


Współczesny internet walczy z rosnącą falą niechcianego ruchu generowanego przez boty. Według raportu Imperva „Bad Bot 2024” już niemal połowa ruchu w sieci pochodzi od botów, z czego aż 32% stanowią tzw. „złe” boty, które wprowadzają chaos i generują poważne zagrożenia dla użytkowników oraz firm. W rozmowie z Arturem Cygankiem, BotGuard Regional Director, Eastern Europe, przyjrzymy się ewolucji botów, ich wpływowi na działalność przedsiębiorstw oraz najnowszym metodom ochrony przed tym coraz bardziej wyrafinowanym zagrożeniem.

Brandsit: Według danych z raportu Imperva “Bad Bot 2024”, już niemalże 50% ruchu w sieci generują boty. Od 2018 roku udział tzw. „złych” botów w ruchu internetowym sukcesywnie rośnie, w tej chwili wynosząc około 32% całego ruchu w sieci. Jakie są najnowsze zagrożenia ze strony botów w internecie?

Artur Cyganek, BotGuard: w tej chwili boty potrafią w mniejszym lub większym stopniu emulować ruch generowany przez człowieka. Dzięki temu omijają podstawowe zabezpieczenia, które w przeszłości były skuteczne, ale w tej chwili niestety już takie nie są. Generalnie zagrożenia pozostają podobne, jednak sposoby i techniki działania botów ulegają zmianom. Obszarem, w którym dynamika zmian jest szczególnie duża, są szeroko rozumiane reklamy cyfrowe, a konkretnie problem odsetka reklam „wyklikiwanych” przez boty, co sprawia, iż nie trafiają one do docelowych odbiorców.

Brandsit: W jaki sposób rozwiązania BotGuard pomagają firmom w ochronie przed tymi zagrożeniami?

Artur Cyganek, BotGuard: BotGuard w czasie rzeczywistym analizuje ruch przychodzący na serwery WWW i zgodnie z przyjętymi regułami (firmy mogą samodzielnie określać, który ruch uznają za niepożądany) blokuje ruch zdefiniowany jako niechciany lub generowany przez szkodliwe boty. W efekcie „dobry” ruch dociera do serwerów WWW, a „zły” ruch jest blokowany, zanim zdąży na nie trafić.

Brandsit: Jak rozwój technologii, takich jak AI, wpływa na ewolucję botów?

Artur Cyganek, BotGuard: Dzięki AI średnio zaawansowany użytkownik internetu może samodzielnie wygenerować niepożądany ruch dzięki stworzonych botów. Niestety, obecna technologia w łatwy sposób umożliwia tworzenie szkodliwych botów oraz prowadzenie nieetycznych, a choćby przestępczych działań w sieci.

Brandsit: Czy w Pana opinii, przedsiębiorstwa są świadome ryzyka związanego z niechcianym ruchem generowanym przez boty?

Artur Cyganek, BotGuard: Niestety, wiele organizacji i przedsiębiorstw nie analizuje ruchu na swoich serwerach WWW, a co za tym idzie, nie posiada wiedzy na temat tego, jaki ruch tam występuje. Największe przedsiębiorstwa i organizacje mają większą świadomość oraz wiedzę, jednak średnie i mniejsze często nie zdają sobie sprawy ze skali zagrożeń i ryzyka związanego z ruchem generowanym przez złośliwe boty w ich środowisku WWW.

Brandsit: Według wspomnianego już raportu, branże najczęściej atakowane przez bad bots to retail, branża turystyczna i finanse. W jakiś sposób boty wpływają na wydajność i koszty operacyjne firm? Jakie cechy rozwiązań BotGuard są najważniejsze z perspektywy klientów?

Artur Cyganek, BotGuard: Boty mogą nadmiernie obciążać infrastrukturę, generując niechciany, a choćby szkodliwy ruch – mówimy tutaj o około 30% całego ruchu przychodzącego. Może to znacząco wpływać na wydajność infrastruktury lub prowadzić do wyższych kosztów związanych ze sprzętem, zasilaniem, klimatyzacją i administracją (niezależnie od tego, czy korzystamy z wynajmowanego środowiska WWW, czy posiadamy je we własnym centrum danych). BotGuard koncentruje się na analizie ruchu przychodzącego na serwery WWW i blokowaniu niechcianego ruchu generowanego przez boty. Klient ma możliwość zdefiniowania, jaki ruch uważa za dobry/chciany, a jaki za zły/niechciany, ponieważ w różnych sektorach gospodarki i administracji taka definicja może się różnić w zależności od poziomu ryzyka akceptowanego w tych organizacjach.

Artur Cyganek
Regional Director, Eastern Europe, BotGuard

Artur Cyganek to ekspert z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w branży IT, specjalizujący się w obszarze cyberbezpieczeństwa. Przez 15 lat zarządzał zespołami w międzynarodowych firmach IT, w tym w Acronis, AppSense i Citrix, gdzie pełnił funkcję Country Managera w Polsce. Obecnie, jako Regional Director w BotGuard, odpowiada za rozwój rynku, budowanie kanałów partnerskich oraz relacji z kluczowymi klientami w Europie Wschodniej i Turcji. Ukończył Politechnikę Wrocławską oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, a także uzyskał tytuł MBA w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Idź do oryginalnego materiału