Branża delivery napędza polską gospodarkę [RAPORT]

16 godzin temu

W 2023 roku firma Glovo i jej partnerzy wspólnie wygenerowali w Polsce Ekonomiczną Wartość Dodaną (EVA) na poziomie 552 milionów euro, czyli niemal 2,5 miliarda złotych, oraz przyczynili się do zabezpieczenia ponad 9 000 miejsc pracy – tak wynika z najnowszego raportu ekonomicznego Yellow Effect Report.

To równowartość rocznego budżetu dużych polskich miast, co pokazuje, jaką rolę odgrywają cyfrowe platformy w napędzaniu gospodarki i wspieraniu przedsiębiorstw.

Wkład ekonomiczny

Glovo, prezentując wyniki wpływu ekonomicznego w ramach raportu Yellow Effect Report, opracowanego przez platformę badawczą Statista, pokazuje wkład działalności firmy i jej partnerów w gospodarkę w Polsce. W 2023 roku Ekonomiczna Wartość Dodana (EVA) wyniosła 552 miliony euro, czyli niemal 2,5 miliarda złotych. EVA to miara, która pokazuje całkowity wkład finansowy firmy w gospodarkę. Obejmuje bezpośrednie efekty działalności, jak wartość generowana w sektorze gastronomii czy transportu, jak i pośrednie, wynikające ze współpracy z dostawcami i producentami.

Łańcuch współpracy napędzający gospodarkę

Wynik Glovo nie byłby możliwy bez synergii całego łańcucha współpracy między platformą, partnerami, dostawcami i innymi interesariuszami. Restauracje, sklepy spożywcze, kwiaciarnie, dostawcy produktów i usług – wszyscy oni współtworzą sieć wartości, która napędza lokalną gospodarkę.

– Dane z wielu niezależnych źródeł wskazują, iż jesteśmy w tej chwili liderem rynku w Polsce. Rośniemy dynamicznie nie tylko w segmencie zamówień restauracyjnych, ale także zakupów spożywczych i w retail w różnych kategoriach – podkreśla Sacha Michaud, współzałożyciel i wiceprezes Glovo. I dodaje: -Chcemy wspierać cały ekosystem, w którym działamy – pomagamy naszym partnerom rozwijać obecność cyfrową i osiągać sukcesy w trudnym otoczeniu rynkowym. Dzięki temu jesteśmy nie tylko platformą, ale także długoterminowym partnerem biznesowym, także w obszarze docierania do nowych klientów, zwiększania dochodów i budowania rozpoznawalności marek.

Adam Skrzypek, General Manager Glovo w Polsce zwraca uwagę na rolę partnerskiej współpracy z małymi i średnimi firmami, która przekłada się na finalną usługę, którą otrzymują konsumenci:

– Efektywność Glovo wynika z harmonijnej współpracy z naszymi partnerami i dostawcami. Każdy etap – od lokalnych producentów dostarczających produkty, przez sklepy i restauracje, po kurierów – odgrywa kluczową rolę w tym, by usługa była szybka, wygodna i efektywna. Naszym celem jest rozwijanie tej współpracy w duchu wzajemnych korzyści – dodaje.

Zabezpieczenie miejsc pracy

Raport Yellow Effect obejmuje również badanie wpływu platformy na zatrudnienie. Jak wynika z danych, kooperacja Glovo z partnerami przyczyniła się do zabezpieczenia 9032 pełnoetatowych miejsc pracy (FTE). Największe korzyści w zakresie zatrudnienia odnotowano w sektorze gastronomii i transportu. To istotny impuls dla rynku pracy w Polsce, szczególnie w obecnych czasach wyzwań gospodarczych.

Cyfryzacja MŚP – wyzwanie i szansa

Ponad 90 proc. aktywnych partnerów Glovo to małe i średnie przedsiębiorstwa. Firma cały czas stara się wspierać mniejsze firmy, szczególnie iż dla wielu z nich, sprzedaż poprzez Glovo, to pierwsze doświadczenie w e-commerce.

Według danych z raportu SME & Partner Impact Survey, badającego wpływ Glovo na małe i średnie firmy, aż 79 proc. partnerów Glovo w Polsce uznaje współpracę z platformą za kluczową dla swojego sukcesu. Dzięki wsparciu technologicznemu firmy te zwiększyły średniomiesięczną sprzedaż o 26 proc., co często staje się impulsem do dalszych inwestycji, m.in. w rozwój obecności w mediach społecznościowych.

Lider napędzający branżę

W 2024 i 2025 roku Glovo kontynuuje inwestycje w rozwój szybkiej dostawy artykułów spożywczych, AGD oraz produktów specjalistycznych, jak kwiaty, sprzęt AGD, czy kosmetyki.

– Glovo to platforma, która spaja różne sektory rynku, wspierając lokalne społeczności i gospodarkę. Dążymy do tego, by każdy nasz partner mógł rozwijać się dzięki współpracy z nami – podkreśla Adam Skrzypek, General Manager Glovo w Polsce.

Idź do oryginalnego materiału