Branża luksusowa trzyma się mocno mimo widma recesji

1 rok temu

Inflacja i spadające dochody konsumentów powodują, iż ograniczają oni swoje wydatki. Jednak nie dotyka to branży dóbr luksusowych, która notuje rekordowe wyniki. W zeszłym roku dochody marki Louis Vuitton po raz pierwszy w historii przekroczyły 20 mld euro.

Dobra luksusowe w cenie

Ostatnie dane GUS pokazują, iż konsumenci w Polsce ograniczają swoje wydatki. W IV kwartale 2022 konsumpcja prywatna spadała o 1,7 roc. r/r. Podobnie dzieje się w innych krajach. Jednak nie dotyczy to branże dóbr lukusowych która przez cały czas radzi sobie świetnie. Wyraźnie widać to po przedstawionych niedawno wynikach LVMH – największej na świecie firmy z branży dóbr luksusowych, która posiada w swoim portfelu min. marki Louis Vuitton, Dior czy Hennessey.

Notowana na giełdzie w Paryżu LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton zanotowała w 2022 roku rekordowy zysk o wartości 14 miliardów euro, co oznacza wzrost o 2 mld wobec roku 2021. Przychody firmy wzrosły aż o 23 proc. – do 79 miliardów euro, z czego 38 mld wypracował dział Fashion & Leather Goods. Firma nigdy w przeszłości nie informowała o szczegółowych wynikach poszczególnych swoich marek. Teraz jednak w raporcie pochwaliła się, iż dochody marki Louis Vuitton po raz pierwszy w historii przekroczy 20 mld euro.

Okazuje się zatem, iż mimo widma recesji, butiki LV były w 2022 roku pełne klientów. Podobnie dobre wyniki zanotował także Hermes i Kering (właściciel marek Gucci, Yves Saint Laurent i Balenciaga).

Wyniki nie ucierpiały także w Chinach

LVMH udało się utrzymać swoją sprzedaż w Chinach na niezmienionym poziomie, mimo ograniczeń związanych z polityką „zero-covid”. Na rynku amerykańskim firma zwiększała sprzedaż za sprawą mocnego dolara. W Europie sprzedaż także była wysoka. Firma wypracowała marże na poziomie 26,5 proc., czyli zbliżonym do tej z lat poprzednich. Firma planuje wypłacić swoim akcjonariuszom dywidendę w wysokości 12 euro na akcję, czyli o 2 euro więcej niż za 2021 rok.

Te dane pokazują, iż rynek dóbr luksusowych ma się bardzo dobrze. I nie są mu straszne ograniczenia wydatków przez konsumentów. Rynek ten mogłaby dotknąć dopiero poważna recesja, jednak coraz więcej danych wskazuje, iż widmo spowolnienia gospodarczego na globalnym rynku oddala się w czasie. Dla rynku dóbr luksusowych najważniejsze wydają się dobre wyniki chińskiej gospodarki, która jako jedyna z dużych gospodarek świata ma rosnąć w 2023 roku szybciej niż w poprzednim.

W spółki z branży luxury można inwteować bezpośrednio (od Macy’s po Burberry). Można też skorzystać ze Smart Portfeli eToro @LuxuryBrands oraz @FasionPortfolio.


O autorze

Paweł Majtkowski – analityk eToro na polskim rynku, który dzieli się swoim cotygodniowym komentarzem na temat najnowszych informacji giełdowych. Paweł jest uznanym ekspertem rynków finansowych z dużym doświadczeniem jako analityk w instytucjach finansowych. Jest on też jednym z najczęściej cytowanych ekspertów w dziedzinie gospodarki i rynków finansowych w Polsce. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Jest także autorem wielu publikacji z zakresu inwestowania, finansów osobistych i gospodarki.

Idź do oryginalnego materiału