Branża modowa i luksusowa są prawdziwymi zwycięzcami ostatnich kwartałów. Rynki te odnotowują wzrosty sprzedaży po choćby 30%. Tylko od początku tego roku akcje polskiego Answear czy światowego Louis Vuitton podrożały po prawie 30%. Inwestorzy dostrzegają znaczącą poprawę wyników i coraz lepszą sytuację branży. Ostatni dynamiczny wzrost akcji konglomeratu LVMH, którego analizę publikowaliśmy ostatnio na portalu, sprawił nawet, iż w tej chwili najbogatszym człowiekiem świata nie jest już Elon Musk, a szef luksusowego domu mody – Bernard Arnault.
Świetne wyniki Answear
Spośród polskich spółek to właśnie Answear zyskuje najbardziej na poprawie sytuacji. Firma zyskała choćby podwójnie, bo jej głównym obszarem działania jest sprzedaż internetowa, a e-commerce rośnie szybciej niż sprzedaż stacjonarna. w tej chwili ponad 39% całej sprzedaży odzieży, obuwia i akcesoriów w Europie przypada na zamówienia online.
Według wstępnych danych Answear wypracował w pierwszym kwartale 2023 roku 271 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 52% r/r. Tak dobre wyniki to również zasługa rekordowego napływu uchodźców z Ukrainy, którzy zasilili krajowy rynek. Znaczenie ma również fakt, iż po inwazji Rosji wiele firm wycofało się z tamtejszego rynku. Rosyjskie spółki na dobre straciły swoich dawnych klientów, a Answear jest w stanie zapełnić część tej luki.
Wyniki finansowe Answear z raportu rocznego 2022
Louis Vuitton z mocnym wzrostem
Louis Vuitton, również ogłosiło swoje przychody za pierwszy kwartał 2023 roku. Firma odnotowała świetny 17 – procentowy wzrost przychodów. Luksusowa potęga nie wykazuje oznak spowolnienia, demonstrując odporność klientów segmentu premium. LVMH opiera się na ogromnej sile kształtowania cen, jaką posiada dzięki portfelowi prestiżowych marek. Niekończący się popyt na produkty grupy jest mocno odporny na otoczenie gospodarcze.
Każdy z pięcu segmentów operacyjnych giganta zanotował wzrost. Najgorszy wynik przypadł w udziale „Wines & Spirits”. Segment został dotknięty 5% spadkiem sprzedaży koniaków, co jest związane z dużym zapełnieniem magazynów dystrybutorów. Jednak podobny problem ma w tej chwili większość firm z branży.
Przychody Louis Vuitton z podziałem na segmenty operacyjne
Analiza przychodów grupy pod względem geograficznym pozwala powiedzieć, iż zdecydowanie na plus zaskoczyła Japonia z 34% wzrostem i Europa z 24%. LVMH twierdzi, iż wzrost w Europie i Japonii wynika ze zwiększonego popytu międzynarodowych podróżnych i lokalnych konsumentów. W oświadczeniu firma zauważyła: „Azja odnotowała znaczące odbicie po zniesieniu ograniczeń covidowych”.
Stany Zjednoczone okazały się najsłabszym rynkiem, a i tak zaskoczyły analityków pozytywnie. Szef finansowy LVMH, Jean-Jacques Guiony, powiedział, iż większość tego wzrostu wynika z szybkiego rozwoju biznesu mniej ekskluzywnej sieci sklepów kosmetycznych Sephora.
Silne wzrosty branży
Firma Admitad ustaliła, iż liczba zakupów online w segmencie modowym w Polsce wzrosła o ponad 12%. O 19% wzrosła z kolei kwota, jaką konsumenci byli w ogóle skłonni wydać na ten segment. Początek 2023 również wydaje się mocny. Według szacunków liczba zamówień w branży modowej w Polsce w styczniu i lutym 2023 roku wzrosła o 27%. Globalnie w 2022 liczba modowych zakupów online wzrosła o ponad 30%. Wszystko to jeszcze bez najgorętszego okresu branży, za który uznaje się wiosnę i jesień. Przy takim tempie wzrostów wyniki modowych spółek nie powinny zaskakiwać, a i przy okazji kolejnych trzeba być pozytywnie nastawionym.
Do zarobienia,
Karol Badowski