Czasy, w których chiński produkt kojarzył się z tanią tandetą i podróbkami to przeszłość. Pora sobie to wreszcie uświadomić. Chińczycy w wielu dziedzinach opanowali już dostatecznie, dotychczas jedynie nieudolnie kopiowane, zachodnie technologie i w wielu dziedzinach stają coraz bardziej samodzielni. Co więcej odnoszą poważne sukcesy, których nie da się nie zauważyć. W ostatnich dniach Chińczycy ogłosili, iż zdobyli tytuł lidera eksportu samochodów.
Mamy nowego lidera eksportu samochodów na świecie
Zestawienia za 2022 rok pokazał, iż Chińczycy wyprzedzili pod względem eksportu samochodów Niemców, europejskiego potentata branży motoryzacyjnej. Wówczas stał się drugim największym eksporterem nowych samochodów na świecie, ustępując tylko Japonii. Jednak apetyt rośnie w miarę jedzenia i Chińczycy postanowili sięgnąć po jeszcze więcej i zdobyć tytuł lidera. Zdaje się, iż cel został właśnie osiągnięty. Według najnowszych danych, dotyczących sprzedaży nowych samochodów, Chiny wyprzedziły Japonię i stały się największym na świecie eksporterem samochodów. Oficjalne dane opublikowane w zeszłym tygodniu pokazują, iż Chiny wyeksportowały w pierwszym kwartale 2023 roku 1,07 miliona pojazdów, co oznacza wzrost o 58% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku. W tym samym czasie japoński eksport pojazdów wyniósł 954 185, po wzroście o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Co pomogło Chinom osiągnąć sukces?
Według analityków chińskiego rynku motoryzacyjnego ogromne znaczenie miało odejście Chińczyków od paliw kopalnych i skupienie się na produkcji samochodów elektrycznych. W pierwszym kwartale eksport nowych pojazdów energetycznych (NEV), w tym samochodów elektrycznych, wzrósł o ponad 90% w porównaniu z rokiem poprzednim. Do tego wyniku przyczyniła się przede wszystkim chińska odnoga Tesli, SAIC (właściciel marki MG) oraz BYD, wspierany przez Warrena Buffetta. To właśnie te firmy należą do czołowych chińskich eksporterów pojazdów NEV. Koncern Elona Muska ma ogromny zakład produkcyjny w Szanghaju, skąd eksportuje na największe rynki zbyt, w tym do Japonii i Europy. w tej chwili Tesla w Chinach jest w stanie wyprodukować 1,25 miliona pojazdów rocznie. Do chińskiego sukcesu mocno dołożyli się też Rosjanie. W ubiegłym roku chińscy producenci samochodów, w tym Geely, Chery i Great Wall, odnotowali wzrost udziału w rynku rosyjskim po tym, jak najwięksi rywale, Volkswagen i Toyota, wycofali się z kraju po inwazji na Ukrainę.