Branża motoryzacyjna ma pod górkę i na ten moment nie jest w stanie włączyć wyższego biegu, aby poradzić sobie z problemami. Krajowy Rejestr Długów opublikował specjalny raport i wnioski płynące z tego, jak wygląda obecna kondycja przedsiębiorców z tego sektora, nie są optymistyczne.
Rośnie liczba aut i długów, niepokojące dane o kondycji rynku
Polacy kupują auta na potęgę. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wskazuje, iż coraz więcej klientów indywidualnych nabywa samochody, a tylko w 2024 r. wzrost liczby rejestrowanych pojazdów wyniósł jedną trzecią w skali całego roku. Niemniej należy zauważyć, iż Polacy jeżdżą coraz starszymi samochodami. Jak podaje Krajowy Rejestr Długów w swoim raporcie, ponad 20-letnich aut jest na polskich drogach aż 25 proc. Reklama
Nie tylko stare samochody na polskich drogach to temat rozgrzewający branżę motoryzacyjną. Osoby prowadzące działalność w tym sektorze napotykają kolejne przeszkody, które rzutują na kondycje firm.
"Dla wielu przedsiębiorców prowadzących warsztaty samochodowe wyzwaniem są długie terminy płatności, szczególnie jeżeli współpracują z firmami ubezpieczeniowymi czy zarządcami flot samochodowych. Często wykładają oni z własnej kieszeni pieniądze na zakup części i muszą oczekiwać na zapłatę od klientów. Nie sprzyja to płynności finansowej. jeżeli zbierze się więcej takich faktur, a gotówka nie wpływa na konto, pojawiają się kłopoty, bo warsztat nie ma z czego regulować własnych zobowiązań. To tylko wycinek problemów, z jakimi mierzy się w tej chwili branża motoryzacyjna, bo jest ich więcej, jak wzrost kosztów surowców, energii oraz komponentów" - wyjaśnił Jakub Kostecki prezes Zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso w komentarzu dla raportu KRD.
Dodał on jednocześnie, iż problemem jest także rosnąca konkurencja rynków azjatyckich, gdzie to atrakcyjna cena wywiera presję na rodzimych przedsiębiorców i obniża rentowność ich firm. Trudniejsza sytuacja finansowa widoczna jest w danych dotyczących zadłużenia. KRD podaje, iż łączne zadłużenie serwisów, sprzedawców samochodów i części do aut wynosi w tej chwili 457,7 mln zł. Każda z firm widniejąca w tej chwili w Krajowym Rejestrze Długów (a jest ich 13,2 tys.) musi oddać wierzycielom średnio 34,8 tys. zł.
Dłużnik rekordzista z Mazowsza musi oddać 6 mln zł
Dane zebrane przez Krajowy Rejestr Długów potwierdzają trudną sytuację w branży motoryzacyjnej. Największe zaległości i długi mają sprzedawcy pojazdów - zarówno ci detaliczni, jak i hurtowi. Mowa aż o 187,3 mln zł. Drugie miejsce na niechlubnym podium zajmują firmy związane z naprawą i konserwacją pojazdów, gdzie zaległości sięgają 156,3 mln zł. Natomiast sprzedawcy części i akcesoriów są winni wierzycielom 77 mln zł.
Raport KRD wskazuje bezpośrednio na fakt, iż to najmniejsze firmy i przedsiębiorstwa borykają się z większością zadłużenia. "Blisko 9,5 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych ma 273,3 mln zł zaległych zobowiązań finansowych" - ujawnił Jakub Kostecki.
"Na jednego dłużnika przypada więc prawie 40 tys. zł. Choć taka kwota nie wydaje się wysoka, to w przypadku małego warsztatu może zaważyć na jego przyszłości. Większe firmy, takie jak spółki prawa handlowego, do spłaty mają 184,4 mln zł. Każda z tych 3579 firm ma do oddania średnio ponad 51,5 tys. zł" - dodał prezes zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso w raporcie KRD.
Najwięcej dłużników w branży motoryzacyjnej działa na terenie Mazowsza. Dane KRD ujawniły, iż w przypadku przedsiębiorców z województwa mazowieckiego mowa aż o spłacie 115,7 mln zł zaległości. To także w tym regionie działa dłużnik-rekordzista. Musi on oddać aż ponad 6 mln zł, a większość tych pieniędzy należy się bankowi. KRD dodaje jednak, iż przedsiębiorca będący producentem akcesoriów i części do pojazdów zadłużony jest także w firmie zajmującej się chemią przemysłową i u ubezpieczyciela.
Drugi region, gdzie działa najwięcej dłużników z branży motoryzacyjnej to Śląsk z zaległościami 51,5 mln zł przez 1528 firm. Podium zamyka województwo małopolskiego, gdzie długi opiewają na 45,5 mln zł. Tuż za Małopolską plasuje się Wielkopolska z długami przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej wynoszącymi łącznie 44,3 mln zł.
Agata Jaroszewska