Budimex i Gülermak kontynuują prace na odcinku D linii kolejowej nr 104 Limanowa – bocznica Klęczany. Wydrążono już ponad 1,2 km tuneli, a zaawansowanie całej inwestycji sięga blisko 32%. Powstaje tam jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce o długości prawie 4 km.
Postęp prac i roboty inżynieryjne
Od uruchomienia tarczy TBM „Kinga” w marcu i „Jadwigi” w czerwcu wykonano odpowiednio ponad 1050 m tunelu ewakuacyjnego oraz 212 m głównego tunelu kolejowego. Do końca września planowane jest ułożenie pierwszego odcinka toru od strony Klęczan.
Równolegle Budimex realizuje szeroki zakres robót ziemnych i inżynieryjnych – wykonano wykopy, nasypy, przepusty, fundamenty i podpory mostowe, a na estakadach i wiaduktach montowano ustroje nośne. realizowane są prace przy budowie portalu zachodniego tunelu, wzmacnianiu skarp i wznoszeniu murów oporowych.
Drążymy w tej chwili jeden z najdłuższych w Polsce tuneli kolejowych przy użyciu tarczy TBM. Efektem będzie nowoczesne, szybkie i bezpieczne połączenie kolejowe między Krakowem a Nowym Sączem – podkreśla Marcin Curkowicz, Zastępca Kierownika Kontraktu ds. technicznych w Budimex SA.
Część strategicznego projektu „Podłęże–Piekiełko”
Na budowie pracuje średnio ponad 600 osób i 240 jednostek sprzętu. Projekt jest częścią inwestycji „Podłęże–Piekiełko”, obejmującej modernizację 75 km linii Chabówka – Nowy Sącz i budowę 58 km nowej trasy. Po zakończeniu czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do ok. 60 minut, a do Zakopanego – do 1,5 godziny.
Kontrakt i harmonogram
Umowę na realizację odcinka D podpisano w marcu 2024 r. Wartość kontraktu to ponad 1,9 mld zł. Konsorcjum tworzą: Budimex (lider, 50% udziałów), Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt (25%) i Gülermak (25%). Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2026 r.
Zobacz również: