Budimex wybuduje fragment Rail Baltica w Estonii

9 godzin temu

Konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex, wygrało przetarg na zaprojektowanie i budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii, na odcinku Pärnu – granica Łotwy. Łączna wartość kontraktu to ok. 332 miliony euro (ok. 1,4 miliardów złotych). Rozstrzygnięto także przetarg na prace na odcinku Ülemiste–Pärnu i oraz Tootsi–Pärnu o wartości 394 mln euro.

Budimex wybuduje odcinek Rail Baltica do granicy Estonii w konsorcjum

W skład konsorcjum, poza Budimeksem, wchodzą Bouygues Travaux Publics (Francja), oraz KMG Infra OÜ (firma lokalna z Estonii), które to spółki stanowią tzw. Grupę Budowlaną oraz Ingérop Conseil et Ingénierie (Francja) i WSP Finland Oy (Finlandia) wchodzące w skład tzw. Grupy Projektowej, odpowiedzialnej za przygotowanie projektu inwestycji. Zamawiającym jest OÜ Rail Baltic Estonia.

To dla nas istotny dzień. 11 marca, podczas konferencji wynikowej za 2024 rok, informowaliśmy rynek, iż wyników przetargu na kolejny odcinek Rail Baltica w Estonii spodziewamy się za 2 miesiące. Tymczasem już dziś możemy potwierdzić, iż mamy kolejny kamień milowy w naszej strategii rozwoju na rynkach zagranicznych. Wygrana w przetargu na budowę estońskiego odcinka Rail Baltica jest rezultatem ogromnego wysiłku, jaki nasz zespół włożył w opracowanie tej oferty, ale też pracy, którą wykonaliśmy jako organizacja, aby przygotować się do realizacji tak strategicznych zleceń w segmencie kolejowym, również na rynku europejskim. Chcemy być liderem branży budowlanej w Europie Środkowo-Wschodniej i fundament, na którym budujemy tą pozycję, stał się właśnie jeszcze silniejszy podkreśla Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.

Kontrakt obejmuje budowę 58,08 km linii kolejowej i realizowany będzie w formule „Alliance”. Podzielony jest na trzy fazy: projektową, budowlaną oraz odpowiedzialności za wady, przy czym fazy te będą przedmiotem osobnych zleceń. Udział Budimeksu w Grupie Budowlanej, która ma wykonać zakres obejmujący wyłącznie roboty budowlane wynosi 40 proc.

Cała inwestycja budowy głównej linii Rail Baltica w Estonii podzielona jest na 2 odcinki, na które mają zostać podpisane oddzielne umowy z Zamawiającym. Dzisiejsza informacja przekazana przez Budimex o wyborze oferty konsorcjum, dotyczy ‎realizacji odcinka 2 [Alliance numer 2] obejmującego część inwestycji od Pärnu–Ikla, aż do granicy z Łotwą. Spółka oczekuje w tej chwili na podpisanie kontraktu. Jego szacunkowa wartość to 332 miliony euro.

Czytaj więcej: Kolej dużych prędkości w Polsce. Morga (CPK): Trzeba zliberalizować polskie przewozy [WYWIAD OL]

Kontrakt na realizację kolejnego odcinka Rail Baltica według szacunków zwiększy docelowo portfel Grupy Budimex choćby o 0,5 miliarda złotych, co przy jego aktualnym poziomie dałoby 18,3 miliardów złotych. Na koniec 2024 roku portfel zamówień Grupy Budimex osiągnął rekordową wartość 17,8 miliardów złotych (51 proc. r/r).

Formuła „Alliance” to model realizacji projektów oparty na ścisłej współpracy między zamawiającym a wykonawcami, gdzie strony dzielą odpowiedzialność, ryzyka i korzyści. Proces podzielony jest na etapy, a każda faza jest zatwierdzana osobno, co zapewnia elastyczność i kontrolę nad inwestycją. Dzięki temu podejściu minimalizowane jest ryzyko zaistnienia sporów, a projekt może być realizowany bardziej efektywnie i transparentnie.

Rozstrzygnięto także przetarg na drugi odcinek w Estonii

Oprócz kontraktu z udziałem Budimexu zarządca infrastruktury rozstrzygnął także przetarg na prace związane z nawierzchnią kolejową na odcinku Ülemiste–Pärnu i podtorzem kolejowym na odcinku Tootsi–Pärnu. Koszt prac w tej części projektu to 394 milliony EUR i będzie on realizowany w tej samej formule co odcinek Pärnu – granica Łotwy. Prace zrealizuje konsorcjum firm GRK Eesti AS, GRK Suomi Oy, Aktsiaselts Merko Ehitus Eesti, NGE CONTRACTING, Sweco Finland Oy, Sweco Sverige AB i TSO SAS.

Po podpisaniu umów projekt przejdzie do fazy realizacji, a szczegółowy harmonogram ukończenia głównej linii Rail Baltica w Estonii stanie się bardziej precyzyjny. Zgodnie z aktualnymi planami termin zakończenia prac budowlanych w Estonii to koniec 2030 roku.

Opóźnienia w Rail Baltica

Rail Baltica to ambitny projekt budowy nowoczesnej linii kolejowej o standardzie europejskim (rozstaw torów 1435 mm), która połączy stolice państw bałtyckich – Tallin, Rygę i Wilno – z Polską oraz resztą Unii Europejskiej. Linia ma mieć długość ponad 870 km i umożliwić pasażerskim pociągom rozwijanie prędkości do 249 km/h. Celem projektu jest integracja transportowa regionu z Europą Zachodnią, przy jednoczesnym uniezależnieniu się od rosyjskiej infrastruktury kolejowej, pozostawionej w spadku po czasach Związku Radzieckiego. W obliczu agresywnej postawy Rosji wobec państw bałtyckich projekt ma istotne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa w regionie.

Rosnące koszty sprawiają jednak, iż Rail Baltica boryka się z licznymi opóźnieniami, a zakres projektu na Łotwie został ograniczony i najważniejszy odcinek linii ma być jednotorowy. W grudniu 2024 r. łotewscy prokuratorzy wszczęli śledztwo w sprawie możliwego niewłaściwego wykorzystania środków przeznaczonych na budowę Rail Baltica. Specjalna komisja łotewskiego parlamentu ustaliła, iż z powodu poważnych zaniedbań i niezatwierdzonych zmian w projekcie przewidywane koszty wzrosły z mniej niż 6 miliardów euro do prawie 24 miliardów euro.

Przeczytaj więcej o strategicznym kontekście inwestycji w wywiadzie z Sandrą Baniak z Ośrodka Studiów Wschodnich: Polska jest logistycznym liderem Trójmorza cz.2. [WYWIAD]

Znacznie lepiej wygląda sytuacja na Litwie, gdzie realizowane są już prace budowlane na 46,3 km odcinku Kowno — Poniewież. Oczekuje się, iż do końca tego roku prace budowlane obejmą 114 km, co stanowi 43% pierwszego etapu budowy linii. Krajowy zarządca infrastruktury AB LTG Infra zobowiązał się również do przyspieszenia tempa realizacji prac ze względu na napięcia geopolityczne.

Na odcinku od granicy z Polską do Kowna zakończono prace planistyczne, a w tej chwili trwa wykup gruntów. Umowa na projektowanie tego odcinka ma zostać podpisana w najbliższym czasie. Dotychczas na projekt Rail Baltica na Litwie przeznaczono 1,6 miliarda euro. Celem jest wykorzystanie w tym roku co najmniej jednej trzeciej przyznanych z Unii Europejskiej środków.

Rail Baltica: projekt, który się nie opłaca, ale i tak warto go zrealizować. Dlaczego?

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału