PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK) zawarły w czwartek kolejną umowę, która dotyczy kompleksowej przebudowy linii kolejowej nr 201, łączącej województwo kujawsko-pomorskie z Pomorzem. Zakres kontraktu o wartości 1,275 mld zł netto podpisanego z firmą Budimex SA, obejmuje gruntowną modernizację 27-kilometrowego odcinka Kościerzyna-Somonino i 8-kilometrowej linii nr 214 do Kartuz.
Rok 2024 był bardzo dobry dla polskiej kolei. PLK SA zamkną ten rok podpisanymi umowami na budowę i modernizację linii o wartości ponad 17 mld zł. Jeszcze większa kwota, bo aż 17,5 mld zł, to wartość ogłoszonych w tym roku przetargów. Modernizacja linii nr 201 jest ważna nie tylko z punktu widzenia zwiększenia atrakcyjności połączeń pasażerskich na Pomorzu, ale także ze względu na zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu towarów koleją do portu w Gdyni – powiedział Dariusz Klimczak – minister infrastruktury.
Projekt zakłada kompleksową modernizację infrastruktury, w tym dobudowę drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 201, co znacząco zwiększy jej przepustowość. Zakres prac obejmuje również elektryfikację obu tras oraz przebudowę ponad 120 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Istotnym elementem modernizacji będzie instalacja nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym (srk), wraz z budową Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Kościerzynie.
Drogowcy podczas podpisywania umów często stosują określenie „droga życia”. W przypadku podpisania umowy na modernizację linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia mówimy o takiej właśnie drodze życia dla polskiego intermodalu – zaznaczał Piotr Malepszak – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Modernizacja obejmie:
- 7 stacji i przystanków na linii kolejowej nr 201: Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dodatkowo
- budowę nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii kolejowej nr 214
Po zakończeniu prac (zgodnie z planem ma nastąpić w 2028 r.), prędkość maksymalna pociągów pasażerskich wzrośnie do 140 km/h na linii kolejowej nr 201 (obecnie 120 km/h) oraz do 120 km/h na linii kolejowej nr 214. Dla składów towarowych limit prędkości zostanie podniesiony do 100 km/h z obecnych 80 km/h.
Linia kolejowa nr 201 stanowić będzie alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, istotne dla sprawnego przewozu ładunków na trasie północ – południe kraju i umożliwi przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowych, atrakcyjnych połączeń – dodał Piotr Wyborski – prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Inwestycja stanowi część szerszego programu modernizacji linii kolejowej nr 201, realizowanego od 2021 r. W ramach całego projektu, do 2030 r. zostanie przebudowany kompletny ciąg komunikacyjny między Bydgoszczą a Gdynią, co umożliwi osiągnięcie prędkości do 160 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. Modernizacja ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju Portu Gdynia oraz integracji z elektryfikowaną Pomorską Koleją Metropolitalną (PKM).
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także:
- Budimex z najlepiej ocenioną ofertą w przetargu PKP PLK o wartości niemal 1,3 mld zł netto
- Budimex zakwalifikowany do drugiego etapu przetargu na budowę Rail Baltica w Estonii
- Budimex: Rekordowe wyniki po trzech kwartałach 2024 – komentarz prezesa
- Budimex zakończył prace na węźle kolejowym Port Gdynia
- W Pyrzowicach powstanie multimodalny węzeł przeładunkowy. Prace wykona Budimex i Mostostal Kraków