W ramach kontraktu dotyczącego przebudowy stacji Warszawa Zachodnia aktualnie realizowane są prace na odcinku o długości 3,5 km. w tej chwili trwa budowa konstrukcji zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5 oraz nowych peronów. Ponadto od strony Woli powstaje budynek dworca. Na placu budowy pracuje prawie 550 osób i ok. 130 jednostek sprzętowych.
Prace nad największą inwestycją PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości ponad 1,9 mld zł realizowane przez Budimex rozpoczęły się w grudniu 2020 roku. Zaawansowanie prac na Warszawie Zachodniej to ok. 60%. realizowane są w tej chwili prace nad konstrukcją zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5.
– W części centralnej stacji powstaje zadaszenie hali dworca, które posadowione jest na baretach. Zakończono w tym miejscu już roboty fundamentowe, czyli ponad 100 metrów bieżących ścian szczelinowych, które sięgały choćby 35 metrów poniżej poziomu terenu – mówi Patryk Jaworski, Kierownik Budowy stacji Warszawa Zachodnia w Budimex SA.
Rozpoczęło się betonowanie pierwszej płyty stropowej przejścia podziemnego w miejscu peronów 3, 4 i 5. Dalsze prace będą obejmowały zakres pod peronem 4 i 5 oraz konstrukcję nowych peronów. Ponadto od strony Woli powstaje budynek dworca.
– Udało nam się już zrealizować ok. 70% konstrukcji stalowej. Wykonaliśmy wszystkie fundamenty i 60% ścian. W części wschodniej trwa budowa ściany oporowej o 280 metrach długości. Będzie służyła jako opór nasypu, który umożliwi połączenie torów średnicowych i dalekobieżnych, a dokładniej toru 2 z 1 ŚR prowadzącym do Warszawy Centralnej i dalej Warszawy Wschodniej – dodaje Patryk Jaworski.
Od strony stacji Warszawa Włochy realizowane są prace nad kontynuacją obiektu inżynieryjnego, który jest dwupoziomowym skrzyżowaniem układu torowego. Wykonane zostało już posadowienie obiektu. Pod nim, a także pod torem linii radomskiej nawiercono 10 km kolumn DSM.
Zakończenie prac na peronach 3 i 4 jest planowane do września tego roku. Z kolei od czerwca tego roku powinny być czynne wszystkie cztery tory linii średnicowej idącej od stacji w kierunku Warszawy Centralnej i Wschodniej.
Warszawa Zachodnia to strategiczna w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Prace budowlane realizowane są w ramach projektu POIiŚ 5.1-13 pn.: „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Zakończenie inwestycji o wartości 1,9 mld zł planowane jest w 2024 roku.
Źródło: Budimex