W Oświęcimiu powstanie nowoczesne zaplecze techniczne do obsługi taboru kolejowego. Nowa infrastruktura umożliwi wykonywanie usług serwisowych, utrzymaniowych i naprawczych. Będzie przeznaczona przede wszystkim do obsługi taboru eksploatowanego przez Koleje Małopolskie oraz innych przewoźników kolejowych. Koszt inwestycji to ponad 50 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich to blisko 30 mln zł. Umowę z Wykonawcą na realizację inwestycji podpisano w czwartek 26 czerwca podczas konferencji prasowej w Oświęcimiu przy ul. Wyzwolenia 2 – na terenie przyszłego zaplecza. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. marszałek Łukasz Smółka, Iwona Gibas z zarządu województwa, prezes Kolei Małopolskich Radosław Włoszek oraz przedstawiciele wykonawcy – firmy Budimex.
Koleje w Małopolsce prężnie się rozwijają, co widać na przykładzie Oświęcimia. Jest to zasługa całego zespołu Kolei Małopolskich, za co dzisiaj dziękuję. Widzimy tutaj nowy przystanek, funkcjonalny parking dla podróżnych oraz nowoczesne pociągi. Dzisiaj pasażerowie – mieszkańcy i turyści odwiedzający nasz region, oczekują bezpiecznych, nowoczesnych i komfortowych warunków podróży. Bardzo dziękuję za dzisiejszy dzień, ponieważ po raz kolejny dotrzymujemy słowa – to co przez nas zapisane, jest właśnie realizowane. Cieszy fakt, iż dzięki pracy polskich inżynierów już na przełomie 2026-27, ta niezwykle potrzebna inwestycja, będzie zrealizowana. Zaplecze kolejowe będzie bowiem służyć temu, aby pociągi Kolei Małopolskich były bezpiecznie, komfortowe i odpowiednio przygotowane do trasy – powiedział Łukasz Smółka, marszałek woj. małopolskiego.
W ramach inwestycji „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim – w trybie zaprojektuj i wybuduj” zaplanowane jest wykonanie m.in. budynku hali napraw z częścią socjalną, wiaty, budynku technicznego, torów i rozjazdów oraz niezbędnych instalacji.
Nowoczesne zaplecze stacji Oświęcim umożliwi m.in. wykonywanie przeglądów technicznych, bieżących napraw i obsługi sanitarnej bez konieczności przejazdu pojazdami do innych punktów obsługi taboru kolejowego. Zapewni również miejscową rezerwę taborową i da możliwość eliminowania usterek taboru w nowej i dogodnej logistycznie lokalizacji w Oświęcimiu.
Zaplecze techniczne to istotny krok w kierunku dalszego rozwoju Kolei Małopolskich oraz zwiększenia efektywności utrzymania taboru. Realizacja inwestycji w Oświęcimiu wzmocni także potencjał operacyjny całej siatki połączeń Kolei Małopolskich – umożliwi tworzenie miejscowej rezerwy taborowej i poprawi logistykę codziennej pracy przewoźnika.
Infrastruktura, to jest przede wszystkim gra zespołowa i sztafeta. Łączy nas Małopolska. Na każdym szczeblu, czy to poselskim, samorządowym czy korporacyjnym, więc pracujmy dla niej. Dzisiaj realizujemy właśnie, tak jak zaczęli pan marszałek i pani marszałek, 18-miesięczny bieg – bardzo jasno określony. Oświęcim to bardzo istotny 4-kierunkowy węzeł komunikacyjny: na Śląsk, Trzebinię, Skawinę i w stronę Podbeskidzia Bielska czy Czechowic. Miliony pasażerów czy klientów Kolei Małopolskich, którzy przyjeżdżają do Oświęcimia, pierwszy obrazek, jaki tutaj zobaczą, to będzie otoczenie dworca. Chcemy, aby nowe zaplecze kolejowe było symbolem dobrze funkcjonującej gospodarki Małopolski, dobrze rozwiniętej komunikacyjnie – dodał Radosław Włoszek, prezes zarządu Kolei Małopolskich.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027, Priorytet 4 „Fundusze europejskie dla transportu regionalnego”, Działanie 4.4 Transport kolejowy, Typ projektu B.
Całkowita wartość projektu wynosi blisko 50 mln zł, z czego ponad 29,1 mln zł stanowi dofinansowanie z Funduszy Europejskich.






Źródło: UMWM
Fot. UMWM
Sprawdź również: