Budowa CPK w pierwotnym zakresie? Pierwsza inicjatywa nowego prezydenta trafi do Sejmu

4 godzin temu

Prezydent Karol Nawrocki złożył w Kaliszu podpis pod projektem ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. To pierwsza inicjatywa ustawodawcza nowej głowy państwa, która trafi teraz do Sejmu. Projekt ma zmusić rząd do budowy CPK zgodnie z pierwotnym zakresem bez cięć w inwestycjach kolejowych i okołolotniskowych.

Podpisanie projektu stanowi wypełnienie jednej z kluczowych obietnic wyborczych Karola Nawrockiego. Jeszcze jako kandydat na prezydenta zapowiadał, iż w pierwszych dniach urzędowania złoży do laski marszałkowskiej projekt ustawy wzorowany na obywatelskiej inicjatywie. Pod tamtym projektem podpisało się niemal 200 tys. obywateli, jednak utknął on w tzw. sejmowej zamrażarce.

W moim projekcie przygotowanym i podpisanym przed momentem domagam się jednoznacznie powrotu do zrównoważonego rozwoju i do tego, aby Centralny Port Komunikacyjny nie był kołem bez szprych, a był kołem ze wszystkimi szprychami – mówił prezydent podczas spotkania z mieszkańcami Kalisza.

Krytyka okrojonej wersji CPK

Prezydent ostro skrytykował obecną wersję projektu CPK. Jego zdaniem rządowy projekt wykluczył wiele miast powiatowych z budowy połączeń kolejowych i ograniczył dostęp polskim przedsiębiorcom do budowy portu lotniczego oraz zaplecza logistycznego.

Zaproponowany i realizowany w bólach w tej chwili przez rząd projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego najpierw był niszczony i eliminowany w całości, następnie okrajany, a ostatecznie zostaje opóźniony – podkreślił Karol Nawrocki.

Zwrócił również uwagę, iż miasto Kalisz nie może być „rozjechane przez szybką kolej”, co interpretować można jako sprzeciw wobec planowanych tras omijających niektóre ośrodki miejskie.

Ambitny harmonogram realizacji

W prezydenckim projekcie ustawy znalazł się zapis zobowiązujący do zakończenia wszystkich prac zgodnie z pierwotnym harmonogramem – do końca 2031 r. Karol Nawrocki tłumaczył, iż swoją rolę, jako głowa państwa postrzega jako motywowanie rządu do intensywnej pracy nad strategicznymi inwestycjami.

Prezydent argumentował, iż CPK w swojej pełnej formie stanowi „koło zamachowe polskiej gospodarki” niezbędne do przezwyciężenia obecnej „pułapki ekonomicznej i gospodarczej”. Jego zdaniem po 35 latach od upadku komunizmu Polska potrzebuje wielkich inwestycji infrastrukturalnych, aby konkurować z gospodarkami Europy Zachodniej.

Apel o merytoryczną debatę

Podsumowując swoją pierwszą wizytę krajową, Karol Nawrocki zaapelował do premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni o merytoryczną rozmowę na temat projektu.

Nasze nadzieje i marzenia zamknięte są właśnie w Centralnym Porcie Komunikacyjnym, który miał budować polski budżet, naszą siłę ekonomiczną, gospodarczą i Polskę jako centrum handlowo-komunikacyjne w całej Europie – podsumował prezydent swoje stanowisko w tej sprawie.

Autor: Damian Malesza
Fot. Marek Borawski / KPRP

Zobacz również:

Kalisz przygotowuje się na erę Kolei Dużych Prędkości. Miasto i CPK podpisały porozumienie w sprawie Multimodalnego Węzła Kalisz
Inwestycje CPK: 175 umów na ponad 5 miliardów złotych
Idź do oryginalnego materiału