informacje z kolei i rynku kolejowego
W Toruniu dobiegają końca prace przy budowie nowej linii tramwajowej na północ miasta. Piersi pasażerowie przejadą tramwajem trasę już za kilka tygodni. Aktualnie najbardziej intensywne prace realizowane są na ul. Legionów, w sąsiedztwie zajezdni autobusowej.
Nowa linia tramwajowa biegnie od pl. NOT, dalej Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory, a także Watzenrodego. Kończy się pętlą przy ul. Heweliusza.
– Toruń stawia na sprawną i szybką komunikację, która – co najważniejsze – jest przyjazna dla środowiska naturalnego. Podróżując tramwajem nie emitujemy spalin, zostawiamy prywatne samochody w garażach i wygodnie, sprawnie możemy przemieszczać się do różnych części miasta. Po drodze mamy węzły przesiadkowe, a więc podróżowanie po Toruniu staje się szybkie i wygodne – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Przejazd kolejowo-tramwajowy – rondo Strobanda
Większość prac przy budowie nowej linii tramwajowej została już ukończona. Od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów do ronda Strobanda gotowe jest torowisko, sieć trakcyjna, nowy układ drogowy, drogi rowerowe, chodniki, a także perony przystankowe. w tej chwili realizowane są przygotowania do artystycznego urozmaicenia wybranych wiat przystankowych. Pozostałe zaprojektowano w formie zielonych przystanków.
Od ronda Strobanda do nowej pętli przy ul. Heweliusza prace kontraktowe także się już zakończyły. Do ukończenia inwestycji pozostały prace dodatkowe: budowa chodnika, wygrodzenie na łuku pętli i dodatkowe nasadzenia.
Odcinek przejazd kolejowo-tramwajowy – centrum
Finał prac widać także na odcinku przejazd kolejowo-tramwajowy – centrum. Tu jednak robót jest więcej.
Na Szosie Chełmińskiej, do ul. Długiej realizowane są prace przy oznakowaniu poziomym i pionowym, uzupełnianie bruku, urządzanie zieleni, dokończenie zielonych przystanków, wykończenie i wyposażenie wiat przystankowych, wykonanie wygrodzeń. Dziś nad ranem (11 lipca br.) na Szosie Chełmińskiej, na odcinku od pl. NOT do ul. Dekerta, odbył się pierwszy przejazd techniczny.
Podobne prace zostały do dokończenia także wzdłuż ul. Długiej i Legionów. Ponadto na Legionów trwa układanie górnej płyty torowiska, mat rozchodnikowych na zielonym torowisku, montaż sieci trakcyjnej i budowa ścieżki rowerowej.
– Najbardziej intensywne prace realizowane są w tej chwili na ul. Legionów, w pobliżu przejazdu kolejowo-tramwajowego. Uzgodnienia z koleją odnośnie tego rozwiązania trwały bardzo długo, ale zakończyły się sukcesem i pierwszy pociąg już tamtędy przejechał. Na przejazd tramwaju tym przejazdem musimy jeszcze poczekać, ale mamy już za sobą pierwszy przejazd techniczny mający na celu m.in. sprawdzenie funkcjonowania rozjazdów na pl. NOT. Wszystkie zadziałały sprawnie – mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.
Po oddaniu do użytku nowej linii tramwajowej w Toruniu przybędzie prawie 13 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, z czego ok. 5,2 tys. metrów toru pojedynczego budowana jest w technologii zielonej. Warto tu wspomnieć, iż zielonych torowisk przybywa w Toruniu z każdą inwestycją realizowaną przez Miejski Zakład Komunikacji. Dzięki pozyskaniu dodatkowego dofinansowania linia kończy się nową pętlą z dwoma peronami końcowymi, a także jednym peronem początkowym przy ul. Heweliusza. Znajduje się tam budynek z zapleczem socjalnym. Wzdłuż nowej linii powstało platform przystankowych, z czego 14 w formie zielonych przystanków.