
Szymon Kurek: Kierunki budownictwo i architektura to na Politechnice Lubelskiej efekt wspólnego działania jednostek organizacyjnych na Wydziale Budownictwa i Architektury. Czy takie rozwiązanie sprzyja synergii między tymi kierunkami?
Anna Życzyńska: Wydział Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej powstał w 1965 roku. W 2003 roku zaczęliśmy kształcić na kierunku architektura. Przez ten czas władze Wydziału dbały oto, aby zarówno budownictwo, jak i architektura stale się rozwijały, zaś proces dydaktyczny odbywał się na jednakowych zasadach. w tej chwili na Wydziale w dziewięciu jednostkach organizacyjnych tj. katedrach pracuje 102 nauczycieli akademickich. Każda katedra liczy kilkanaście osób, co zapewnia równowagę pomiędzy jednostkami. To co moim zdaniem jest bardzo ważne, to fakt, iż każda katedra w większym lub mniejszym stopniu, w zależności od swojej specyfiki naukowej, uczestniczy w procesie kształcenia studentów na obu kierunkach. Umożliwia to odpowiednie dobranie nauczyciela akademickiego, o odpowiednich kompetencjach merytorycznych, do realizacji danego przedmiotu w programie studiów każdego z kierunków.
Uważam, iż wpływa to na podnoszenie jakości kształcenia zarówno na kierunku budownictwo, jak i architektura, daje możliwość przekazywania studentom wiedzy i umiejętności w różnorodny sposób i metodami dydaktycznymi dostosowanymi do rodzaju zajęć. Wskazuje studentom elementy interdyscyplinarności, które – co oczywiste – występują pomiędzy obszarami budownictwa i architektury. Również wydziałowe komisje związane z kształceniem tworzą wspólnie nauczyciele akademiccy i studenci z każdego kierunku studiów.
Synergię obu kierunków widać choćby w architekturze budynku naszego wydziału. Obecny składa się z dwóch połączonych ze sobą brył. Pracownicy i studenci korzystają z infrastruktury i pomieszczeń zlokalizowanych w obu tych przestrzeniach. Wspólne są biblioteka, laboratoria komputerowe, laboratoria badawcze, sale dydaktyczne oraz administracja. Taka struktura organizacyjna pozwala na sprawne i efektywne zarządzanie Wydziałem. Przenikanie się działalności pracowników i studentów w obszarze architektury i budownictwa jest harmonijne. Tworzymy wspólne środowisko i chcemy to kontynuować.
S.K.: Wydział Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej organizuje specjalistyczne bloki dyplomowania na studiach II stopnia. Czy przyczynia się to do zwiększenia sukcesów dyplomantów?
A.Ż.: Na kierunku budownictwo bloki dyplomowania różnią się grupą przedmiotów, ale wszyscy studenci uzyskują takie same efekty uczenia na przedmiotach wspólnych. Zapisy realizowane są po pierwszym semestrze studiów. Takie rozwiązanie daje solidną wspólną podstawę i możliwość zdobycia specjalistycznej wiedzy w wybranym obszarze. Od kilku lat widzimy, iż system ten działa. Obserwujemy to także podczas konkursów prac dyplomowych przy udziale Lubelskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa. Warto dodać, iż na kierunku architektura sposób wyboru ścieżki dyplomowania jest podobny. Studenci mają możliwość wyboru modułów kształcenia. W przypadku architektury bardzo ważnym elementem rozwoju dyplomantów jest także wewnętrzny konkurs na najlepsze prace dyplomowe. W jego ramach wyłaniane są najlepsze prace nominowane do konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych.
S.K.: Jakie dodatkowe działania Wydział organizuje dla studentów poza obowiązkowym programem studiów?
A.Ż.: Przede wszystkim współpracujemy z firmami budowlanymi i lokalnymi przedsiębiorcami, w ten sposób również studenci mogą uczestniczyć w warsztatach, szkoleniach, dniach otwartych czy wyjazdach studyjnych. Mają możliwość zapoznania się z nowoczesnymi trendami w projektowaniu, materiałami i technologiami budowlanymi. Bardzo często zapraszamy praktyków z branży budowlanej i architektonicznej. Natomiast kooperacja z samorządami terytorialnymi daje rezultaty w postaci realnego zderzenia się adeptów architektury z potrzebami lokalnych społeczności. Studenci mają możliwość konfrontowania swoich pomysłów z rzeczywistością. Mogą wyjeżdżać na plenery malarskie za granicę. istotną częścią dodatkowej aktywności akademickiej są koła naukowe. Ci, którzy działają w kołach, realizują własne projekty i biorą udział w konferencjach naukowych, konkursach czy festiwalach nauki. Na Wydziale działa także samorząd studencki, który organizuje wydarzenia integracyjne i kulturalne.

S.K.: Jak wygląda kooperacja Wydziału z organizacjami zawodowymi inżynierów budownictwa i architektów?
A.Ż.: Jak już wspomniałam, od wielu lat współpracujemy z Lubelską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa oraz Lubelską Okręgową Izbą Architektów RP. Ich członkowie zasiadają w radach programowych uczelni oraz uczestniczą w organizacji praktyk studenckich. Bardzo ciekawą inicjatywą jest cykl wykładów „Zawód: Architekt” realizowany przez uznanych architektów IARP. W zakresie działalności dydaktycznej Wydział współpracuje również ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich oraz Polskim Związkiem Inżynierów i Techników Budownictwa. Nie do przecenienia jest kooperacja z podmiotami gospodarczymi branży budowlanej, pracowniami projektowymi oraz jednostkami samorządowymi. Obejmuje ona przyjmowanie studentów na praktyki i staże zawodowe, spotkania studentów i nauczycieli akademickich z pracodawcami, jak również sporządzanie opinii i ekspertyz technicznych przez naszych pracowników na potrzeby przedsiębiorców.
S.K.: Działalność każdej uczelni to nie tylko projekty dydaktyczne, ale też badawcze. W jaki sposób Wydział wspiera nauczycieli akademickich i studentów w ich realizacji?
A.Ż.: Funkcjonujące na Wydziale Laboratorium Budownictwa umożliwia wykonywanie badań obejmujących wiele zagadnień. Jego pracownicy służą pomocą przy realizacji badań naukowych. Aparatura jest dostępna dla wszystkich. Laboratorium posiada odnawiany każdego roku certyfikat akredytacji laboratorium badawczego.
Istotny element w obszarze nauki stanowią badania zlecane przez podmioty zewnętrzne, co jest konieczne w procesie wdrażania i komercjalizacji rozwiązań technicznych oraz jest dowodem współpracy jednostek naukowych z przemysłem. Na uczelni i Wydziale wspierana jest aktywność pracowników polegająca na przygotowaniu wniosków badawczych. Studenci prowadzą badania w zakresie swoich prac dyplomowych, mogą prowadzić również badania w ramach kół naukowych funkcjonujących na Wydziale. Działalność studenckich kół naukowych jest na uczelni wspierana finansowo. Efektami działań są np. wspólne publikacje dyplomantów i studentów z nauczycielami akademickimi. Aktualnie prowadzone są prace nad dokumentacją rozbudowy Laboratorium Budownictwa.
S.K.: Wydział Budownictwa i Architektury jest oceniany przez jednostki zewnętrzne pod względem działalności dydaktycznej i naukowej. Jakie wnioski płyną z tych ocen?
Czy tego rodzaju opiniowanie motywuje do podejmowania kolejnych działań promocyjnych i inwestycji w infrastrukturę uczelnianą?
A.Ż.: W zakresie oceny prowadzenia studiów bardzo ważna jest ocena programowa Polskiej Komisji Akredytacyjnej. w tej chwili oba kierunki studiów mają pozytywną ocenę PKA, przyznaną na okres sześciu lat. Rekomendacje i wskazówki zawarte w raportach PKA pozwalają na wdrażanie dobrych rozwiązań i praktyk. W przypadku działalności naukowej najważniejsza jest ocena poszczególnych dyscyplin naukowych. w tej chwili dyscyplina inżynieria lądowa, geodezja i transport ma kategorię A+, natomiast architektura i urbanistyka B+. Troska o uzyskanie jak najwyższych ocen dotyczących kształcenia oraz nauki jest jednym z priorytetów w działalności Wydziału.



![Południe Vita w Gdańsku. Nowe osiedle z ogródkami i zielonymi przestrzeniami [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/231/103/686567_900x.jpg)




