Warszawa, 18.06.2025 (ISBnews) – Zwiększenie nakładów na technologie Gen AI rok do roku zadeklarowało 62% ankietowanych organizacji w Polsce, wynika z raportu Capgemini. Trend ten obejmuje również firmy, które nie są aktywnymi zwolennikami tych rozwiązań – w tej grupie 60% również zwiększyło inwestycje.
Według danych raportu “AI in action. How Gen AI and agentic AI redefine business operations”, między 2024 a 2025 rokiem wdrożenie Gen AI w operacjach biznesowych wzrosło 1,8-krotnie. Coraz więcej firm przechodzi od testów do realnego wykorzystania Gen AI. Najlepiej widać to po liczbie organizacji, które są już na etapie pełnego wdrożenia – wzrosła ona z 5% do 18%. Ten kierunek widać także w Polsce: 62% firm zwiększyło inwestycje, a z fazy pierwszych prób do konkretnych wdrożeń przechodzimy szybciej niż średnia globalna.
“Firmy, które już wdrożyły AI, zyskują średnio 1,7 razy więcej niż zainwestowały. Coraz częściej mówi się też o szybkim zwrocie – 40% organizacji liczy na dodatni wynik w ciągu roku do trzech lat, a kolejne 35% w ciągu pięciu. Liderzy w tej dziedzinie wypadają jeszcze lepiej – osiągają oczekiwane efekty choćby o 45% szybciej niż pozostali” – czytamy w komunikacie.
“Jednym z kluczowych czynników, który pozwala organizacjom szybciej osiągać realne korzyści z wdrożeń AI, są solidne fundamenty zarządcze – silne przywództwo, klarowny ład korporacyjny oraz dojrzałość organizacyjna w zakresie gotowości na AI. To właśnie te elementy odróżniają liderów od reszty rynku” – powiedział director Intelligence Automation Practice EMEA, Capgemini Polska Maciej Sowa, cytowany w materiale.
W Polsce, podobnie jak na świecie, rośnie zaangażowanie firm w inwestycje związane z Gen AI. 62% polskich organizacji biorących udział w badaniu zadeklarowało zwiększenie nakładów w porównaniu z rokiem ubiegłym – to wynik zgodny ze średnią globalną. Ciekawie wypada jednak kwestia finansowania. Polskie firmy częściej sięgają po budżety przeznaczone specjalnie na AI (42% w Polsce wobec 36% globalnie) i częściej przesuwają środki z innych obszarów (również 42% vs 33%). Rzadziej natomiast łączą te dwa podejścia – decyduje się na to 16% firm, podczas gdy globalnie robi tak 32%.
Polskie firmy gwałtownie przechodzą od testowania Gen AI do jej wdrażania w praktyce. Wśród organizacji z Polski, które brały udział w badaniu, tylko 6% jest na bardzo wczesnym etapie – czyli dopiero rozpoznaje możliwości tej technologii. To znacznie mniej niż globalna średnia, która wynosi 17%. Jednocześnie 32% polskich firm deklaruje, iż jest już na etapie częściowego wdrożenia (wobec 20% globalnie). Na dalszych etapach – takich jak planowanie strategii, pilotaże czy pełne wdrożenie – różnice między Polską a światem są już niewielkie. Taki rozkład pokazuje, iż firmy w Polsce szybciej niż przeciętnie przechodzą od wstępnych analiz do konkretnych zastosowań Gen AI w codziennym działaniu, podkreślono.
Polskie firmy wyróżniają się na tle świata, jeżeli chodzi o wykorzystanie agentów AI. Już 17% aktywnie wdrożyło takie rozwiązania – to więcej niż globalna średnia, która wynosi 13%. Częściej też testują konkretne zastosowania, uruchamiając pierwsze pilotaże (14% vs 8%). Choć zaawansowane systemy typu multi-agent są w Polsce przez cały czas rzadkością (1% wobec 7% globalnie), to w szerszym ujęciu widać, iż organizacje z naszego kraju działają szybciej i chętniej sięgają po nowe technologie niż wiele firm na świecie.
Wśród polskich liderów biznesu entuzjazm wobec Gen AI jest mniejszy niż na świecie. Odsetek zdecydowanych zwolenników tej technologii (“silnych orędowników”) wynosi w Polsce 27%, co jest wynikiem niższym niż średnia globalna (32%). Równocześnie wyższy jest udział liderów i liderek deklarujących sceptycyzm lub brak przekonania co do potencjału Gen AI – 19% w Polsce wobec 14% globalnie, zakończono.
(ISBnews)