Początki działalności obecnej Grupy CCC sięgają połowy lat 90, kiedy powstała Firma Handlowa „Miłek” zajmująca się detalicznym i hurtowym handlem obuwia. W 1996r. powstają pierwsze sklepy franczyzowe „Żółta stopa”, 1999r. rejestracja CCC Sp. z o.o. i rozwój konceptu Cena Czyni Cuda (w skrócie CCC), 2004r. przekształcenie na CCC SA i debiut na GPW.
Model biznesowy Grupy oparty jest o platformę omnichannel, w ramach której wyróżniono 5 komplementarnych szyldów: CCC, eobuwie,Modivo, HalfPrice i DeeZee. Model omnichannel zakłada przenikanie się kanałów sprzedaży online i offline oraz swobodną migrację Klienta pomiędzy nimi. Rozwój platformy omnichannel wspierany jest dodatkowo przez szereg udogodnień dla klientów –
m.in. dostawy ekspresowe, płatności odroczone itd. Sprzedaż w sklepach stacjonarnych prowadzona jest głównie w ramach szyldu CCC, oferującego przede wszystkim dobrze znane klientom marki własne (Lasocki, Jenny Fairy, Gino Rossi) oraz w ramach nowego konceptu off-price o nazwie HalfPrice.
Grupa intensywnie rozwija sprzedaż w dynamicznie rosnącym kanale e-commerce. Przychody, stanowiące 51% obrotów Grupy, generowane są w tym kanale przez sklepy online CCC i HalfPrice, a także przez szyldy skoncentrowane na online, tj. platformy eobuwie i MODIVO oraz DeeZee.
Działalność CCC szerzej została opisana na Portalu Analiz w przeglądzie spółek odzieżowych https://portalanaliz.pl/analizy/przeglad-najwiekszych-spolek-odziezowych-notowanych-na-gpw/ oraz wielokrotnie na dedykowanym jej Forum Portalu Analiz https://portalanaliz.pl/forum/viewtopic.php?p=4232#p4232
W tym wpisie przedstawiam spojrzenie na spółkę po mocnych wynikach 3 kwartału roku obrotowego
Niniejsza analiza została w pierwszej kolejności opublikowana dla czytelników na Forum Portalu Analiz https://portalanaliz.pl/forum/viewtopic.php?p=92692#p92692
Pojawiły się już oficjalne, całkiem fajne operacyjne wyniki i krótko o nich.
Podsumowanie wyników dotyczy głównie 3 kwartału roku obrotowego (sierpień-październik 2024), rok obrotowy natomiast trwa od 1.02.2024 do 31.01.2025r. Spora część opisowa zaczerpnięte z raportu (najlepiej ze źródła korzystać)
Przychody z 14% wzrostem r/r, dynamika najwyższa od 2 lat.
Wśród głównych czynników wzrostu przychodów ze sprzedaży omnichannel Grupy za trzy kwartały 2024 roku o (10,2% rdr) należy wskazać rozwój modelu omnichannelowego w Grupie, dalszą ekspansję segmentu HalfPrice, jak i rozszerzenie dostępnego asortymentu wśród segmentów Grupy.
Rosły przychody dominujących segmentów (CCC, HalfPrice i eobuwie), bez zmian r/r w Modivo i DeeZee, ale i w przypadku to mały sukces, gdyż w poprzednich kwartał sprzedaż im spadała.
Marża brutto ze sprzedaży w 3q24 wzrosła o 2,9 pp., a wzrost marży po 3 kwartałach spółka tłumaczy podobnie, jak we wcześniejszych kwartałach
Koszt własny sprzedaży w raportowanym okresie wzrósł o 2,0% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, podczas gdy przychody wzrosły o 10,2%. Powyższe wpłynęło na wzrost marży brutto o 3,9 p.p. rdr. Jest to związane ze stale rozwijaną ofertą produktową, konserwatywną polityką cenową oraz niższą skalą rabatowania.
W przypadku marż poszczególnych segmentów, to dla mnie jest zaskoczenie. Mocno do tej pory rosnące marże w segmencie CCC zwolniły wzrosty (może doszły do max. lub inny był mix sprzedażowy), natomiast duże wzrosty marż, były w pozostałych segmentach.
Kolejny kwartał z rzędu (jeśli dobrze liczę to 5) spółka ogranicza i ściśle kontroluje koszty sprzedaży i ogólnego zarządu, dzięki czemu rosną one wolniej (2,76%) od przychodów (14%).
W kontekście tych kosztów możemy przeczytać (dotyczy 9 miesięcy 2024 roku)
Koszty punktów handlu oraz sprzedaży wzrosły w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 45,0 mln PLN (1,6%).
Na zmianę tę wpływ miały głównie:
• wyższe o 24,8 mln PLN pozostałe koszty najmu (koszty zmienne: media, energia elektryczna itp.) na skutek rozbudowy kanałów sprzedaży;
• wyższe o 33,0 mln PLN koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych, co wynika z rozwoju kanałów sprzedaży, przede wszystkim segmentu HalfPrice oraz kanału ecommerce w ramach omnichannel;
• wyższe o 36,3 mln PLN pozostałe koszty, na które składają się przede wszystkim koszty usług obcych (usług logistycznych i obsługi magazynów, koszty utrzymania serwisów IT) i doradztwa;
• niższe o 15,4 mln PLN koszty reklamy w wyniku dyscypliny kosztowej w Grupie;
• niższe o 14,1 mln PLN zużycie materiałów i energii w związku dyscypliną kosztową w Grupie, w tym m.in. ograniczenie zużycia energii poprzez wprowadzenie nowoczesnych systemów;
• niższe o 13,7 mln PLN koszty amortyzacji w wyniku renegocjacji umów najmu – przechodzenie z czynszu stałego na czynsze zmienne zależne od obrotu.
Koszty ogólnego zarządu w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego spadły o 48,5 mln PLN (16,5%). Na zmianę miał wpływ głównie spadek kosztów wynagrodzeń (49,1 mln PLN).
Jeśli jednak popatrzyć na rozbite koszty samego 3q24, to wynagrodzenia spadły, ale koszty reklamy wzrosły, bardzo mocno tez wzrosły pozostałe koszty ?
Z tym spadkiem wynagrodzeń to okazuje się, iż jest to częściowa prawda (spadek jest, tylko należy za niższy przyjmować), gdyż spółka dokonała korekty programu motywacyjnego dla Modivo SA i obniżyła koszty
W okresie objętym sprawozdaniem finansowym korekta kosztu programu wyniosła 13,8 mln PLN pomniejszając koszty ogólnego zarządu, wobec 2,9 mln PLN kosztu w analogicznym okresie roku ubiegłego (w pozycji koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych oraz drugostronnie w pozycji „Udziały niekontrolujące”)
Zyski (każdy rodzaj) dużo lepsze r/r, natomiast o 2 pozycjach z rachunku zysków, warto napisać. W ubiegłym roku spółka wykazała 47 mln pozostałych kosztów operacyjnych (teraz „tylko” 18 mln), z czego 29 mln dotyczyło straty z tytułu różnic kursowych innych niż zadłużenie.
Ponadto spółka po raz pierwszy od dłuższego wykazała podatek dochodowy (efektywny 22%), a przypomnę iż kwartał wcześniej miała 130 mln dodatniego. Odsetki od zadłużenia i leasingów wyniosły 112,5 mln, przy 101 mln rok temu.
Najwyższe kwartalne w historii CCC miało przepływy operacyjne (737 mln v 287 mln rok temu), ale jeżeli dobrze widzę/rozumiem, był to głównie efekt wzrostu o 700 mln zobowiązań krótkoterminowych, z wyjątkiem pożyczek, kredytów i obligacji. Kw/kw wzrosły zapasy, należności i gotówka – wygląda na to, iż odbywa się to kosztem dostawców (wydłużeniu uległy terminy dostaw i/lub ich wielkość ?).
Wzrost zapasów r/r (wielkość mi się trochę nie zgadza) spółka tak tłumaczy
wzrostem wartości zapasów o kwotę 889,6 mln PLN, co jest efektem zatowarowania na kolekcję jesień – zima 2024 oraz rozszerzeniem dostępnego asortymentu, m.in. o towary licencjonowane. Wartość odpisów na zapasy na dzień bilansowy wyniosła 61,2 mln PLN i spadła o 1,4 mln PLN w stosunku do 31 stycznia 2024 roku;
a wzrost zobowiązań o 884 mln z tytułu dostaw i usług (też mi lekko kwota się „rozjeżdża”) tak wyjaśnia:
Zmiana salda wynika z sezonowości towarowania się Grupy
Zastanawiający (w kontekście wyników obecnego kwartału) jest poniższy tekst odnośnie Modivo, bo jeżeli dobrze rozumiem, musi ona w tym kwartale uzyskać 113 mln Ebidty, co zarząd ocenia za prawdopodobne, natomiast jeżeli dobrze liczę, to Ebitda Modivo rok temu (w 4q23) była ujemna.ok 20 mln
EBITDA monitorowana na potrzeby kalkulacji wskaźników bankowych zrealizowana przez Jednostkę Biznesową Modivo w okresie 9 miesięcy zakończonych dnia 31 października 2024 roku wynosi 89,4 mln PLN (natomiast 112,4 mln PLN na potrzeby wskaźników dotyczących obligacji). Zadłużenie finansowe netto na tę datę wyniosło 1 494,7 mln PLN. Aby zrealizować powyżej opisane warunki umów finansowania przy prognozowanym poziomie zadłużenia finansowego netto Jednostka Biznesowa Modivo w czwartym kwartale 2024 roku musi osiągnąć zysk EBITDA na poziomie 113 mln PLN na potrzeby wskaźników bankowych (natomiast 105,6 mln PLN na potrzeby wskaźników dotyczących obligacji), a w okresie następnych 12 miesięcy tj. do 31 lipca 2025 roku na poziomie 9,3 mln PLN. W przypadku kredytów zapadalnych w przeciągu 12 miesięcy Zarząd planuje przedłużyć ich finansowanie lub w przypadku konieczności spłaty uznaję taką spłatę za możliwą.
Osiągnięcie powyższym wyników finansowych Zarząd ocenia jako wysoce prawdopodobne
Istotna poprawa wyników Jednostki Biznesowej Modivo jest możliwa m. in. dzięki wdrożeniu następujących działań po stronie marży:
• rosnący udział produktów CCC o bardzo wysokiej marży;
• korzystniejsze umowy dostawy towarów;
• realizowane transakcje hurtowe o bardzo wysokiej marżowości;
• zmiana polityki rabatowania i przecen
jak również w zakresie działalności dodatkowej, która charakteryzuje się często 100% marżowością:
• rosnące przychody (marża) z usług dla Jednostki Biznesowej CCC;
• podniesienie stawek MOV (Minimal Order Value) skutkujące obniżeniem kosztów dostaw;
• wyłączenie programu Reserve&Collect i zastąpienie formułą CC (Click and Collect), które będą się charakteryzowały wyższą marżowością oraz niższymi kosztami marketingowymi.
Po stronie kosztów wdrażane są działania związane z synergią wewnątrz grupy CCC, które znacząco obniżają koszty funkcjonowania Jednostki Biznesowej Modivo.
I jeszcze „bycze” trendy sprzedażowe za 24 dni listopada:
Emitent zaznacza, iż dane przychodowe za okres od 1. do 24. listopada 2024 roku nie są w pełni porównywalne do analogicznego okresu ubiegłego roku ze względu na niekorzystny układ kalendarza – późniejszy początek tzw. Black Week, tj. najważniejszego okresu sprzedażowego dla czwartego kwartału i całego roku, wpływający na zawyżoną bazę porównawczą (w 2024 r. to 25.11-01.12, podczas gdy w 2023 r. 20-26.11).
W okresie od 1. do 24. listopada 2024 roku przychody ze sprzedaży Grupy CCC wyniosły 934,9 mln PLN i wzrosły o 10,3% rdr (dynamika sprzedaży w walutach lokalnych +14,3% rdr). Dodatnie dynamiki LFL odnotowały szyldy CCC i HalfPrice. Operacyjna marża brutto Grupy (przed opłatami licencyjnymi) wyniosła 51,1% i była wyższa o 4,1 p.p. niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (w walutach lokalnych odpowiednio 52,7% i +5,8 p.p.). Zysk brutto ze sprzedaży Grupy CCC wzrósł o 20,0% rdr (w walutach lokalnych +28,4%).
Mając na uwadze wymagającą bazę porównawczą wynikającą z efektu kalendarza, Zarząd jest bardzo zadowolony z osiągniętej dynamiki przychodów ze sprzedaży w omawianym okresie. Osiągnięty poziom przychodów i zysku brutto ze sprzedaży Zarząd uznaje za bardzo dobry początek czwartego kwartału, w szczególności mając na uwadze nadchodzące szczyty sprzedażowe związane z Black Week oraz okresem świątecznym (szczególnie istotnym dla HalfPrice).
Grupa utrzymuje wysoką dyscyplinę kosztową we wszystkich liniach biznesowych. Skutecznie kontynuowany jest program poprawy rentowności Grupy Modivo, szczególnie poprzez redukcję kosztów ogólnego zarządu i zwiększenie efektywności performance marketingu
Wyniki operacyjne z kwartału na kwartał coraz lepsze, a załączone powyżej trendy sprzedażowe, 'zapowiadają’ lepszy r/r ostatni kwartał roku.
Kurs akcji rośnie (już jest 210zł za akcję), rośnie kapitalizacja (już 14,4 mld), a zarząd chce wprowadzić program motywacyjny dla Dariusza Miłka (Prezesa) oraz Jamie Saltera (prezesa Authentic Brands Group), który „uruchomi się” gdy kurs akcji wzrośnie do 300zł.
Rozwój i poprawa wyników całej Grupy ma się odbywać m.in. dzięki rozszerzeniu oferty marek licencyjnych na kolejne kategorie produktowe (głównie odzież) oraz wprowadzeniu marek licencyjnych (które są wyżej marżowe) do wszystkich linii biznesowych.
Disclaimer:
Informacje przedstawione w tej analizie są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Autor nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie materiałów zawartych na tej stronie a czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność.